کد خبر: ۴۱۹۲۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس دایره طب پیشگیری معاونت بهداشت و سلامت نیروی هوایی ارتش:
«دکتر سید علی‌اکبر سیدی» در گفت‌وگو با حکیم مهر اظهار داشت: در ساختار ارتش ج.ا.ا، دامپزشکی در قالب معاونت بهداشت و سلامت با رشته‌های گوناگون با هم آمیخته هستند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره حافظ امنیت، جان و مال مردم بوده است و این نقش را صرفاً منحصر به مرزهای کشور نکرده است. نمونه آن، اجرای طرح «مردم‌یاری در مناطق محروم» از طریق انتقال اکیپ‌های بهداشتی و درمانی است که یکی از فازهای آن از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت ماه در استان خراسان جنوبی در حال اجراست. «دکتر سید علی‌اکبر سیدی» رئیس دایره طب پیشگیری معاونت بهداشت و سلامت اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان جزئیات اجرای این طرح می‌پردازد.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، هدف از اجرای این طرح چیست؟

هدف اصلی آن خدمت‌رسانی به مناطق محروم و کم برخوردار کشور است که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مختلف آن برگزار می‌شود. ما در جغرافیایی که به‌عنوان منطقه محروم تعیین می‌شود، حاضر شده و بر حسب نفراتی که با تخصص‌های گوناگون داریم و امکاناتی که برای ما فراهم است، اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنیم.

حکیم مهر:‌ آیا اجرای این طرح در کل کشور و به شکل سراسری است؟

بله، سراسری است اما در مناطق منتخب انجام می‌شود. اگرچه مناطق هر سال با توجه به نیازسنجی و اولویت‌بندی آن سال، عوض می‌شود اما اصل طرح در کل کشور است و هر سال برگزار می‌شود.

حکیم مهر:‌ امسال در کدام مناطق بیشتر انجام گرفته است؟

مناطق محروم ممکن است در جاهایی ثابت باشد، اما فعلاً و در گام اول استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند و اطراف آن انتخاب شده است.

حکیم مهر:‌ طرح چند روزه است؟

از شانزدهم تا بیستم اردیبهشت ادامه دارد.

حکیم مهر:‌ تقسیم‌بندی کار به چه شکل است؟ آیا ارائه خدمات صرفاً در حوزه دام است یا به نیازهای انسانی هم رسیدگی می‌کنید؟

در ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران، دامپزشکی در قالب معاونت بهداشت و سلامت با رشته‌های گوناگون با هم آمیخته هستند. بهداشت عمومی، آموزش بهداشت، بهداشت محیط، مبارزه با بیماری‌ها، بهداشت خانواده، روانشناسی، تغذیه و صنایع غذایی به همراه دکتر دامپزشک در قالب یک معاونت بهداشت و سلامت دیده شده و ما به شکل یک تیم در مناطق محروم در قالب این معاونت شرکت می‌کنیم.

ما شامل یک گروه درمان و بهداشت هستیم. درمان یک پروسه مجزا و خیلی مجهز شامل اتاق عمل، آزمایشگاه، دندان‌پزشکی سیار، سونوگرافی، متخصصین چشم، قلب، ارتوپدی، جراح، پرستار، زنان و زایمان، مامایی، ارولوژی و ... است.

حکیم مهر: در حوزه دامپزشکی دقیقاً چه کارهایی انجام می‌دهید؟

در رشته دامپزشکی ویزیت و معاینه دام‌ها، برگزاری کلاس‌های آموزشی در خصوص بیماری‌های زئونوز و مشترک بین انسان و دام، تجویز مکمل‌های دارویی و ویتامین‌ها و ارائه برنامه‌های مبارزه با انگل‌ها انجام می‌شود. این‌ها شامل عمده‌ترین کارهای ماست. در حوزه بهداشت محیط نیز بازدید از منابع آبی، آموزش در خصوص بیماری‌های منتقله از طریق آب، رعایت بهداشت محیط، سم‌پاشی اماکن و ابنیه‌هایی که نیازمند سم‌پاشی است، برگزاری کلاس‌های مربوط به بهداشت محیط در خصوص مبارزه با بیماری‌ها و در حوزه تغذیه برگزاری کلاس‌های مربوط به تغذیه سالم و رعایت موارد بهداشتی غذا از مزرعه تا سفره و همچنین انجام مشاوره‌های تغذیه‌ای، سنجش قند خون و مشاوره در این خصوص صورت می‌گیرد.

