کد خبر: ۴۲۲۲۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
 

دامپزشکان به عنوان حافظان گمنام عرصه سلامت، با تلاش های شبانه روزی خود می کوشند تا شهروندان محصولات دامی سالم را خریداری و مصرف کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، شاید شما هم روی برخی محصولات و فرآورده های خام دامی عبارت تحت نظارت دامپزشکی را مشاهده کرده باشید، این عبارت شاید بسیار ساده باشد اما حاصل تلاش شبانه روزی جمع زیادی است که برای تایید و ثبت این جمله، پروسه طولانی مراحل تولید تا عرضه را دنبال می کنند.

یکی از مراحل مهم تولید فرآورده های دامی، سالم بودن دام و مایه کوبی آن علیه بیماری های مختلف دام و مشترک میان انسان و دام است.

برای رویت بخشی از فعالیت های شبکه دامپزشکی در بخش مایه کوبی دام ها روز سه شنبه با گروهی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان کردستان همراه اکیپ مایه کوبی راهی یکی از روستاهای دهگلان شدیم.

مقصد ما روستای کروندان از توابع شهرستان دهگلان بود و خبرنگاران برای رسیدن به موقع به این محل ساعت چهار و نیم صبح با جمعی از دامپزشکان از سنندج به جاده زدند.

در حالیکه هنوز جنب و جوش در شهر شروع نشده و خورشید هنرنمایی طلایی خود را در آسمان آغاز نکرده بود، به شبکه دامپزشکی دهگلان رسیدیم.

در این موقع صبح دامپزشکان با حضور در اداره، مشغول جمع کردن وسایل مورد نیاز، سر سوزن، رنجیره سرد (آیس پگ) و سرم (تب برفکی) بر اساس جمعیت دامی روستا بودند.

دوباره به راه افتادیم و پس از طی مسافتی به روستای کروندان رسیدیم، چون از روز قبل در روستا اطلاع رسانی شده بود، دامداران دام های خود را به چرا نبرده بودند.

از بلندگوی مسجد خبر حضور تیم های دامپزشکی در روستا اعلام شد و دامداران با حضور در محل برای مایه کوبی دام های خود، اعلام آمادگی کردند.

هر کدام از دامپزشکان به محله ای از روستا رفتند و مایه کوبی دام های سبک و سنگین را شروع کردند، البته تعامل و همکاری دامداران با دامپزشکان صمیمی و قابل توجه بود.

برخی دام ها تمام تلاش خود را می کردند که از دست دامپزشک و دامدار رها شوند و به گله بپیوندند، مایه کوبی دام های سنگین نیز با احتیاط بیشتری صورت می گرفت.

دامپزشکان برای هر راس دام سنگین و هر گله دام سبک یک سرسوزن استفاده می کردند و در پایان با شستن کفش های خود و ضدعفونی کردن آن، به جایگاه دام دیگری می رفتند.

یکی از دامداران این روستا گفت: چند سال قبل به دلیل عدم مایه کوبی دام ها، گله گوسفندانش دچار بیماری شد و تعداد زیادی از دام ها بیمار و چند راس نیز تلف شدند.

محمد ناصری افزود: در گذشته مردم تمایل زیادی برای مایه کوبی دام های خود نداشتند و به همین خاطر همیشه در تیرماه مشکل بیماری دامی در روستا وجود داشت.

وی تاکید کرد: برخی از اهالی امروز دام های خود را از مراتع دوباره به روستا آوردند تا مایه کوبی به صورت کامل انجام شود.

برخی از اهالی روستا نیز از حضور خبرنگاران و عکاسان به همراه تیم های دامپزشکی تعجب می کردند و در خصوص این نگاه های نا آشنا از ما سوال می کردند که شما هم دامپزشک هستید؟

سرانجام پس از نیمروز، کار مایه کوبی دام ها تمام شد و تیم ها در محل مشخصی جمع شدند البته مدتی را باید در روستا می مانند تا اگر دامی به مایه کوبی واکنش نشان دهد، سریع وارد عمل شوند.

حضور خبرنگاران با تیم های دامپزشکی با حاشیه هایی نیز همراه بود، لباس ها و کفش های برخی خبرنگاران به فضولات حیوانی آلوده و کثیف شد و برخی عکاسان از ترس هجوم گاوها دوربین و وسایل خود را در جایگاه های دام جا گذاشته بودند.

مسئول اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی کردستان می گوید: مایه کوبی تب برفکی در استان در سه مرحله انجام می شود که فاز نخست آن در خرداد است.

