کد خبر: ۴۲۰۳۰



با توجه به گسترش ویروس آنفلوانزا و خسارات ناشی از آن به مرغداری‌ها در سال گذشته، از سازمان محیط زیست می‌خواهیم ممنوعیت صید و شکار پرندگان را از همین حالا رسما اعلام کند تا صیادان در انتظار صدور پروانه، برای صید در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی نکنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، پاییز سال گذشته بود که سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد که در پی تاکیدهای پیاپی سازمان دامپزشکی کشور وبه منظور تامین سلامت عمومی و مقابله با شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تا اطلاع ثانوی برای صید و شکار پرندگان مهاجر پروانه‌ای صادر نخواهد کرد و در نتیجه هرگونه صید و شکار پرندگان مهاجر ممنوع اعلام شد.

با این حال، متاسفانه استان مازندران به ویژه مناطق فریدونکنار، سرخرود و ازباران از همان نخستین روزهای ورود پرندگان مهاجر، به تماشای نسل‌کشی این پرندگان با استفاده از روش‌ها و ابزار صید دسته‌جمعی نشست و بازار غیرقانونی پرندگان فریدونکنار مانند سال‌های قبل به محلی برای عرضه غیرقانونی و غیربهداشتی لاشه‌های پرندگان مهاجر تبدیل شد. مصوبه شورای تامین استانداری مازندران مبنی بر لزوم برخورد با متخلفان هم کارساز واقع نشد و مقامات محلی فریدونکنار با این استدلال که صیادان با تصور اینکه امسال هم برای صید پرندگان پروانه صادر می‌شود، برای صید پرندگان مهاجر برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کرده‌اند مانع از اجرای قانون شدند.

در حالی که شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خسارات بسیاری را به صنعت مرغدای تحمیل کرد، مماشات مقامات محلی با متخلفان صید و عرضه پرندگان مهاجر کار را به جایی رساند که مسئولان وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کشور که بارها بازار پرندگان فریدونکنار را کانون شیوع ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اعلام کرده بودند سرانجام راهی مازندران شده و طی نشستی زمینه را برای تعطیل شدن بازار پرندگان فریدونکنار فراهم آوردند. تعطیلی این بازار هرچند در روزهای پایانی فصل مهاجرت، نوشدارویی پس از مرگ سهراب تلقی شد اما نخستین واکنشی بود که در عمل برای مبارزه با عرضه پرندگان مهاجر توسط سودجویان و سماکان متخلف این بازار صورت گرفته بود. بازاری که تنها مرکز عرضه لاشه پرندگان مهاجر در شمال کشور است و سوداگرانش از چنان لابی قدرتمندی در میان مقامات محلی برخوردارند که تا کنون از هرگونه برخورد قانونی مصون مانده‌اند.

اما آیا سال آینده هم در ازای سود چشمگیری که از آسمان به جیب برخی متخلفان سرریز می‌شود شاهد خسارتی هنگفت به صنعت مرغداری و در نتیجه اقتصاد کشور خواهیم بود یا اوضاع متفاوت خواهد بود؟

«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور، می‌گوید: بسته شدن بازار پرندگان مهاجر کار بزرگی بود که با همکاری نهادهای ذی‌ربط انجام شد و این اولین پیام ما به همه آنهایی است که به هر نحو در شیوع ویروس از طریق پرندگان مهاجر دخیل هستند؛ چه صیادان و چه فروشندگان.

وی ادامه می‌دهد: تاکنون تعداد تالاب‌ها و آبگیرهایی که دروازه ورود ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشور شناخته می‌شوند، ۳۴۰ مورد برآورد شده بود اما طی جلسات پیاپی ستاد اجرایی پیشگیری و کنترل آنفلوانزا طی ماه‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که تعداد آبگیرها و تالاب‌هایی که دروازه ورود آنفلوانزا به کشور هستند، ۶۲۰ مورد است و این بدان معناست که باید برنامه دقیق‌تری برای پایش این مناطق داشته باشیم.

دکتر رفیعی‌پور یادآور می‌شود: در این راستا، زمینه‌سازی برای حضور فیزیکی مداوم مسئولان سازمان دامپزشکی و یگان حفاظت محیط زیست انجام شده تا رصد، پایش و انجام آزمایش‌های لازم برای شناسایی رد پا و چرخش ویروس در منطقه توسط مسئولان دامپزشکی و گزارش تلفات احتمالی پرندگان در عرصه‌های محیط زیست و برخورد با متخلفان با همکاری یگان حفاظت محیط زیست در دست اجرا قرار گیرد. این حضور مداوم خود پیام دیگری برای متخلفان است که بدانند امسال شرایط به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت تعامل کلیه نهادهای ذی‌ربط در پیشگیری از گسترش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال جاری می‌گوید: از کلیه اعضای ستاد مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان می‌خواهم در تمامی ماه‌های سال به تمامی مصوبات عمل کرده و انجام مسئولیت‌های خود را به نیمه دوم سال که فعالیت ویروس آغاز می‌شود محدود نکنند. به علاوه با توجه به گسترش ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و خسارات ناشی از آن به مرغداری‌ها در سال گذشته و با در نظر گرفتن لزوم جلوگیری از صید و عرضه پرندگان مهاجر در سال جاری، از سازمان حفاظت محیط زیست می‌خواهیم ممنوعیت صید و شکار پرندگان در سال جاری را از همین حالا به رسما اعلام کند تا صیادان در انتظار صدور پروانه برای صید و شکار در نیمه دوم سال برنامه‌ریزی نکنند.

بازار غیرقانونی عرضه پرندگان مهاجر در فریدونکنار که ۱۵ سال به‌عنوان لکه‌ای تاریک بر نام این شهرستان سایه افکنده بود، اسفند ۹۶ تعطیل و کلیه جایگاه‌های آن تخریب شد. طی گذشته، مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، بارها این بازار غیرقانونی را کانونی برای شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان اعلام کرده و با تأکید از لزوم تعطیلی آن از مردم خواسته‌اند از نزدیک شدن به این مرکز خودداری کنند.


نظر شما
ادامه