کد خبر: ۴۱۹۷۸


رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به امضای تفاهم نامه مشترک بین این موسسه و سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد که حفاظت از تنوع زیستی گونه‌های جانوران سمی از دیرباز در موسسه رازی مورد توجه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی،«دکتر ناصر محمد پور» با بیان اینکه صیانت از محیط زیست و حفظ تنوع زیستی از وظایف مهمی است که مجامع علمی و تحقیقاتی باید در انجام فعالیت‌هایشان مدنظر داشته باشند، اظهار کرد: موسسه رازی تا کنون برای مقابله با بیماری‌های موجود و نوپدید که حیات وحش را به خطر می‌اندازد،گام‌های ارزشمندی برداشته است و این اقدامات را وظیفه خود می‌داند.

وی یکی از مهمترین اقدامات را مربوط به امضای تفاهم نامه‌ای بین موسسه رازی و سازمان حفاظت محیط زیست در سال‌های گذشته برشمرد و گفت: با توجه به تولید سرم‌های درمانی ضد سم مار و عقرب در موسسه رازی به پیشنهاد، پیگیری و پیش قدمی این موسسه و با هدف تقویت و حفظ تنوع زیستی و حفاظت از خزندگان و سایر جانوران، تفاهم نامه‌ای با سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۸۹ به امضا رسید.

دکتر محمدپور افزود: براساس این تفاهم نامه، تهیه سم از جانوران سمی برای تولید پادزهر در موسسه رازی با توجه به میزان تعهد موسسه به وزارت بهداشت، با هماهنگی نمونه‌گیران موسسه و نظارت محیط بانان ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست در محل زندگی جانوران انجام می‌شود و این جانوران پس از سم گیری در محل رها می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تفاهم نامه دارای نواقصی بود که در طول اجرا متوجه آن شدیم، ادامه داد: تفاهم نامه اولیه فقط بعضی نقاط کشور را در برمی‌گرفت اما در تفاهم نامه جدیدی که به تازگی بین موسسه و سازمان به امضا رسیده، پوشش عملیات توسعه پیدا کرده و با هماهنگی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، محدوده نمونه گیری‌ها به تمام نقاط کشور افزایش یافته، ضمن اینکه ضوابطی نیز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به تفاهم نامه جدید اضافه شده است.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی در مورد نقاط جغرافیایی انجام نمونه گیری‌ها نیز یادآور شد: این نقاط در کمیته‌ای مشترک بین موسسه و سازمان، بر اساس طول و عرض جغرافیایی مشخص خواهد شد و جانوران پس از زهرگیری، علامت‌گذاری و در محل رهاسازی می‌شوند.

به گفته دکتر محمدپور، علامت‌گذاری جانوران نمونه گیری شده، امکان ردیابی آنها را فراهم می‌سازد؛ به این ترتیب در عملیات‌های بعدی می‌توان پی برد که آیا جانور زنده مانده، ادامه حیات داده و در محل زندگی خودش ماندگار شده یا تغییر محل داده است.

رئیس بخش جانوران سمی موسسه رازی در پایان، با بیان اینکه اطلاعات جمع آوری شده در این عملیات‌ها، تکمیل کننده اطلاعات طرح‌های مطالعاتی فونستیک جانوران سمی خواهد شد، تاکید کرد: این اطلاعات در تهیه نقشه‌های پراکندگی جانوران سمی در کشور به ما کمک می‌کند و این دستاورد بزرگی است که هم در موسسه رازی و هم در دانشگاه در بخش‌های بیولوژی و جانورشناسی در قالب مقالات و کتاب می‌توان از آن استفاده کرد.



نظر شما
ادامه