کد خبر: ۴۱۹۸۱



فرماندار بیرجند گفت: میدان عرضه دام مرکز استان باید 26 اردیبهشت ماه جاری به مکان جدید بین روستای حسین آباد و شمس آباد منتقل شود و این تاریخ تمدید نخواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی ناصری» در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی بیرجند افزود: با جا‌به‌جایی میدان دام موجود از داخل به خارج شهر، فروش پراکنده دام در اطراف شهر نیز ساماندهی می‌شود.

وی بیان کرد: جا‌به‌جایی میدان عرضه دام از داخل به خارج از شهر سال‌های گذشته در حال پیگیری بوده و قبل از سال با همکاری دامپزشکی مکانی بین روستای حسین آباد و شمس آباد بیرجند به آن اختصاص یافت.

وی گفت: طی سال‌های گذشته اقدامات خوبی در میدان دام و کشتارگاه بیرجند انجام و اکنون در زمینی متعلق به اتحادیه دامداران امکان عرضه دام فراهم شده است.

فرماندار بیرجند افزود: با جابه‌جایی میدان دام از داخل به خارج شهر و ساماندهی عرضه دام مردم می‌توانند با خیال راحت دام مورد نیاز را به صورت بهداشتی خریداری و کشتار کنند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات کشتارگاه همجوار میدان دام عرضه خارج از عرف و غیر استاندارد دام است که با ساماندهی عرضه این مشکل به حداقل خواهد رسید.

ناصری گفت: نمی توان تعداد کشتارهای غیرمجاز در منازل را حذف کرد اما باید در خصوص کشتار غیرقانونی و غیربهداشتی فرهنگ سازی لازم انجام شود.

وی به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور اشاره کرد و گفت: در چند استان به خاطر شیوع این بیماری مشترک بین انسان و دام تلفاتی را شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: این بیماری شوخی بردار نیست لذا اگر چند نفر به خاطر تاکید بر ساماندهی دام و کشتار قانونی و بهداشتی ناراحت شوند بهتر از این است که با تلفات جانی مردم مواجه شویم.

فرماندار بیرجند گفت: با همکاری نماینده صنف دامداران، دامپزشکی، مدیر کشتارگاه و ... تلاش می کنیم تا این کشتارگاه به مجتمع اقتصادی تبدیل شود که در این خصوص به سرمایه‌گذاری با همکاری جهاد کشاورزی نیاز داریم.

وی تاکید کرد: با جابه‌جایی میدان دام روند ورود دام به کشتارگاه، خروج گوشت و سایر تولیدات دامی نیز ساماندهی خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای ساماندهی کشتارگاه و شنیدن نظرات صنف دامداران هفته‌های آتی جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا زنجیره اقداماتی که باید در کشتارگاه انجام شود مورد بررسی و به جمع بندی مطلوب در زمینه بهداشتی، مالی و... برسیم.

اسفندماه سال 89 جلسه‌ای به منظور بررسی مشکلات کشتارگاه و میدان عرضه دام بیرجند برگزار شد که فرماندار وقت بر ساماندهی وضعیت کشتارگاه و انتقال میدان عرضه دام بیرجند تاکید کرد.

بعد از آن زمان در کارگروه‌های سلامت و امنیت غذایی استان و شهرستان بیرجند در خصوص جابه‌جایی و انتقال میدان عرضه دام بررسی و تصمیم‌گیری‌های زیادی شد که هیچکدام به نتیجه مطلوب نرسید.

میدان دام کنونی بیرجند در حاشیه بلوار شهدای عبادی واقع شده که به گفته شهروندان فعالیت آن در کنار واحدهای مسکونی سبب انتشار بوی بد، افزایش حشره، سگ‌های ولگرد و گسترش بیماری‌های مشترک بین انسان و دام می‌شود.

میدان جدید عرضه دام قبل از سال 97 در مکانی بین روستای شمس آباد و حسین آباد در نظر گرفته شد که با تعیین مهلت فرماندار بیرجند باید 26 اردیبهشت ماه آغاز به کار کند.

همچنین در این نشست با حضور فرماندار بیرجند از فعالان سلامت و امنیت غذایی این شهرستان تجلیل شد.


نظر شما
ادامه