کد خبر: ۴۲۰۸۸



مدیرکل دامپزشکی استان کرمان در دیدار با شهردار کرمان با بیان این‌که شهرداری و دامپزشکی در شهر وظایف مشترکی به‌ عهده دارند، گفت: مسایل بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان، «دکتر حسین رشیدی» از جمله موضوعات مشترک، به عرضه‌ی غیرقانونی و به‌صورت زنده‌ی پرندگان در نقاط مختلف شهر کرمان ازجمله بازار مظفری اشاره کرد و گفت: با توجه به مخاطرات انتقال آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، برخورد با دست‌فروشان و عرضه‌کنندگان غیرقانونی پرندگان ضروری است.

وی با بیان این‌که سال گذشته بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور شیوع پیدا کرد و 23 استان درگیر این بیماری بودند، گفت: در سال گذشته 27 میلیون پرنده معدوم و هفت هزار تومان خسارت وارد شد، اما خوش‌بختانه با اقدامات پیش‌گیرانه، این بیماری در استان کرمان شیوع پیدا نکرد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان درخواست کرد شهرداری در زمینه‌ی جمع‌آوری دست‌فروشان پرنده در نقاط مختلف شهر با این اداره‌کل همکاری کند و گفت: از زمانی که باغ‌وحش آبشار به بخش خصوصی واگذار شده، روزهای جمعه روبه‌روی این باغ‌وحش شاهد فروش غیرقانونی پرنده هستیم.

رشیدی افزود: از نظر قانونی می‌توانیم با عرضه‌کنندگان غیرقانونی پرنده‌ها برخورد کنیم؛ ضمن این‌که شهرداری هم در این رابطه قوانین خوبی دارد؛ بنابراین، با هم‌افزایی دو دستگاه می‌توانیم شرایط مطلوب‌تری رقم بزنیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان هم‌چنین با بیان این‌که با واگذاری کشتارگاه کرمان به بخش خصوصی، وضعیت این کشتارگاه بهبود پیدا کرده است، گفت: بخش خصوصی زحمت زیادی کشیده و تحول مطلوبی در کشتارگاه کرمان اتفاق افتاده است.

رشیدی افزود: قرار است کشتارگاه صنعتی جدید شهر کرمان که در جاده‌ی رفسنجان در دست ساخت است، تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی به محل نگهداری سگ‌های بدون صاحب هم اشاره کرد و گفت: زحمات شهرداری در این زمینه قابل تقدیر است، اما این موضوع باید به‌طور جدی‌ و علمی‌تر دنبال شود.

در ادامه «عالم‌زاده» با بیان این‌که اگر بخواهیم شهروندانی بانشاط و سالم داشته باشیم، باید به موضوع بهداشت به‌طور ویژه توجه کنیم، بر تشکیل کارگروهی در حوزه‌ی بهداشت و سلامت شهری تأکید کرد و گفت: باید با ایجاد این کارگروه، فارغ از سیستم‌های اداری و با کمک سمن‌ها، موضوعات مربوط به مسایل بهداشتی شهر و شهروندان را دنبال کنیم.

وی بضاعت شهرداری را در موضوعات مختلف اندک دانست، اما در عین حال گفت: با توجه به شرایط خاص و حادی که در اثر بروز بیماری‌های مشترک دام و طیور اتفاق می‌افتد، توجه به مسایل بهداشتی، در اولویت فعالیت‌های شهرداری قرار خواهد گرفت.

عالم‌زاده افزود: در زمینه‌ی مسایل بهداشتی، هرجا کمبودی وجود دارد، می‌توانیم انرژی را مضاعف کنیم، اما محدودیت‌هایی هم داریم.

شهردار کرمان در رابطه با جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب توسط شهرداری گفت: شهرداری در حد توان این مهم را دنبال می‌کند، اما سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط نیز باید در این زمینه به شهرداری کمک کنند.

عالم‌زاده افزود: شهرداری در حد توان نسبت به جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های بدون صاحب اقدام می‌کند، اما کار کاملی در این حوزه انجام نمی‌شود که نیاز به پیگیری و همکاری سمن‌ها دارد تا این کار به بهترین شکل اتفاق بیفتد.

وی به وضعیت کشتارگاه دام کرمان اشاره کرد و گفت: اگرچه کشتارگاه به بخش خصوصی واگذار شده، اما عوامل اداره‌کننده کشتارگاه از وضعیت اقتصادی آن رضایت ندارند.

شهردار کرمان اظهار امیدواری کرد با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی جدید شهر کرمان، مشکل شهر و شهرداری کرمان در این زمینه برطرف شود و امنیت و سلامت دو رکن اساسی هستند که در شهرها باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

عالم‌زاده افزود: در این رابطه حاضریم به سرمایه‌گذار کمک کنیم تا کشتارگاه هرچه سریع‌تر وارد چرخه‌ شود.

 


نظر شما
ادامه