کد خبر: ۴۲۰۰۵
 

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه گفت: حمل‌ونقل نامناسب و غیرتخصصی جوجه یک روزه باعث شده است که سالانه ۱۲ میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور تلف و ۲ درصد ضایعات در بخش تولید مرغ گوشتی ایجاد شود و عامل خسارت ۷۶۰ میلیارد تومانی در این صنعت باشد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «غلامعلی فارغی دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه در حاشیه  همایش  بین‌المللی  مدیریت حمل و نقل در صنعت طیور در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم اظهار کرد: میزان تلفات و ضایعات حمل‌ونقل جوجه یک روزه بالا بوده و  این امر یک هزینه سنگین پنهان برای مرغداران کشور است .

وی با اشاره به دلیل این ضایعات افزود: در بخش حمل‌ونقل جوجه یک روزه، که در کامیون غیر تخصصی انجام می شود، جوجه  خشک  و منجر به افزایش تلفات و ضایعات آن می‌شود. همچنین وزن جوجه‌ها کاهش می یابد و هنگام ذبح نیز به دلیل یک دست نبودن ضایعات بیشتری ایجاد می‌شود .

 دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه با بیان اینکه حمل نامناسب جوجه یکروزه در کشور ، 760 میلیارد تومان ضایعات ایجاد می‌کند گفت: سالانه حدود یک درصد از جوجه تولیدی کشور به این شکل از بین می رود، در حالی که از این تعداد قطعه امکان تولید 10 هزار تن گوشت مرغ وجود داشت .


فارغی با همچنین با اشاره به 12 میلیون قطعه ای  تلفات جوجه یک روزه به دلیل حمل و نقل نامناسب و غیرتخصصی در کشور، تصریح کرد: جوجه‌های که زنده می‌مانند نیز به طور میانگین دو در صد کاهش وزن دارند که این امر نیز باعث از دست رفتن امکان تولید 7 تا 8 هزار تن  گوشت مرغ در کشور می‌شود و درمجموع  اماکن تولید حدود 18 هزار تن گوشت مرغ باحمل‌ونقل نامناسب از بین می‌رود .

حمل جوجه‌های یک روزه در کابین و صندوق عقب خودروهای سواری

بنا بر این گزارش، «حسن رکنی» مشاور وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم اظهار کرد: صنعت طیور کشور از صنایع بزرگ تولیدکننده مرغ در دنیا بوده به طوری که بر اساس آخرین آمار موجود ایران هفتمین تولیدکننده گوشت مرغ در دنیا است .

وی افزود: سرانه مصرف مرغ در کشورمان 28 کیلوگرم و دو برابر سرانه جهانی است اما به همه حلقه‌های تولید این صنعت بزرگ در کشور توجه نشده است .

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیارد و 250 میلیون قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید می‌شود، ادامه داد: هنوز مشاهده می‌شود که جوجه‌های یک روزه به جای حمل در خودروهای مخصوص که رطوبت و دمای کنترل‌شده دارند، در کامیون‌های بدون تجهیزات، وانت، صندوق‌عقب و کابین خودرو سواری حمل می‌شود .

وی تصریح کرد: بر اساس برآورد های انجام‌شده سالانه 130 هزار تن کاهش وزن به دلیل حمل‌ونقل نامناسب جوجه گوشتی در کشور ایجاد می‌شود .

«احمدرضا رزازی» از فعالان این بخش نیز اظهار کرد: کم کردن هزینه حمل برای هر جوجه و صرفه اقتصادی انرژی لازم برای آن همراه با ایجاد شرایط مناسب حمل برای جوجه های یک روزه نتیجه استفاده از سیستم های نوین حمل است .

وی افزود: براساس توافق صورت گرفته قرار است که کابین های حمل جوجه بر روی خودروسازان داخلی با ظرفیت 15 تا 190 هزار قطعه جوجه یک روزه در کشور تولید شود

 
 
نظر شما
ادامه