کد خبر: ۴۱۸۰۶



حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: پارسال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور نسبت به ۲ سال قبل از آن، ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در حاشیه نشست هماهنگی مدیران دامپزشکی استان مرکزی افزود: تعداد کانون‌های بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب برفکی، هاری، سل، سیاه زخم، لمپی اسکین در کشور از هفت هزار و ۹۰۰ کانون در سال ۹۴ و ۹۵ به ۶ هزار و ۵۰۰ کانون در سال گذشته کاهش یافته است.

وی ادامه داد: سویه جدید بیماری تب برفکی به تنهایی در سال ۹۴ حدود ۳۰ هزار تلفات به صنعت دامداری کشور وارد کرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: سال های گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر در کشور شیوع پیدا کرد که سال ۹۵، حدود ۱۲ میلیون قطعه و سال گذشته ۲۵ میلیون قطعه برای جلوگیری از شیوع و انتقال این بیماری به جامعه انسانی، معدوم سازی شد.

دکتر رفیعی پور بیان کرد: ۶۳۰ واحد از ۲۷ هزار واحد پرورش طیور و مرغداری‌های صنعتی و سنتی کشور سال گذشته به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا شدند که برای جلوگیری از افزایش این کانون‌ها و برای حفاظت از سلامت مردم، تمام طیور این مرغداری‌ها توسط این سازمان معدوم‌سازی شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: بر اساس آمارهای جامعه جهانی شیوع هر یک از بیماری‌های دام و طیور بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال خسارت در کشور به همراه دارد که امسال برای جلوگیری از بروز این خسارت‌ها، بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و تمامی دستگاه‌های عضو ستاد مبارزه با بیماری‌های دامی در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

دکتر رفیعی پور تب کریمه کنگو را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و گفت: اکنون ۳۲ استان کشور درگیر این بیماری هستند و هر ساله گزارشهایی از این بیماری به سازمان دامپزشکی ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: امسال نیز یک بانوی کرمانی بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو جان خود را از دست داد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که هر ساله به خصوص در ماه‌های گرم سال به دلیل فعالیت کنه‌ها در کشور گزارش می‌شود و از طریق گوشت، آلایش دام آلوده و کنه به انسال قابل انتقال است.

وی از خودکفایی کشور در تولید واکسن‌های دامی خبر داد و افزود: اکنون ۹۵ درصد واکسن‌های مورد نیاز واکسیناسیون دام‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و کشور در این حوزه به خودکفایی دست یافته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ۶۵ درصد واکسن‌های مورد نیاز واکسیناسیون طیور در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی آن از خارج از کشور تامین میشود و هیچگونه کمبودی در حوزه تامین واکسن مورد نیاز تولیدکنندگان این حوزه وجود ندارد.

وی از واردات روزانه ۵۰ تا ۸۰ تن گوشت گوسفند گرم به کشور خبرداد و گفت: این واردات در راستای تنظیم بازار و جبران کمبود این محصول در کشور انجام میشود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: سالانه به طور میانگین ۱۰۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور وجود دارد که جبران آن از طریق واردات انجام می‌شود.

دکتر رفیعی پور گفت: ۲۷ هزار واحد مرغداری در کشور وجود دارد که ۶ تا هفت هزار واحد آنها را واحدهای غیر مجاز تشکیل می‌دهند که برای مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باید تعیین تکلیف شوند.

وی بیان کرد: ۳۴۰ تالاب، آبگیر و سد در کشور وجود دارد که سالانه پرندگان مهاجر را پذیرا هستند و این نقاط می‌توانند به محلی برای شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تبدیل شوند.

دکتر رفیعی پور گفت: بر اساس تفاهم نامه این سازمان و سازمان محیط زیست کشور مقرر شده است مرغداری‌های سنتی و صنعتی تا شعاع ۵۰ کیلومتری این تالاب‌ها همواره مورد بازرسی قرار گیرند.

 
 
نظر شما
ادامه