کد خبر: ۴۱۹۹۵
تعداد نظرات: ۴ نظر



وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه علم ژنتیک در حوزه دامپروری و اقدامات انجام شده در زمینه پرورش دام و طیور برتر به عنوان یک تولید موثر اقتصادی، از صادرات مواد ژنتیکی و دام‌های اصلاح نژادی به خارج از کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «مهندس محمود حجتی» در حاشیه افتتاح مجتمع تولید دام سبک در شهرستان ورامین گفت: امروز کشور در صنعت دامپروری و تولید دام سنگین با برخورداری از مزارع نمونه و کشت و صنعت‌های به روز، از وضعیت بسیار مناسبی برخوردار است و بسیاری از واحدهای تولیدی کشور با دامداری‌های صنعتی آمریکا، کانادا و اروپا رقابت می‌کنند.

وی اظهار کرد: با اقدامات موثری که در حوزه دامپروری صورت گرفته، وضعیت تولید گوشت دام سنگین به نقطه قابل قبولی در کشور رسیده و تلاش برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و تأمین نیازهای داخلی ادامه دارد.

وی گفت : در حال حاضر فعالیت‌های اصلاح نژاد در دام سنگین باعث شده تا نژادهای فوق العاده خوبی در کشور تولید شود و با پشت سر گذاشتن مراحل اولیه، صادرات دام‌های ژنومیک و مواد ژنتیکی این دام‌ها به کشورهای منطقه انجام شود.

حجتی افزود: با توجه به مشکلات مرتع و وجود دامداری‌های سنتی، تاکنون تولید دام سبک اقتصادی نبوده و گذر از شیوه‌های قدیمی و حرکت به سمت دامداری علمی می‌تواند پرورش گوسفند و بز برای تأمین گوشت و شیر را با صرفه کند.

وی بیان کرد: در حال حاضر نژادهای اصلاح شده دام سبک هر سال ۳ بار زایش داشته و وزن لاشه آن ۴۰ تا ۵۰ کیلو افزایش می یابد که این میزان در مقایسه با نژادهای بومی از رشد قابل قبولی برخوردار شده و تولید دام سبک را اقتصادی کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پرورش دام سبک در بخش شیر و گوشت با ارزش افزوده همراه است، به گونه‌ای که شیر گوسفند ۳ برابر و قیمت شیر بز دو برابر قیمت شیر گوساله از سوی کارخانجات لبنیات خریداری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اقتصادی بودن تولید شتر، نرخ خرید شیر شتر را ۱۴ هزار تومان و ده برابر قیمت خرید شیر گوساله اعلام کرد.

وی تأکید کرد: حرکت به سمت دامپروری نوین و تولید دام‌های سبک اصلاح نژاد شده باعث می‌شود تا درآمد خانواده های روستایی افزایش یافته و نیاز کشور به گوشت دام سبک برطرف شود.

مرکز اصلاح نژاد و تکثیر هسته مواد ژنتیکی گوسفند و بز صبح امروز در مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در شهرستان ورامین افتتاح شد.


 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عوام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
1
منظورشون از شیر گوساله چیه؟
گاو شیر میده یا گوساله؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
سلام جناب وزیر!گوساله شیر میخوره،اون گاوه که شیر میده
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
هنوز فرق گاو و گوساله رو نمیدونه ؟ دست روحانی درد نکنه با این وزیر آوردنش!
ناشناس
|
France
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
از کرامات شیخ ما اینست، شیره را خورد و گفت شیرین است، هنوز فرق گاو گوساله رو نمیدونه .............
نظر شما
ادامه