کد خبر: ۴۱۷۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی، خراسان شمالی، تهران و قم

 

معاون اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
نظارت 115 اکیپ دامپزشکی بر دام‌های قربانی در آذربایجان غربی


معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: روز عید قربان 115 اکیپ بهداشتی دامپزشکی لاشه دام‌های قربانی را در سطح آذربایجان غربی بازرسی بهداشتی می‌کنند.

لطیف علیزاده اظهار داشت: با استناد به تبصره 2 آیین‌نامه اجرایی ماده 18 قانون سازمان دامپزشکی کشور و به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی، اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با هماهنگی استانداری آذربایجان غربی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، امامان جمعه و جماعات و با به کارگیری بیش از 169 نفر نیروی فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر، ذبح شرعی انجام می‌شود.
این مقام مسئول گفت: در این روز 115 اکیپ نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی 32 اکیپ ثابت و 83 اکیپ سیار در سطح آذربایجان غربی آماده پذیرش دام‌های نذری و قربانی از جمله گاو، گوسفند و بز به منظور نظارت بر ذبح آنها با رعایت اصول فنی، بهداشتی و شرعی در روز عید سعید قربان به صورت رایگان ارائه می‌کنند.
علیزاده تصریح کرد: در روز عید قربان عده‌ای از افراد سودجو و فرصت‌طلب اقدام به کشتار و فروش دام‌های مشکوک در میادین و چهارراه‌های بزرگ شهر می‌کنند که توصیه می‌شود شهروندان دام‌های قربانی خود را در کشتارگاه دامی شهرستان و یا در محل‌های تعیین شده از طرف شهرداری‌ها و مشاوره با ماموران دامپزشکی ذبح کنند.
وی ادامه داد: اکیپ‌های سیار کنترل بهداشتی شبکه‌های دامپزشکی با عوامل کشتار دام و عرضه فروش گوشت در خارج از مراکز عرضه مجاز قصابی‌ها برخورد قانونی خواهند کرد.
علیزاده از هماهنگی روحانیان کشتارگاه برای پاسخ‌گویی به مسائل در مورد ذبح شرعی دام خبر داد.
وی افزود: در این راستا اکیپ‌های متشکل از کارشناسان دامپزشکی و ناظران شرعی از ساعت هفت صبح تا 13 بعد از ظهر روز عید، آماده ارائه هر گونه راهنمایی و پاسخگویی به سوالات شهروندان استان آذربایجان غربی است.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دام‌های قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی در روز عید قربان واقع در بلوار شهدا روبه روی پارک ساعت با شماره 2770980 در این زمینه اطلاعات لازم را کسب کنند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف در خراسان شمالی نابود می‌شود


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در راستای سلامت و امنیت غذایی شهروندان، لاشه و آلایش دامی غیرقابل مصرف در این روز از چرخه مصرف حذف می‌شود.

مجید روحانی‌نژاد اظهار داشت: با توجه به حساسیت وظایف دامپزشکی در راستای تأمین سلامت گوشت و فرآورده‌های خام دامی حاصل از ذبح دام در روز عید قربان، اداره کل دامپزشکی استان بر اساس دستورالعمل ارسالی از سازمان دامپزشکی کشور، تمهیداتی را برای این مهم در نظر گرفته است.
وی برنامه‌ریزی دقیق به همراه سایر دستگاه‌های اجرایی استان، از جمله ائمه جمعه، جهاد کشاورزی، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، مراکز بهداشت و ... را از جمله مهم‌ترین محورهای این دستورالعمل دانست و افزود: در این راستا تعامل مناسبی در استان صورت گرفته و موارد لازم طی برگزاری جلساتی با حمایت دستگاه‌های یاد شده در حال انجام است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در این زمینه در استان خراسان شمالی بر انجام کشتار دام، صرفاً در کشتارگاه‌های مجاز تأکید شده و بر همین اساس از سوی کمیته استانی ساماندهی کشتارگاه‌های دام به فرمانداران سطح استان بر ارائه خدمات و تسهیلات رایگان تأکید شده است.
وی تأمین نیروی فنی اعم از دکتر دامپزشک، کارشناس، کاردان و ناظر ذبح شرعی را از دیگر مفاد این بخشنامه دانست و یادآور شد: دامپزشکی، اکیپ‌هایی را در این روز با این ترکیب پیش‌بینی و آنها را مجهز به تمام امکانات از قبیل روپوش سفید، ماسک، چکمه، مواد ضدعفونی کننده و ... کرده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مکان‌هایی برای استقرار اکیپ‌های دامپزشکی در کشتارگاه‌های دام، خیریه‌ها و دیگر نقاط استان پیش‌بینی شده و نیز در ادارات دامپزشکی استان، همکارانی برای پاسخگویی به تماس‌های تلفنی و ابهام‌ها و اخذ گزارش‌ها حضور دارند تا نیکوکاران و شهروندان در این روز با مشکل کم‌تری مواجه باشند.
روحانی‌نژاد با اشاره به رایگان بودن خدمات دامپزشکی در این روز گفت: اکیپ‌های دامپزشکی استان از ساعت 8 تا 13 در محل‌های کشتار دام حضور دارند.
برپایه این خبر، 97 اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی برای نظارت بر فروش و ذبح دام در کشتارگاه‌ها و اماکن دامی خراسان شمالی ساماندهی شده است.

