کد خبر: ۴۱۹۴۲



مقامات امنیت غذایی اتحادیه اروپا موسوم به EFSA، گزارش نهایی خود را در خصوص آلودگی تخم‌مرغ‌های تولیدی در محدوده مرزهای این اتحادیه طی تابستان سال گذشته میلادی با سم حشره کش فیپرونیل، را منتشر ساختند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو صنعت طیور ایران، این نتایج ماحصل بررسی‌های این سازمان بر روی بیش از ۵۰۰۰ نمونه‌گیری صورت پذیرفته، مابین یکم سپتامبر تا ۳۰ نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی می‌باشد. این نمونه‌ها در خصوص سم حشره کش فيپرونيل و ساير مواد فعالی که توسط کميسيون اروپا مشخص شده بودند، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده، ۷۴۲ نمونه حاوی باقی مانده‌هایی در مقادیر بیش از حد قانونی از فیپرونیل بوده است.

محصولات آلوده فوق با غلبه بر محدودیت‌های قانونی اعمال شده، از هشت کشور عضو شامل هلند، ایتالیا، آلمان، لهستان، مجارستان، فرانسه، اسلوونی و یونان به دست آمده است. از سوی دیگر، محصولات غذایی که تحت تأثیر این آلودگی قرار گرفتند عمدتا تخم مرغ خوراکی و چربی مرغ تخمگذار بوده است. همچنین در برخی موارد، این آلودگی در گوشت مرغ‌های تخمگذار کشتار شده و پودر تخم مرغ نیز یافت شده است.

شناسایی بقایای فیپرونیل در تخم مرغ توسط مقامات بلژیکی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ میلادی سبب شد تا میلیون‌ها تخم مرغ از بازارهای خود در اتحادیه اروپا خارج شوند. دلیل این آلودگی نیز استفاده غیر قانونی از داروهای دامپزشکی غیرمجاز در مزارع پرورش مرغ تخمگذار، اعلام شد.



نظر شما
ادامه