کد خبر: ۴۲۱۶۶



رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی‌ گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و هزینه‌های جانبی و کاهش قیمت مرغ تقریبا اکثر مرغداری‌ها رو به ورشکستگی می‌ر‌وند و به دلیل جوجه‌ریزی نکردن، قیمت جوجه یک روزه به ۵۰۰ تومان رسیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «محمد یوسفی» در مورد آخرین وضعیت تولید مرغ گوشتی در کشور گفت: از زمانی که قیمت ارز افزایش یافته و قیمت جهانی نهاده‌ها هم 30 درصد بالا رفته است، هزینه نهاده تولید برای مرغداران بسیار بالا تمام می‌شود و از طرف دیگر قیمت مرغ در بازار پایین آمده است که کار را برای تولیدکنندگان مرغ بسیار سخت کرده است.

وی تصریح کرد: جالب اینجاست با آنکه دولت ارز یارانه‌ای به واردکنندگان نهاده می‌دهد، اما این واردکنندگان حتی نهاده‌هایی را که با ارز 3500 تومانی وارد کرده‌اند، با دلار 6 هزار تومانی محاسبه کرده و می‌فروشند.

یوسفی با تاکید بر اینکه بسیاری از مرغداری‌ها رو به ورشکستگی نهاده و با معوقات بانکی زیادی روبرو هستند، خاطرنشان کرد: بعضی مرغداری‌ها دیگر جوجه‌ریزی نمی‌کنند، تا حدی که قیمت جوجه یک روزه از 3 هزار تومان به 500 تومان رسیده است، چرا که با این هزینه‌های سرسام‌آور و قیمت پایین مرغ کسی انگیزه‌ای برای تولید مرغ ندارد و همین روزها وضع از این هم بدتر خواهد شد.

به گفته یوسفی، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ در مرغداری 4500 تومان است، در صورتی که باید 6500 تومان باشد.

وی افزود: جالب‌تر این جاست که کشتارگاه‌هایی که روزانه 30 ماشین مرغ را تحویل می‌گرفتند، اکنون این عدد به 5 کامیون رسیده، چرا که بازار کششی هم برای خرید ندارد و همین امر باعث شده که برخی مرغ‌ها در سالن‌‌های مرغداری وزن‌شان تا 4 کیلوگرم هم هنگام تحویل به کشتارگاه برسد.

وی خطاب به دولتمردان گفت: اگر می‌خواهند از تولید داخل حمایت کنند و مرغداری‌ها یکی پس از دیگری تعطیل نشود، باید از الان مقداری کمک کرده و برای این موضوع هزینه کنند.


 

نظر شما
ادامه