 

----------------------------------------------

 

اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی استان تهران در روز عید قربان؛ 99 اکیپ در جایگاههای عرضه بهداشتی دام فعال است


اداره کل دامپزشکی استان تهران با استقرار 99 اکیپ ثابت و سیار، 28 ناظر ذبح شرعی و 288 نفر نیروی متخصص در سطح استان تهران امروز و فردا آماده نظارت بر قربانی دامهاست.
 اداره کل دامپزشکی استان تهران، ضمن تبریک عید سعید قربان اعلام کرد: امسال نیز همانند سالهای گذشته شاهد فعالیت اداره کل دامپزشکی استان تهران در امر نظارت بر ذبح دامهای قربانی در روز عید قربان هستیم. روند 85 سال خدمتگذاری بی وقفه سازمان دامپزشکی کشور و ادارات کل آن در تمام استانهای کشور به خودی خود حکایت از دغدغه روز افزون مسئوولان دامپزشکی کشور به عنوان متولیان خط مقدم امنیت غذایی جامعه دارد.
در این گزارش آمده است: اعتقاد در سازمان دامپزشکی کشور بر پافشاری بر اصول علمی و موازین استاندارد امنیت غذایی و سلامت عمومی جامعه است و در این راه کوچکترین تخلفی را گناهی نابخشودنی تلقی می کند.
این گزارش می افزاید: کارشناسان و اکیپهای ثابت و سیار همه ساله و طبق عادت مالوف اقدام به ارایه خدمات نظارت بهداشتی بر دامهای ذبح شده در عید قربان کرده و در حال حاضر این طرح زیر نظر کارشناسان بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی استان تهران و به صورت آماده باش 24 ساعته (روز قبل و روز عید قربان) در سطح استان تهران اجرا می شود، تعداد 55 اکیپ ثابت در سطح استان، 44 اکیپ سیار و 288 نفر نیروی متخصص نظارت بهداشتی و 28 نفر ناظر بر ذبح شرعی، این طرح بهداشتی را هدایت می کنند، آنچه در این میان اهمیت دارد تامین نیروی متخصص در زمینه نظارت بهداشتی است که اداره کل دامپزشکی استان تهران در صورت افزایش جایگاهها حتی در روز برگزار ی نیز قادر به تامین نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خواهد بود.
این اداره کل لیست جایگاههای عرضه دام زنده در روز عید قربان را به شرح ذیل اعلام کرد:

- ازگل، جنب میدان میوه و تره بار ازگل
- ابتدای جاده لشکرک، رو به روی پارک مینی سیتی بلوار نیروی زمینی، خیابان کامران مرکز توابخشی حضرت علی(ع)
- تهرانپارس، حکیمیه، خیابان سازمان آب، جنب کارخانه آزمایش
- وحدت، تهرانپارس، خیابان جشنواره، نبش خیابان زاهدی
- بزرگراه امام رضا(ع)، گردنه ثناگویی، نرسیده به میدان امام رضا(ع)
- اتوبان محلاتی، 41 متری شهید شاه آبادی، بعد از تقاطع خیابان خسروی، ابتدای ورودی تولد دوباره (زمین فوتبال)
- قیطریه، خیابان شهید برادران سلیمانیه، کوچه مجید نعمتی، (مرکز توانبخشی رمیده)
- ونک، ولیعصر شمال، جنب پمپ بنزین تلفن شیرخوارگاه آمنه
- بلوار فرحزادی، میدان بوستان، نبش طاهرخانی
- میدان شهر زیبا، بلوار تعاون، جنب پست سازمان آب، خیابان تعاون، ضلع غرب خیابان مقابل، خیابان شهید شربیانی
- وردآورد، کیلومتر 17 جاده مخصوص، خیابان دارو پخش
- میدان رسالت، خیابان فرجام، چهارراه ولیعصر، خیابان شهید محمد باقری، مرکز توابخشی نارمک
- خیابان پانزده خرداد غربی، بین چهارراه گلوبندک و ابوسعید، بعد از پمپ بنزین کمیته امداد
- اتوبان شهید چراغی، خیابان زمزم، نبش کوچه پنجم
- زمین بایر واقع در شهرزاد، رو به روی خیابان ابراهیمی
- عبدل آباد، تقاطع ورزش، رو به روی مرکز معاینه فنی خودرو
- یاخچی آباد، خیابان بهمینار، خیابان امور کار شیرخوارگاه حضرت رقیه(س)
- بزرگراه آزادگان، پایین تر از احمدآباد مستوفی، جنب پارک آزادشهر
- خیابان شهید غیوری، ضلع جنوب غربی میدان شهید بروجردی.

در ادامه این بیانیه از مردم خواسته شده در صورت داشتن هرگونه پرسش در خصوص ابعاد بهداشتی این طرح و نظارتهای اعمال شده با شماره های 8-66917167، 44194946 و 44196237 تماس بگیرند.

 

----------------------------------------------

 

همزمان با عید قربان؛ 17 اکیپ بر ذبح دام در قم نظارت می‌کند


مدیرکل دامپزشکی استان قم بر لزوم پرهیز از ذبح دام در سطح شهر و معابر تأکید کرد و گفت: 17 اکیپ از اداره کل دامپزشکی استان قم بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در روز عید قربان نظارت خواهند داشت.
دکتر محمد مهدی رفیعی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه عید قربان و ذبح قربانی در این روز از سوی مردم در گفتگو با خبرنگاران گفت: 17 اکیپ نظارتی از سوی اداره کل دامپزشکی استان قم از ساعت هفت صبح روز عید سعید قربان مصادف با بیست و ششم آبان ماه تا ساعت یک بعد از ظهر همان روز در خصوص نظارت بر ذبح بهداشتی و شرعی دام در خدمت مردم خواهند بود.
وی با اشاره به اینکه این 17 اکیپ شامل سه اکیپ ثابت و 14 اکیپ سیار هستند، اظهار داشت: این اکیپها شامل 22 کارشناس و یک روحانی ناظر بر ذبح شرعی هستند که علاوه بر حضور در تمام سطح شهر قم، در شهرهای جمکران، جعفریه، خلجستان و کهک و در میادین و مراکز عرضه دام شهرداری نیز حضور خواهند داشت و کار نظارت بهداشتی قبل و بعد از کشتار دام را انجام خواهند داد.
رفیعی در ادامه بر پرهیز از ذبح دام در سطح شهر و معابر تأکید کرد و افزود: از شهروندان تقاضا می‌شود تا حتی الامکان از ذبح دام در سطح شهر و معابر پرهیز و دام‌های خود را به کشتارگاه منتقل کنند، در غیر این صورت به جهت نظارت بهداشتی بر دامهای قربانی خود با شماره تلفن‌های 6638271 و 6638272 و 6709057 تماس حاصل کنند تا اکیپهای اداره کل دامپزشکی به محل ذبح دام مراجعه و عملیات نظارتی را انجام دهند.

 

نظر شما
ادامه