کد خبر: ۴۲۰۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: سازمان دامپزشکی برنامه پایش باقیمانده‌های دارویی و فلزات سنگین محصولات خود را بر اساس مصوبات شورای اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داده است ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: «برنامه بهبود صنعت طیور» در این سازمان طراحی شده و اجرا می شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علی صفر ماکنعلی» در همایش معرفی خودروی حمل جوجه با بیان اینکه در سازمان دامپزشکی «برنامه بهبود صنعت طیور» را طراحی کرده ایم، گفت: در قالب این برنامه امسال دو برنامه در اولویت اجرا داریم.

وی افزود: اولویت نخست سازمان، طراحی و استراتژی جدید برای بیماری نیوکاسل و دومین اولویت برنامه کاهش سالمونلای طیور است.

ماکنعلی اظهار داشت: براساس آمارها سالانه 4.6 دهم میلیارد دُز واکسن نیوکاسل در کشور استفاده می شود که نشان می دهد ایران یکی از پرمصرف ترین کشورهای دنیا در مصرف این نوع واکسن است و تلاش داریم با استفاده از طرح استراتژی ملی این بیماری را کاهش دهیم .

معاون بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: یکی از مهمترین موانع دسترسی صنعت طیور ایران به بازارهای منطقه ای، نبود برنامه راهبردی برای مقابله با بیماری نیوکاسل است و از این رو امسال مقابله با این بیماری در اولویت سازمان دامپزشکی قرار گرفته است .

این مقام مسئول با بیان اینکه وزارت بهداشت برنامه منظمی برای کنترل سالمونلا ندارد، گفت: یک هزار و ۵۰ تن گوشت مرغ در سال ۹۵ معدوم شد و درصد قابل توجهی از مزارع طیور ما درگیر سالمونلا هستند.

ماکنعلی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی دام در سال ۲۰۱۰ عملکرد سازمان دامپزشکی کشور را ارزیابی کرده است، ادامه داد: یکی از نقاط ضعف ما این بود که  حضورمان در بازارهای جهانی متناسب با رتبه تولیدمان نیست.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از کشورهای همسایه شمالی ایران ۲۱۵ هزار تن مرغ به کشور عراق صادر می کند، اضافه کرد: در حالی که عراق هم مرز ماست و ارتباط نزدیکی با کشورمان دارد.

ماکنعلی اضافه کرد: هم اکنون صادرات جوجه یکروزه به کشورهای قفقاز و آسیای میانه انجام می شود.

وی اظهار داشت: در گذشته در بحث سلامت و ایمنی مواد غذایی ما در صنعت طیور به معنای کلاسیک چیزی تحت عنوان برنامه کنترل باقیمانده ها و پسماندهای دارویی نداشتیم و از این رو سازمان دامپزشکی برنامه پایش های باقیمانده دارویی و فلزات سنگین محصولات خود را براساس مصوبات شورای اتحادیه اروپا در دستور کار قرار داده است .

به گفته ماکنعلی، اکنون کار استاندارسازی و پایش صنعت طیور در استان های قزوین و خراسان رضوی در دست انجام بوده مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور در زمینه گوشت مرغ و تخم مرغ فعال است .

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی تصریح کرد: یکی از عواملی که در کنترل بیماری های طیور نقش اساسی دارد، بحث وسایل حمل و نقل است به طور مثال در شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بین سالهای 95 و 96 پرندگان مهاجر حیات وحش ویروس را وارد کشور کردند اما عامل پخش بیماری وسایل حمل و نقل، کارکنان واحدهای تولیدی و کود و تغذیه بود؛ بنابراین از استفاده وسایل حمل و نقل پیشرفته جوجه و مرغ استقبال می کنیم تا شیوع بیماری ها به حداقل برسد .

وی ابراز امیدواری کرد: راه اندازی این سیستم حمل و نقل جدید به عنوان ابزاری که با پخش بیماری مقابله می کند، در کشور اجرا شود.

ماکنعلی ادامه داد: برنامه سازمان دامپزشکی این است که هر وسیله نقلیه ای، الزاماً باید دارای کد از این سازمان باشد.

وی تاکید کرد: ما اعتقادی به اجرای برنامه های دیکتاتوری نداریم، ابتدا باید با بخش خصوصی و تشکل های مربوطه در این زمینه مذاکره کرد و چنین نگرشی را بوجود آورد تا طرح مذکور در آینده نزدیک در کشور فراگیر شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
1
آیا تا بحال یک قطعه مرغ در برنامه های پایش بقایای دارویی و فلزات سنگین ضبط شده؟؟؟؟؟
این برنامه ها فقط آمار سازی هست یا نتیجه ای هم داشته؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه