کد خبر: ۴۲۲۶۴
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یوسف داودی» افزود: همین چند روز پیش اصلاح قوانین نظام مهندسی کشاورزی مورد بحث بود. پس چرا اصلاح قوانین سازمان دامپزشکی کشور را نداشته باشیم؟
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: نسبت به راه‌اندازی طرح پلیس قرنطینه دیدگاه متعادلی دارد و از عدم توفیق موسسه رازی در سال‌های گذشته ناراضی است. «دکتر یوسف داودی» نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی است و افتخار می‌کند که سال‌ها در کشتارگاه چکمه به پا بوده و در این عرصه خدمت کرده است. از نظر او قوانین دامپزشکی بسیار کهنه شده و نیازمند یک بازنگری اساسی است.

حکیم مهر: آقای دکتر، بعد از امضای تفاهم‌نامه میان سازمان دامپزشکی و نیروی انتظامی در راستای تشکیل طرح پلیس قرنطینه، یک فضای دو قطبی میان نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس ایجاد شد؛ برخی موافق و تعدادی هم مخالف این طرح هستند. نظر شما در این خصوص چیست؟

این کاملاً طبیعی است که تعدادی از نمایندگان موافق و تعدادی هم مخالف طرح‌ها یا لوایحی باشند که در مجلس مطرح می‌شود. مجلس با کمک همین بحث‌های مخالف و موافق نتیجه نهایی را مشخص می‌کند. طرح پلیس قرنطینه هم جدای از این اصل نیست و لذا طبیعی است که مخالفینی داشته باشد، اما در مجموع به نظر بنده این طرح کاملاً مفید است، چون باعث می‌شود دامپزشکان بتوانند اعمال قانون کرده و مقررات سازمان دامپزشکی را عملی و اجرایی کنند. این ضرورت احساس می‌شود که سازمان دامپزشکی یک اهرم قانونی قوی و حتی نظامی داشته باشد تا بتواند کارهای خود را پیش ببرد.

حکیم مهر: آیا اجرای این طرح در سایر کشورها سابقه داشته است؟

بله. مثلاً زمانی که بیماری تب برفکی در کشورهای اروپایی شایع شد، قوای نظامی و حتی ارتش وارد کار شده و تمام راه‌ها، فرودگاه‌ها، قطارها و... را مسدود کردند؛ حتی کشتار دسته جمعی دام‌ها صورت گرفت تا بتوانند از این طریق بیماری را کتنرل کنند. لذا از نظر بنده که نزدیک به ۳۰ سال سابقه فعالیت در فارم دارم، اجرای این طرح کاملاً ضروری است.

حکیم مهر: پس اگر این طرح در کمیسیون مطرح شود، از آن دفاع می‌کنید؟

ما قصد نداریم قضیه را پلیسی کنیم، اما به اهرم‌های قانونی انتظامی قوی برای اینکه بتوانیم قوانین و مقررات سازمان دامپزشکی کشور را اعمال کنیم، نیاز داریم.

حکیم مهر:‌ طرح پلیس قرنطینه به شکل خیلی شفاف به این معناست که نیروی ناظر دامپزشکی همراه با نیروی انتظامی باشد تا اگر نیاز به پلمب مکانی بود، مشکلی ایجاد نشود؛ در واقع این طرح به معنای تشکیل یگان حفاظت است. پس لطفاً نظر خودتان را صریح‌تر بفرمایید.

به هر حال اگر در نهایت نیروی انتظامی هم همراه دامپزشک قرار نگیرد، با اجرای این طرح می‌توان فرایند کمک گرفتن از نیروی انتظامی را خیلی سریع‌تر انجام داد؛ مثلاً در محلی یک مخاطره بهداشتی اتفاق افتاده و به خاطر سهل انگاری حوزه دامپزشکی ممکن است تهدید جانی به وجود بیاید. به همین خاطر به نظر من فرآیند باید سریع‌تر باشد و لزومی ندارد که حتماً پلیس کنار دامپزشک باشد. دامپزشک می‌تواند تخلف را گزارش کند. در دنیا هم داریم که دامپزشکان مراجعه می‌کنند و اگر دیدند که جایی نیاز به برخورد و ورود نیروی انتظامی و قوه قضاییه دارد، آن را گزارش می‌کنند.

حکیم مهر: اخیراً از تصمیم مجلس مبنی‌بر اصلاح قوانین کهنه دامپزشکی سخن گفته بودید؛ لطفاً دقیق بفرمایید که کدام قوانین نیاز به اصلاح شدن دارند؟

اگر اجازه دهید که فعلاً در این مورد اظهار نظر نکنم، بهتر است، چون در نهایت این مساله یا باید به صورت لایحه از سوی دکتر رفیعی‌پور پیشنهاد شود که فعلاً درخواستی داده نشده و پیش‌نویس آن هم آماده نشده است و یا باید از سوی خود ما مطرح شود. ما می‌بینیم که چطور اصلاح قوانین سازمان‌ها و حتی تشکل‌ها در حال انجام است، مثلاً همین چند روز پیش اصلاح قوانین نظام مهندسی کشاورزی مورد بحث بود. پس چرا اصلاح قوانین سازمان دامپزشکی کشور را که با این عظمت در حال فعالیت است، نداشته باشیم؟

امروز در برخی قوانین سازمان دامپزشکی خلاء وجود دارد؛ مثلاً در مورد واردات گوشت هر کس یک چیز می‌گوید. یک نفر می‌گوید از این کشور واردات انجام شود و دیگری می‌گوید نشود. اینها باید قانونمند شده و در چارچوب علمی مشخص قرار گیرد. تمام قوانین کشور به همین صورت به روز می‌شود. قوانین دامپزشکی هم سال‌ها مانده بوده و لازم است که اصلاحاتی در آن داشته باشیم؛ به خصوص باید رویکرد ما به سمتی باشد که بتوانیم سلامت مردم را بیشتر تضمین کنیم که اصل اول حوزه فعالیت سازمان دامپزشکی همین است. در مراحل بعدی می‌توانیم به وضعیت دامپزشکان و مشکلات زیادی که از لحاظ معیشتی دارند، رسیدگی کنیم.

حکیم مهر: چه زمانی می‌توانیم امیدوار باشیم که این اصلاحات صورت می‌گیرد؟

اگر اصلاح قوانین به صورت لایحه باشد، کمی زمان‌بر است. خود سازمان دامپزشکی می‌تواند پیشنهاد دهد که موارد زائد حذف شود. اگر هم خود ما به جمع‌بندی رسیدیم و دیدیم که سازمان دامپزشکی در این مورد تعلل می‌کند، خودمان وارد میدان می‌شویم و منتظر دکتر رفیعی‌پور نمی‌مانیم.

حکیم مهر: برخی اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس معتقدند که اساساً سازمان دامپزشکی مطالبه زیادی از کمیسیون ندارد. در این مدت رئیس سازمان دامپزشکی کشور چند بار در مجلس حضور پیدا کردند و با شما جلسه گذاشتند؟

ما کمتر دوره‌هایی مانند امروز داشتیم که تعداد ۲ نفر دامپزشک در مجلس حضور داشته باشند. ما حسب وظیفه قانونی خود در مجلس و به عنوان نماینده مردم، یک کلیت را می‌بینیم و از طرفی دامپزشک هم هستیم و مسائل دامپزشکی را با حساسیت بیشتر دنبال می‌کنیم. نمایندگان مختلف هم از ما سوال می‌پرسند که وضعیت دامپزشکی به چه شکل است؟ حتی در بحث‌هایی نظیر اینکه واکسن بیاید یا خیر، به شکل مستقیم ورود می‌کنیم.

با آقای دکتر رفیعی‌پور هم مذاکرات صمیمانه و نزدیک داریم؛ همیشه یا خودشان در کمیسیون هستند یا معاون پارلمانی ایشان آنجا هستند. رئیس سازمان دامپزشکی در این مدت مطالبات زیادی داشتند مبنی‌بر اینکه در بودجه‌های مرتبط با دامپزشکی اصلاحاتی صورت گیرد. ما هم پیشنهادات خود را می‌‌دهیم، مثلاً خود من پیشنهاد خیلی بالایی در بودجه برای واکسن داده بودم اما به علت محدودیت‌های مالی در کشور، از آن کم کردند. خود من شخصاً در تلفیق بودجه ۹۶ و ۹۷ یک پیشنهاد داده بودم که بودجه دامپزشکی را افزایش دهم. آن سال ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و امسال هم این افزایش مورد تایید قرار گرفت.

