کد خبر: ۴۲۱۹

حکیم مهر - براساس گفته‌ یکی از اعضای سازمان جهانی حفاظت از محیط‌زیست، با روندی که هم‌اکنون در جریان است، ممکن است ببرها تا 12 سال ‌آینده منقرض شده و حسرت دیدن این حیوان باشکوه و زیبا در دل نسل‌های بعدی بماند.

اما شاید در جریان ملاقات بسیار مهمی که ماه آینده در روسیه برگزار می‌شود، بتوان این روند نزولی را معکوس کرد. اگر این تلاش‌ها به نتیجه نرسد، شاید در سال‌ آینده ببر (بنابر تقویم چینی)‌ دیگر این موجود روی زمین وجود نداشته باشد. سازمان WWF رهبری کمپین جهانی را عهده‌دار است که تلاش می‌کند تا سال 2020 تعداد ببرهای موجود در دنیا 2 برابر شود.

مسوولان حفظ محیط‌زیست معتقدند در طول قرن گذشته، شکار غیرقانونی، از بین رفتن زیستگاه‌های این گربه‌سان در نتیجه تخریب جنگل‌ها و تجارت اعضای مختلف بدن ببر جهت استفاده در داروهای شرقی (خصوصا چین)‌ باعث شده که تعداد این گربه بزرگ در سراسر جهان با افت شدید 97 درصدی به فقط 3200 قلاده امروزی برسد. اولاجنرتسن، رئیس برنامه حفاظت بین‌‌المللی از طبیعت می‌گوید: علی‌رغم تصویری ناامیدکننده و آینده‌ای غم‌انگیز، وضعیت کنونی امیدوارکننده‌تر از هر زمان دیگری به نظر می‌رسد؛ چراکه از 21 تا 24 نوامبر امسال اعضای مختلفی از سراسر جهان به منظور توقف انقراض احتمالی این‌ گونه‌ای ارزشمند در روسیه گردهم ‌می‌آیند .

حفظ این گربه‌ باشکوه، یک همکاری سیاسی و همه‌جانبه را طلب می‌کند. تمرکز روی آینده‌ ببرها که بزرگ‌ترین شانس بقای درازمدت آنهاست، همچنین افزایش کنترل و نظارت بر تجارت اعضای بدن ببر و جلوگیری از شکار غیرقانونی سودجویان، از دیگر مواردی است که به علاقه‌مندان و محیط‌بانان در جهت نگهداری و تکثیر ببرها کمک شایانی می‌کند. ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه که سال قبل در یک نمایش عمومی و در معرض دید عموم با بوسیدن حیوانات و انجام شیرین‌کاری با حیواناتی نظیر ببر علاقه خود به طبیعت نشان داد، ممکن است یکی از نفراتی باشد که در این ملاقات مهم در سن‌پترزبورگ به سران اجلاس بپیوندد.

براساس آمارهای به دست آمده 1800 قلاده ببر در هندوستان، نپال، بوتان و بنگلادش، 450 ببر در سوماترا، 400 ببر در مالزی، 450 ببر در حیات وحش روسیه و 350 ببر به صورت پراکنده در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند.

 

 

نظر شما
ادامه