به صورت کلی تیم مبارزه با بیماری‌ها، تغذیه و صنایع غذایی، ایستگاهی به نام «پایش سلامت» را ایجاد می‌کنند که در آن مشاوره‌های لازم در خصوص فشار خون و  بیماری‌های غیر واگیر که مربوط به تغذیه است، داده می‌شود. در حوزه بهداشت روان هم بحث مشاوره خانواده‌ها و مشاوره در خصوص تربیت فرزندان انجام می‌شود.

حکیم مهر: خدمات شما به نوعی موازی‌کاری با خدمات سازمان دامپزشکی نیست؟ چطور با سازمان تعامل می‌کنید؟

قبل از حضور در هر منطقه، یک جلسه با فرمانداری و مسئولین آن استان برگزار می‌کنیم تا هماهنگی‌های اولیه را انجام دهیم. در این جلسه مسئولین جهاد کشاورزی و دامپزشکی هم حضور دارند و در جریان روند کار ما قرار می‌گیرند. آنها هم نظرات و پیشنهادات خود را می‌دهند و مناطقی را که از نظر آنها در اولویت خدمت‌رسانی است، مشخص می‌کنند. ما هم با آنها هماهنگ هستیم و در زمان شروع هر طرح با سازمان دامپزشکی تماس می‌گیریم تا نماینده خود را ارسال کنند. ما در معیت آنها به مناطقی که کمتر برخوردار هستند می‌رویم و با تجهیزاتی که داریم به شکل میدانی اقدام به خدمت‌رسانی می‌کنیم.

حکیم مهر‌:‌ اعتبارات مربوط به این خدمات از کدام منبع تامین می‌شود؟ دامپزشکی یا ارتش؟

اعتبارات از طریق هماهنگی با سلسله مراتب ارتش جمهوری اسلامی ایران و اداره بهداشت امداد و درمان نیروی هوایی ارتش تامین می‌شود و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان حرف آخر...

امیدواریم خبرگزاری‌هایی مثل حکیم مهر که اشاعه دهنده فعالیت‌های دامپزشکی و گوشه‌ای از مباحث حوزه بهداشت کشور هستند، همچنان ارتباط خود را با ما قطع نکنند و در آینده هم از همکاری آنها بهره‌مند شویم.

حکیم مهر:‌ حتما به همین شکل خواهد بود. ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
عظیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۰
0
0
خدا به سر شاهد است. ارتش خودش جای خوبی برای خدمت برای دامپزشکان محترم است. من الان خودم شخصا افسوس می خورم ای کاش مرا ارتش جذب می کرد ولی الان در بخش خصوصی نبودم. نمی دانم خداوند متعال گرهی از کار من خواهد گشود. نمی دانم.!
شیرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
1
0
جناب عظیمی کاملا فرمایشات حضرتعالی صحیح است .
به خدا قسم ارتش به سازمان دامپزشکی - ادارات دامپزشکی و بخش خصوصی شرف دارد .....
دکتر مسعود عربشاهی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
0
0
ای کاش میتوانستیم در مواقع بروز بیماریهای اپدمیک دام و طیور به سبک و سیاق ارتش،عمل میکردم یا قسمتی از امر مبارزه را به نیروهای نظامی،واگذار میکردیم که در ان صورت توفیقات خوبی داشتیم
امانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
ای کاش هیچ وقت خدمت سربازی تمام نمی شد یا لااقل جذب ارتش می شدم به خدا بعد از خدمت سربازی در ارتش در بخش خصوصی دامپزشکی فقط شکنجه شده ام.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
0
0
درود بر ارتش قهرمان جمهوری اسلامی مخصوصا نیروی زمینی محوری
نظر شما
ادامه