کد خبر: ۴۲۰۱۶
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«عبدالله حاتمیان» افزود: دامپزشکان باید شئونات را رعایت کنند/ اگر قرار است دامپزشکان در جایی اعمال قانون کنند، برای این کار مختار نیستند و نیاز به حکم قاضی دارند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «پلیس قرنطینه» کلیدواژه جدیدی است که این روزها به یکی از مطالبات اصلی نیروهای نظارتی دامپزشکی تبدیل شده است. بروز اتفاقات ناگواری مشابه آنچه سال گذشته در خصوص حمله با تبر به رئیس شبکه دامپزشکی نهاوند شاهد آن بودیم، موجی از نگرانی را در میان سربازان خط مقدم جبهه بهداشتی کشور ایجاد کرد. «امنیت جانی» کمترین حقی است که ناظران به دنبال آن هستند و «پلیس قرنطینه» که قرار است با همکاری مشترک نیروی انتظامی و البته مصوبه مجلس به ثمر برسد، می‌تواند این خواسته به جا را برآورده کند.

اگرچه رئیس سازمان دامپزشکی با جدیت به دنبال عملیاتی کردن این طرح است، اما برخی صداهای مخالف نیز از بدنه کمیسیون کشاورزی مجلس به گوش می‌رسد. «عبدالله حاتمیان» صاحب یکی از این صداهای مخالف است که به حکیم مهر می‌گوید دامپزشکان در جایگاهی نیستند که بتوانند جایی را پلمب یا به کسی دستبند بزنند.

حکیم مهر: اخیراً سازمان دامپزشکی کشور و نیروی انتظامی یک تفاهم‌نامه جدید برای اجرایی کردن پلیس قرنطینه امضا کردند که البته در این مسیر نیازمند مصوبه مجلس هستند. اگر این خواسته به صحن مجلس بیاید، چقدر از آن حمایت می‌کنید؟

پلیس قرنطینه دقیقاً قرار است که چه کار کند؟

حکیم مهر: به‌ نیروهای دامپزشکی کمک می‌کند که تا با همکاری نیروی انتظامی، بتوانند به‌عنوان ضابط قضایی وارد کار شده و بدون نگرانی از عواقب جانی، به وظیفه نظارتی خود بپردازند. 

این طرح ایراد دارد.

حکیم مهر: چه ایرادی؟

کلمه قرنطینه معمولا برای مرزهای کشور استعمال می‌شود. مثلاً شهرستان ما قرنطینه مرزی دامی دارد و گمرکات ما دارای مامور و تشکیلات است. در کنار آنها نیروی انتظامی هم حضور دارد. پس ما در مرزهای کشور هیچ نیازی به تشکیلات جدید نداریم.

حکیم مهر: این طرح به دنبال افزایش اقتدار دامپزشکی در کل کشور است، نه صرفاً در مرز.

در داخل کشور هم هیچ کسی نمی‌تواند هیچ‌جایی را بدون اذن قاضی پلمپ کند. اگر قاضی اذن دهد، اجرای احکام دارد. اجرای احکام هم ضابط قضایی دارد که نیروی انتظامی است. پس لازم نیست که دو نفر دستبند به دست همراه دامپزشک باشد تا برای او کار کنند. دامپزشک به لحاظ قانونی در این جایگاه نیست که بتواند جایی را پلمپ کرده یا به شخصی دستبند بزند. سازمان محیط زیست یا منابع طبیعی هم وقتی بخواهند برخورد قانونی انجام دهند، برای این برخورد قانونی باید حکم قضایی داشته باشند. برای اجرای حکم قضایی هم ضابط قضایی وجود دارد و هیچ نیازی به ترکیب جدید نیست.

حکیم مهر: پس چه راهکاری برای حفاظت از نیروهای نظارتی دامپزشکی پیشنهاد می‌دهید؟

من بیش از ۲۰ سال در وزارت جهاد کشاورزی خدمت کردم و ۱۵ سال کارشناس رسمی دادگستری بودم؛ هرگز نشنیدم که دامپزشکی در حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم یا توهین قرار گرفته باشد. دامپزشکان باید شئونات را رعایت کنند. در این ۱۵ سالی که کارشناس رسمی دادگستری بودم، بدون مامور مراجعه کردم، نظر دادم، بررسی و بازدید کردم و اگر هم در جایی لازم می‌شد، از دادگستری می‌خواستم تا هماهنگ کند و مامور نیروی انتظامی در اختیار من قرار دهد. هنوز هم در حالت عادی هیچ گونه برخوردی با دامپزشکان نمی‌شود. اگر هم مورد اضطراری باشد، دامپزشک می‌تواند به قاضی بگوید که در اجرای این حکم با این مشکل مواجه و نیازمند مامور هستم. قاضی به او مامور می‌دهد تا بتواند کار خود را انجام دهد.

حکیم مهر: همین سال گذشته بود که یکی از رؤسای شبکه‌های دامپزشکی با تبر مورد حمله قرار گرفت.

