کد خبر: ۴۲۲۱۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: برنامه بهبود صنعت طیور با محور مهار سه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل و سالمونلا در دستور کار قرار دارد ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از اجرای برنامه ارزیابی کارایی مایه کوبی دام ها برای مبارزه با بیماری «تب برفکی» از اوایل تیرماه خبر داد و گفت: این عملیات برای حذف واکسن های بی کیفیت تب برفکی عملیاتی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» در نشست خبری افزود: واکسن های تب برفکی دارای کیفیت نامناسب، حذف می شود تا شرایط تولید و مصرف با استانداردهای جهانی منطبق شود.

وی یادآوری کرد تا سال 1396 با مشکل جدی بروز کانون های تب برفکی و کمبود واکسن مورد نیاز روبرو بودیم که با ورود 9 شرکت ثبتی تولیدکننده و واردکننده، درباره کمیت واکسن تب برفکی مشکلی نداریم.

وی تصریح کرد: در برنامه جدید سه محور برای کنترل بیماری تب برفکی در گاوداری های صنعتی، عشایری و روستایی کشور داریم و برای نخستین بار شیوه کاهش استرس و مخاطرات واکسیناسیون برای 505 گاوداری صنعتی بزرگ عملیاتی می شود.

برنامه ملی کنترل بیماری مشمشه در باشگاه های اسب سواری

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: امسال برای نخستین بار برنامه ملی کنترل بیماری مشمشه در دستور کار قرار گرفت و 100 درصد باشگاه های اسب سواری زیر پوشش است.

این مسوول از برنامه ریشه کنی طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ایران در سال 1397 خبر داد و گفت: در سال 1395، 380 کانون بیماری طاعون شناسایی شد که پارسال به 14 کانون رسید و امیدواریم این میزان امسال یک رقمی شود.

وی افزود: بنابراین به نظر می رسد امسال به واردات واکسن خارجی نیازی نداشته باشیم و برمبنای توان ملی واکسن مصرف کنیم.

تجهیز همه کشتارگاه ها برای مبارزه با تب کریمه کنگو

دکتر ماکنعلی اظهار داشت: تب کریمه کنگو بیماری ویروسی است که از راه گزش کنه وارد بدن دام می شود. بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریورماه شایع می شود و راه های انتقال ویروس، تماس با خون و ادرار دام آلوده به ویروس از دام به دام و انسان است.

وی افزود: ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور و دل درد بروز می کند.

معاون سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو (CCHF) گفت: امسال به طور تقریبی 100 درصد کشتارگاه های کشور به پیش سردکن مجهز می شود تا با طی فرایند کامل بهداشتی روی لاشه دام دیگر مخاطره ای در کشتارگاه ها نداشته باشیم.

شکار پرندگان مهاجر ممنوع شد

این مسوول تصریح کرد: با اقدام های صورت گرفته، خوشبختانه ویروس خطرناک H1N6 آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بوجاق کیاشهر گیلان مهار و به مناطق دیگر وارد نشد اما برای جلوگیری از گردش ویروس در کشور، شکار پرندگان مهاجر ممنوع است.

به گفته وی، امسال برنامه بهبود صنعت طیور با محور مهار سه بیماری آنفلوانزای فوق حادپرندگان، نیوکاسل و سالمونلا در دستور کار بهداشت جهانی دام قرار دارد.

وی افزود: این برنامه به صورت راهبردی عملیاتی می شود؛ زیرا سالیانه چهار میلیارد و 600 میلیون دز واکسن نیوکاسل مصرف می شود که امیدواریم امسال 15 درصد کاهش یابد.

آزمایشگاه تست هاری تبریز مرجع ملی شد

ماکنعلی اعلام کرد: با ابلاغیه دیروز سازمان دامپزشکی کشور، استان تبریز به عنوان آزمایشگاه مرجع ملی تست هاری ایران تعیین شد و از این پس نمونه های مشکوک هاری از سراسر کشور باید به تبریز ارسال شود.

وی اضافه کرد: امسال برای ورود به بازارهای جهانی دستورالعمل ارزیابی کارایی دامپزشکی کشورها اجرا می شود.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: سازمان دامپزشکی ایران برای نخستین بار در سال 1389 ارزیابی شد و رییس وقت سازمان دامپزشکی از سازمان جهانی بهداشت دام ارزیابی دوباره را خواستار شد تا تولیدکنندگان با شناسایی و رفع ضعف ها با روند مطلوب تری به بازارهای بین المللی و منطقه ای راه پیدا کنند.

به گفته وی، ایران آمادگی صادرات گوشت شترمرغ و قزل آلا به بازارهای اروپا را دارد.

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دامپزشک فیلد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
1
"معاون سازمان دامپزشکی کشور درباره بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو (CCHF) گفت: امسال به طور تقریبی 100 درصد کشتارگاه های کشور به پیش سردکن مجهز می شود"
به نظرم منظورشان 10 درصد بوده حکیم مهر یک صفر ناقابل اضافه کرده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۸
0
0
لطفا اسامی شرکت ها یی که قرار است به ایران واکسن بفروشند را مشخص نمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
با شعار دادن وبه به چهچه مشکل حل نمیشه.وقتی میگیم 100 درصد کشتارگاه ها به پیش سرد مجهز میشن یعنی اولا تجربه میدانی نداریم دوم اینکه میخوایم بگیم مثلا داریم کارهای مهمی انجام میدیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
متاسفانه سازمان در حال خرید مجدد 5 میلیون دز واکسن بی کیفیت هندی است .بی چاره دامداران و صنعت دامپروری کشور . از سازمان های نظارتی درخواست می شود اگر به نظریات اساتید دانشگاهی و کارشناسان صاحب نظر و شکایات مکرر صنفی دامداران توجه ندارید درخواست می شود تا واکسن های هندی را در آزمایشگاههای معتبر و بی طرف ثالثی آزمایش نمایند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
اتفاقا واکسن هندی واکسن خوبی بود ،همینژوری حرف نزنید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
استان تبریز؟!؟!؟؟!!

استان آذربایجان شرقی برادر من.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
واکسن های هندی در هندوستان هم مورد استقبال واقع نشده اندبطوریکه محققین بیطرف هندی معتقد اند این واکسنها بدون تست فارمی وارد بازار میشوند. بهتر است یک نظر خواهی از دامپزشکان و دامپروریهای صنعتی در ارتباط این واکسن ها صورت گیرد بعدا قرار داد بسته شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
همیشه هولیم.
نظر شما
ادامه