کد خبر: ۴۲۰۶۸



شهروندان در صورت مشاهد خودروی آلوده می‌توانند کد شناسایی خودرو را یادداشت کنند و با مراکز دامپزشکی یا شماره تلفن 1512 که پل ارتباطی ما با مردم است تماس بگیرند و با گزارش مورد و اعلام کد شناسایی خودرو امکان پیگیری را برای ما فراهم کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، سازمان دامپزشکی به‌ منظور کنترل بهداشتی نقل‌ و انتقال فرآورده‌های گوشتی دستورالعملی را تدوین کرده است که براساس بندهای اولیه آن، خودروهای حمل این فرآورده‌ها باید قبل از هر بار حمل بار تمیز و ضدعفونی شوند و یا افرادی که به نحوی در این پروسه همکاری می‌کنند حتما باید دارای کارت بهداشت و سلامت بوده و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

اما ما تماس‌هایی را از شهروندان دریافت کردیم که به وضعیت ظاهری و بهداشتی این خودروها معترض بودند. به همین دلیل به سراغ «دکتر سعید کرمی»، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان تهران رفتیم و از او درباره نحوه نظارت سازمان دامپزشکی بر بهداشت این خودروها و نتایج طرح بهسازی آنها که قرار بود طی سال 96 اجرا شود، پرسیدیم:

اعتراضاتی از سوی شهروندان نسبت به وضعیت بهداشت برخی از خودروهای حمل فرآورده های گوشتی وجود دارد. درباره سازوکار نظارت سازمان دامپزشکی بر این خودروها توضیح بفرمایید؟

این خودروها مجوز یک ساله دارند و به‌طور مرتب هر سال باید مجوز آن‌ها تمدید شود. در زمان تمدید، شرایط خودرو به لحاظ فنی و از نظر بهداشت سطوح و... چک می‌شود. اگر نقص و ایرادی وجود داشته باشد صاحب خودرو باید آن را رفع کند و مجدداً برای بررسی مراجعه کند. اما پس از دریافت مجوز و در طول این یک سال، این خودروها به مراکزی برای حمل و فعالیت مربوطه رفت‌وآمد می‌کنند و این وظیفه مسئول فنی آن مرکز است که در زمان بارگیری، این خودروها را چک کند و اگر شرایط بهداشتی ندارند، به‌طور مثال، کثیف هستند و یا شست‌وشو نشده‌اند نظارت کند تا پس از شست‌وشو و ضدعفونی اقدام به بارگیری کنند. اگر خودرویی این مؤلفه‌ها را رعایت نکرده باشد براساس قانون باید جلوی بارگیری و حمل‌ونقل آن گرفته شود و این نظارت، وظیفه مسئول فنی است که به‌طور مثال در کشتارگاه یا در مرکز بسته‌بندی یا سردخانه حضور دارد و این وظایف برای او تعریف شده است.

در زمان اعطا و یا تمدید مجوز چه استانداردهایی را برای این خودروها در نظر می‌گیرید؟

سطوح داخلی کانکس این خودروها باید از استیل باشد، دارای امکان شست‌وشو و ضدعفونی باشد، امکانات برودتی مناسب را داشته باشد، سطوح بیرونی آن باید تمیز باشد و رنگ سفید زده شود، کد شناسایی خودرو روی بدنه بیرونی آن درج شده باشد، این‌که مخصوص حمل گوشت منجمد یا فرآورده تازه یا ماهی است باید مشخص باشد و روی بدنه آن درج شده باشد، خودروی حمل ماهی به دلیل تأثیراتی که بر هم دارند اجازه حمل گوشت را ندارد. خودرو باید معاینه فنی شده باشد تا آلودگی و تأثیرات مخرب زیست‌محیطی ایجاد نکند، خود راننده باید از نظر بهداشتی در مراکز مربوطه معاینه شود و کارت بهداشت داشته باشد و... این‌ها مجموعه شرط و شروطی است که ما برای دادن پروانه حمل در نظر می‌گیریم.

ممکن است گاهی مسئولان فنی حاضر در مراکز به وظیفه خود عمل نکنند که احتمال آن وجود دارد و این موارد اعتراضی نیز از آن ناشی می‌شود، شما چه راهکاری را برای نظارت بر عملکرد این مسئولان در نظر گرفته‌اید؟

ناظرین و بازرسان دولتی به شکل دوره‌ای اقدام به چک کردن مراکز مثل کشتارگاه‌ها و بسته‌بندی‌ها و... می‌کنند و در حین حمل‌ونقل نیز بر خودروها نظارت می‌شود و اگر خودرویی شرایط لازم را نداشته باشد به‌عنوان نقص ثبت می‌شود و با مسئول فنی و خود واحد برخورد می‌شود.

تعداد این خودروها در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و احتمالاً امکان کنترل مداوم بر آن‌ها وجود ندارد. اگر شهروندان موردی از عدم رعایت بهداشت را از سوی این خودروها مشاهده کنند چگونه می‌توانند با سازمان دامپزشکی در میان بگذارند؟

بله، در حال حاضر ما بیش از دو هزار خودروی حمل فرآورده‌های گوشتی داریم که امکان کنترل لحظه ‌به ‌لحظه آن‌ها وجود ندارد. هر یک از شهروندان خودرویی را مشاهده کردند که شرایط خوبی ندارد می‌توانند کد شناسایی خودرو را یادداشت کنند و با مراکز دامپزشکی یا شماره تلفن 1512 که پل ارتباطی ما با مردم است تماس بگیرند و با گزارش مورد و اعلام کد شناسایی خودرو امکان پیگیری را برای ما فراهم کنند تا جلوی حمل‌ونقل فرآورده‌ها توسط آن خودرو تا زمان رفع مشکل گرفته شود. همه خودروهای حمل فرآورده‌های گوشتی هم دارای کد شناسایی هستند و یکی از الزامات است که این کد بر سطح بیرونی خودرو درج شود.

البته نه فقط در این بحث، در مسائل بسیار زیادی ممکن است شهروندان معترض باشند و خواهان پیگیری باشند، به‌طور مثال، به قصابی‌هایی می‌روند که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، کشتارگاه غیرمجاز دام را شناسایی می‌کنند و یا شاهد بیماری‌ها و تلفات دامی هستند، هر مشکلی که وجود دارد می‌توانند از طریق 1512 به ما اعلام کنند و ما حتماً پیگیری خواهیم کرد.

سال گذشته اعلام ‌شده بود که قرار است طرح بهسازی در خودروهای حمل دام و طیور انجام شود، این طرح به کجا رسید و آیا نتایجی در برداشت؟

اجرای این طرح منوط به این بود که از محل اعتبارات مربوط به اشتغال‌زایی، اعتباراتی را در اختیار ما بگذارند زیرا اگر قرار باشد خود افراد خودروهای نو و تمیز تهیه کنند از توانایی مالی اکثر آن‌ها خارج است و نیاز به تسهیلات دارند. برای اعطای این تسهیلات به ما قول‌هایی داده شد اما عملا به دست ما نرسید. بنابراین، علت اینکه طرح بهسازی انجام نشد این بود؛ به قول و قرارهایی که داده شده بود عمل نشد و تسهیلاتی که نیاز بود در اختیار ما قرار داده نشد. درنتیجه، ما نیز نتوانستیم این قضیه را پیگیری کنیم. امسال هم جزو برنامه‌های ماست که این طرح را به جد پیگیری کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم تسهیلات لازم را در اختیار افراد بگذاریم.



نظر شما
ادامه