آن رئیس شبکه مطمئناً در جایی قانون را نادیده گرفته است. صحبت‌های بنده کاملا آگاهانه است و شاید بیشتر از خیلی از دامپزشکان از قانون مطلع هستم. اگر قرار است در جایی دامپزشکان اعمال قانون کنند، برای این کار مختار نیستند و نیاز به حکم قاضی دارند. قاضی به آنها اجازه ضابط قضایی و سایر موارد را خواهد داد.

حکیم مهر: اما ‌این روند نیازمند یک بوروکراسی طولانی مدت است.

به هر حال در موارد دیگر اجازه ندارند و بدون حکم قاضی هیچ کس حتی مامور محیط زیست و منابع طبیعی هم اجازه برخورد ندارد.

حکیم مهر: پس در کل مخالف اجرای این طرح هستید.

به نظر من پلیس قرنطینه ضابطه جدیدی است که در آن هیچ چیز نیست و فقط پیچیده کردن قانون است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
1
.................... در مقام نظر دادن میگویم آیا شما فکر نمی کنید این همه پرونده قضایی که دستگاه قوه قضائیه را فلج کرده ناشی از تفکر امثال مانند شماست چه نیازی است که یک متخلف بهداشتی برای هر مقدار از قصور طی مراحل طولانی به دادگاه مراجعه و انرژی همه دستگاه ها را بگیرد و از اینطرف قاضی لابلای پرونده ها گم شود در انتها یک حکم نامتناسب صادر کند اگر بسته به تخلف یک فرد برای مثلا مدت معلوم اجازه فعالیت صنفی اش سلب شود متنبه خواهد شد این تفکر ..... را کنار بگذارید که باید همه جا قوه ی قهریه وارد عمل شود استفاده از دستگاه قضا باید برای آخرین مراحل باشد که یک پرونده به نتیجه نرسد نه اینکه یک شخصا همان ابتدا با حکم قاصی برای یک تخلف ۵۰ کیلویی منتظر جریمه ۲۰۰ هزار تومانی باشد و خیالش هم راحت باشد ........................
پاشا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
1
ایشان تا حالا از پشت میز اش اینطرف تر نیومده که بفهمه توی کار چه مشکلاتی وجود داره تا حالا نرفته بازرسی که حین بازرسی بزنن دماغ اش خورد کنن تا بفهمه دامپزشکی چه مصیبتی میکشه که مواد غذایی فاسد نره سر سفره مردم
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
خیلی هم اتفاق میوفته . سال قبل سرکارگر به همکار من سیلی زده توی کشتارگاه و منوهم تهدید کرد ۰ یا موقع بازدید از مغازه ها شیشه مربا رو پرت کردن طرف همکاران ۰ یا راننده کامیون حمل مرغ یکی از همکاران رو سیلی زده و دست به یقه شده ۰ اگر شما از وضع بازرسان و مسولان فنی دامپزشکی خببببر داشتین که این وضع ما نبود جناب مسول
رامین
|
United States of America
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
................. قصابی که که در حین بازرسی متوجه میشید که گوشتش مشکل داره رو چطور بهش باید حالی کرد که تو رو خدا از اینجا تکون نخور دست به گوشتتم نزن تا من برم از قاضی حکم بگیرم بعد با مامور خدمت برسم.
واقعا خدا به داد ما برسه ....................... هنوز فرق عملکرد دامپزشکی رو با منابع طبیعی نمیفهمن.
مجرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
ایشان هم در جایگاهی نیست که برای دامپزشکی و مخاطرات شغلی بازرسان نظارت بر بهداشت موادغذایی نظر بدهند
بیرون گود نشسته و از مشکلات و تهدیدهای متخلفان بی خبر هستند
محسن سعیدی
|
Belgium
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
ایشان 20 سال در کدام بخش جهاد کشاورزی بوده که تا به حال یکبار هم حمله فیزیکی(فحش و تهدیدات شفاهی و روانی بماند)به ماموران دامپزشکی را حتی نشنیده است!!
در آرام ترین حوزه جهاد کشاورزی، تعاون روستایی یا شیلات؟شاید هم در پست مدیریتی که ارباب رجوع یک ماهه هم نتواند زیارت بکند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
البته بعضی از حرفهایش درست است.سیستم نظارتی که خودش فاسد باشد و اختیارات قهری آن افزایش یابد دیگر قابل مهار نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
امسال شما هستند که سالها تیشه به ریشه دامپزشکی در جهاد کشاورزی زدند. واقعا ببینید دامپزشکی رو به دست چه کسانی سپرده و در چه ارگانی قرار داده اند. راه رهایی تنها پیوستن به وزارت بهداشت چه از نظر آموزش و چه از نظر کاری است. ................... همه ما چه خودمون چه دوستانمون بارها مورد تهدید و ضرب و شتم از سوی قصاب، فروشنده ، کشتارگاه و ... قرار گرفتیم و دیگه اینقدر این موارد زیاد شده که برامون عادی شده. واقعا متاسفم برای کسانی که از ماندن در جهاد کشاورزی حمایت میکنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
1
0
کلا جای دامپزشکی زیر نظر جهاد نیست.اینم نظر یکی از اعضای کمسیون کشاورزی
