کد خبر: ۴۱۸۸۴



«دکتر فتاحی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان میاندوآب با اشاره به احتمال شیوع بیماری تب برفکی دراین شهرستان، گفت: به علت کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی و کارآمدی مایه‌کوبی دام های سنگین بر علیه بیماری تب برفکی، میادین دواب این شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی، دکتر فتاحی گفت: به منظور کنترل بیماری تب برفکی و جلوگیری از شیوع آن تمامی میادین سنتی دواب در میاندواب تا اطلاع ثانوی تعطیل است .

وی افزود: همچنین برای جلوگیری از شیوع این بیماری اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها شامل 220 هزار رأس دام سبک واکسیناسیون انجام گرفته که با توجه به تکمیل پیش بینی شهرستان فاز دام سبک رو به پایین است . وی بیان کرد در خصوص دام سنگین طرح مایه کوبی بر علیه تب برفکی با پیش بینی 60 هزار رأس شروع شده و گردیده است و تا یک ماه دیگر به اتمام میرسد. رئیس شبکه دامپزشکی میاندواب گفت : در همین راستا جهت تاثیر گذاری و ایمنی زایی موثر واکسن تزریقی ، بازار های دواب شهرستان ازجمله بازارهای سه شنبه ، چهارشنبه ، پنج شنبه و جمعه صرفاً در بخش عرضه و خرید و فروش دام تا پایان فاز واکسیناسیون تعطیل است و در صورت مشاهده افراد متخلف با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد .

وی بیان کرد: تب برفکی یک بیماری واگیردار ، عفونی و گاهی کشنده ویروسی بوده و دارای علائم تب ، بی اشتهایی ، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و دارای ضایعاتی در ناحیه پستان در دام‌های سبک می‌باشد.

فتاحی گفت : واکسیناسیون یکی از موثرترین راه ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری بوده و حمل و نقل غیر بهداشتی دام و تأمین دام از مناطق آلوده موجب گسترش آن میشود . رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب به دامداران توصیه کرد تا کنترل کامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل و نقل دام ها خودداری کنند و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دام های بیمار، مراتب را به اطلاع شبکه دامپزشکی برسانند.

شهرستان میاندوآب 80 هزار رأس دام سنگین و 350 هزار رأس دام سبک وجود دارد و سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز از واحد‌های دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می‌شود.


نظر شما
ادامه