 «دکتر فرزاد رحمانی» اظهار داشت: فاز نخست طرح مایه کوبی دام ها علیه بیماری تب برفکی اواخر خرداد هر سال انجام می شود اما امسال بدلیل ورود دام از استان های همجوار این مایه کوبی کمی زودتر شروع شد.

وی افزود: با توجه به بارش های مناسب بهار و وضعیت خوب مراتع، دامداری ها اقدام به خرید دام جدید کرده و طبق بررسی های انجام شده بخش زیادی از این دام های تازه وارد، واکسناسیون نشده اند.

رحمانی یادآور شد: در طرح مایه کوبی؛ 150 دامپزشک در قالب 53 گروه دامپزشکی عملیاتی و 10 گروه نظارتی حضور دارند و پیش بینی می شود در طول یک ماه یک میلیون و 200 هزار راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین در کردستان علیه این بیماری مایه کوبی شود.

وی با اشاره به فعالیت 11 روزه تیم های دامپزشکی در کردستان اضافه کرد: تاکنون 30 درصد دام های سبک و سنگین استان مایه کوبی شده اند ضمن اینکه امکانات مورد نیاز برای اجرای کامل این طرح در استان فراهم است.

وی با بیان اینکه این طرح در مناطق پرخطر استان، مبادی ورود دام از دیگر استان ها و در نوارهای مرزی با اولویت اجرا می شود، افزود: در استان های همجوار این مایه کوبی با هزینه دامداران انجام می شود اما در کردستان با توجه به اهمیت موضوع و نظر مساعد مسئولان به صورت رایگان اجرا می شود.

رحمانی با درخواست از دامداران برای همکاری بیشتر با ماموران دامپزشکی در اجرای موفق این طرح گفت: برای اجرای این مرحله از مایه کوبی با استفاده از اعتبارات استانی، 10 میلیارد ریال واکسن خارجی خریداری شده و هزینه مشارکت بخش خصوصی نیز در حدود پنج میلیارد ریال است.

بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام است و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

طبق اعلام دامپزشکی کردستان در مجموع سه هزار و 500 مرکز عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی در استان فعالیت می کنند.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه حدود 24 هزار تُن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر از دام های استان تولید می شود.

جمعیت دامی استان کردستان حدود یک میلیون و 800 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و 200 هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
واقعا تلاش استان كردستان در زمينه ي دامپزشكي و تامين سلامت دام ستودنيست.
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
باید به این تکته توجه میشد که دامپزشک واکسیناتور نیست هرچند دراین استان شان دامپزشکان را انقدر پایین اورده اند که دامپزشکان را بزور برای انجام واکسیناسیون به روستاها می فرستند ایا در وزارت بهداشت پزشکان واکسیناسیون انسانی را انجام میدهند یا دیگر عوامل استخدامی زیرا شان پزشک در جایگاه خود محفوظ است
دامپزشکی‌کردستان
|
France
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۹
0
0
هیچکدام از دامپزشکان در انجام واکسیناسیون حضور‌نداشته و ندارند.
در این گزارش هم خبرنگار به اشتباه تکنیسین‌ها را دامپزشک خطاب کرده است

به‌جای پرداختن به این‌حواشی خود ساخته،به پوشش صد در صدی و کاملا رایگان تب برفکی در کردستان اشاره بفرمایید که اگر این اقدامات نبود تلفات چند هزار راسی دام در سال ۹۵ تکرار می‌شد
دامپزشکی کردستان
|
France
|
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
چرا انقدر سخن کذب میگویید.
اسم افرادی را که به واکسیناسیون بالاجبار فرستاده می شوند را اعلام کنم؟
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
نیروهای جدید الاستخدام در حال حاضر مشغول چه کاری هستند؟
غیر از انکه دامپزشک هایشان به روستاها برای واکسن طاعون و بروسلوز فرستاده می شود؟!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
0
0
پیام اخیر کانال تلگرامی دامپزشکی استان کردستان
تقدیر و تشکر ویژه از اقایان مهدی کاکه خانی،محمود عبدی و دکتر سینا شیخی که با توجه به ضرورت پیش امده بمدت یک هفته به بانه اعزام و واکسیناسیون پی پی ار در این شهرستان را به اتمام رساندند/دست مریزاد
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
0
0
از مدیر کل استان سوال کنید طبق کدام دستورالعمل و بخشنامه دکتر دامپزشک را به واکسیناسیون میفرستد ؟
نظر شما
ادامه