کد خبر: ۴۲

جامعه دامپزشکان ایران در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان ضمن تبریک این روز به عموم هموطنان و باتوجه به خطرات ناشی از انتقال بیماری‌های قابل سرایت بین انسان و حیوانات و ضرورت پیشگیری از ابتلا به این دسته از بیماری‌ها، با صدور اطلاعه‌ای خواستار توجه مردم به نکات بهداشتی در هنگام ذبح دام شد.

در این اطلاعیه آمده است: فرارسیدن عید سعید قربان، روز غلبه بر شیطان و اطاعت محض از فرمان خداوند بزرگ بر عموم مومنان و مسلمانان جهان به ویژه هموطنان عزیز مبارک باد.

جامعه دامپزشکان ایران به عنوان نهاد معتمد و قدیمی‌ترین تشکل تخصصی غیردولتی دامپزشکی کشور توجه عموم هم‌میهنان را در این روز به رعایت نکات بهداشتی زیر معطوف می‌دارد:

1- برای ذبح دام حتما به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه و اکیدا از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی و خیابان‌ها و افراد غیر مجاز خودداری کنند.

2- باتوجه به مهیا بودن شرایط بهداشتی جهت ذبح دام و کنترل، بازرسی و معاینه بهداشتی توسط دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه و قربانی دام، از ذبح دام‌ها در معابر عمومی و خیابان و کوچه جدا پرهیز کنند.

3- دامپزشکان در مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام با لباس مخصوص و نواری بر روی بازو که با عبارت (دکتر دامپزشک) مشخص شده است آماده خدمت به هموطنان و بازرسی و معاینه بهداشتی دام قبل، حین و بعد از ذبح هستند.

4- در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از عدم بازرسی و معاینه قبل، حین یا پس از ذبح یاعرضه غیر بهداشتی و غیر مجاز دام، ‌مراتب را در اسرع وقت به نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهید.

5- دامپزشکان مستقر در مراکز عرضه بهداشتی دام از ذبح دام‌های مبتلا به تب، بزرگی گره‌های لنفاوی، زردی، عوارض جدی و خطرناک پوستی، عفونت‌ها و غیره جلوگیری و دام مبتلا به اسپری ر نگی علامتگذاری و قرنطینه نموده و از فروش آن ممانعت بعمل می‌آورند. لذا با اعتماد به این مراکز، تنها دام خود را پس از معاینه توسط دامپزشک تهیه کنند.

6- بهتر است خانم‌های باردار در هنگام خرد کردن گوشت گوسفند یا شستشوی آن از دستکش استفاده کنند.

7- گوشت‌های تهیه شده، تا قبل از پخت بهتر است در یخچال (حداکثر 72 ساعت) یا در فریزر (حداکثر یکسال) نگهداری شوند.

نظر شما
ادامه