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
این سازمان درست بشو نیست. ایشان هم ادامه دهنده راه بقیه هستن البته حفظ سمت الزام میکنه اینجوری رفتار کرد.ولی خواهشن کم بگید مردم میفهمند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
1
0
من با نظر این اقا موافقم اگر دامپزشکی از محلی بازدید کرد و مشکل بهداشتی دید بدون هیچ بحثی باید به مقامات قضایی گزارش نماید حال اگر بوراکراسی وجود دار به او مربوط نیست و نباید کاسه از اش داغتر شد.این وضعیت واقعا جایگاه ضعیف دامپزشک را در اجتماع ضعیفتر نموده است. در هیچ جای دنیا یک تحصیل کرده راه نمی افتد برود در یک قصابی وبا او بحث نماید بعد درگیری ایجاد شود. همه اینها میدانید از چی منشا میگیرد?. از اینکه شغل خودش را برای دامپزشک نداریم واین مشاغل. کاذب را میتراشیم مشاغلی مثل ناظر کارخانه پفک سازی و امثالهم و بعد میرویم تمام محصولات دامی را از خارج وارد میکنیم. به امید روزی که دست وارکننده های دامی از این مملکت قطع شود و این رشته تولیدی به جایگاه واقعی خود برسد و فارغ التحصیلان این رشته مثل همه جای دنیا جایگاه واقعی خود را پیدا نمایند.
بازرس گوشت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
وقتی خوندم این آقا نوشتند که در مدت ۲۰ سال کارشون نشنیدند یک دامپزشک حین انجام وظیفه مورد ضرب و شتم قرار گرفته باشه اول)تاسف خوردم به حال این جهاد کشاورزی که کاملا نا آگاه هست دوم) غمگین شدم به خاطر مظلومیت بازرسین گوشت و کارمندان نظارت بر بهداشت مواد غذایی (شبکه های دامپزشکی) که در کشتارگاه ها و قصابی ها و ... هر روز با هزار تا خطر دست و پنجه نرم میکنند
و سوم)ناراحت شدم که یک شخص که مدعی هست کارشناس رسمی هست، راحت رای صادر میکنه و تهمت میزنه که "آن رییس شبکه لابد جایی قانون را نادیده گرفته!!!)
ودر پایان به حال مملکتی که اینطورتوسط این افراد داره مسایلش تحلیل و حل و فصل میشه دلم گرفت .....
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
2
سلام. این آقا حتما در قسمت بایگانی جهاد کشاورزی بود که برخورد های نامناسب را با دامپزشکان ندیده .اصولا به حرف های ..... زیاد نباید توجه کرد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
1
0
سلام کاملا درست میفرمایند این درگیریها ناشی از ندانستن قانون وحدودواختیارات بازرس هست یه گزارش جامع بامستندات کافی نیازی به تحریک ودرگیری ندارد به وقتش اگرقانون قانون باشد ومدیرهم مدیرپیگیرقطعانتیجه تخلف محکومیت خواهدبود ولی چه بسا همین مسئولین خودی همه چیز راگونه ای دیگر حل وفصل میکنند
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
از ماست که بر ماست.
.................. حقمون هست که جهان سوم باشیم.
خدایا دیگه بسه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
1
این نماینده محترم رو باید یه بار با خودمون ببریم بررسی قصابان و مکان های کشتار غیرمجاز دام ومرغ زنده تا برخورد قانونی را انجام بده بلکه ماهم از این شخص قانونمند چیزی یادبگیریم وقانون رو نادیده نگیرررررررررررررریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
دوستان نظر میدن در حد لالیگا.اخه مگه میشه بگیم ما اخطارمون رو به متخلف دادیم خودش مخیره قبول کنه یا نه؟دو حالت داره یا انگ بی کفایتی به دامپزشکی میخوره یا هم میگن حق حساب گرفتی.چرا کنار گود میشینی میگی لنگش کن .چرا رو هوا یه چیزی میپرونید.نمیدونم اصلا رفتی با متخلفی که سرمایه اش در خاطره سروکله بزنید. اجرای قانون ضمانت میخواد.هی آسمون و ریسمون می بافید که چی.جهان سوم شرایط فرق داره یکم واقعیت نگر باشید
همکار سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
باز این آقای متخصص اظهار نظر کرد.
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
کلا این آقا همیشه برای دامپزشکی ساز مخالف زده. چیکارش میشه کرد .......... اینجوریه دیگه
ناشناس
|
Finland
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
اینکه شرایطی را برای تسریع در رسیدگی به تخلفات بهداشتی در قوه قضایی بصورت تخصصی و اختصاصی ایجاد کنند که بطور درست و بدون اعمال نظر شخصی به اینگونه معضلات بهداشتی با قاطعیت و سرعت رسیدگی شود ، به مراتب بهتر از درگیر شدن دکتر دامپزشک هفت سال دانشگاه رفته با عده ای قصاب و سلاخ که البته زحمتکش هستند ولی با فرهنگ مخصوص خودشان به دنیا مینگرند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
قرنطينه فقط براي مرز نيست
لطفا كمي مطالعه كنيد
نظر شما
ادامه