حکیم مهر: اخیراً انتقاداتی هم از روند فعالیت موسسه رازی داشته‌اید. چرا؟

انتظار می‌رفت که موسسه رازی در آینده وضعیت را خیلی بیشتر در دست می گرفت؛ چون ویروس‌ها در حال جهش ژنتیکی هستند. به نظر من این موسسه باید تقویت شود و براساس ماموریت سازمان دامپزشکی فعالیت‌های خود را انجام دهد.

ما این را نباید فراموش کنیم که گاهی مثلا اگر ۵۰۰ میلیارد تومان برای واکسن هزینه کنیم، از آن طرف شاید جلوی ۳ هزار میلیارد تومان ضرر یک بیماری را بگیریم. متاسفانه تلفات طیور ما بسیار زیاد است و طبق محاسباتی که بنده انجام دادم، خسارت ناشی از  تلفات ۳۰ میلیون قطعه مرغ در سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار شد. این خسارت منهای افرادی است که در مرغداری ها بیکار شدند. اگر یک هزارم این رقم به موسسه رازی کمک می‌شد، می‌توانستند با یک واکسن این بیماری را کنترل کنند و جلوی این بحران را بگیرند. این خسارت را باید با درآمدهای نفت مقایسه کنیم. سال گذشته ۴۳ میلیارد دلار درآمد نفتی به دست ما رسید.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

مسئولین سازمان دامپزشکی می‌توانستند جایگاه مهم دامپزشکی را بهتر تبیین کنند. به نظر من به عنوان یک متخصص و فردی که در دامداری چکمه در پا داشتم و کار کردم، نتوانستیم این جایگاه را تبیین کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
اقا دامپزشک زندگی نداره کارش ارزش نداره دامپزشک اسمش فقط بزرگه دامپزشک گشنس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
نماینده محترم
سال 1388و 1389 دو قانون نظام جامع دامپروری و بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی مصوب شد چطور قوانین دامپزشکی کهنه شده است. اتفاقا به صورت طرح هم مطرح شد.!
رشته دامپزشکی رو از بین بردید.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۰
0
0
ایول.بالاخره یه نفر هم حرف حسابی زد.آقای نظام دامپزشکی الان دیگه زمان مغلطه نیست،اگه واقعا کار انجام بدی،می مونی،اگه انجام ندی و توجیه و بهانه بیاری،رفتی.هنوز نتونستید از دامپزشک حمایت کنید ولی تند و تند حق عضویت نظام رو می خواهید.در قبال پولی که می گیرید کار واقعی و به درد بخور انجام بدید نه مغلطه.دامپزشک رو نابود کردید.همیشه نیروی انسانی کارآمد به این راحتی به دست نمی آرید.یه زمان ایران پزشک از هندوستان و بنگلادش و پاکستان می آورد که دامپزشک ما الان از پزشک اونها خیلی بیشتر می دونه.نعمت رو له نکنید.مدیر باشید نه سفسطه گر و توجیه آور.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
1
بهداشت و سلامت غذایی مردم به میزان قاطعیت سازمان دامپزشکی در حمایت از مسولین فنی بخصوص کشتارگاه طیور و دام و بازرسین اداره ها داره ۰ باید اعتراف کنید که کم کاری کردید در این زمینه . اگه مسول فنی گزارش تخلف رو به اداره بده مطمئن باشید سال بعد کارفرما دامپزشکشو عوض میکنه ۰ خلاصه
حقوق پایین دامپزشک _ نداشتن حمایت کافی از طرف سازمان دامپزشکی _ قرار داد یک ساله و نداشتن امنیت شغلی دست به دست هم میدن تا امنیت غذایی مردم زیر سوال بره۰
منه مسول فنی اگه بیکار بشم سازمان خرج زندگی زن وبچه منو میده !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
قوانین خیلی زیاده و همش قابل اجرا نیست
ناشناس
|
Germany
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
سازمان دامپزشکی با حذف شرکتهای ممیزی تازه بر خلاف اصل ۴۴ و بر خلاف حرکت جریان اب در صدد قتل بخش خصوصی و همکاران خویش در بخش خصوصی هست اقای دکتر رفیعی لطفا بفرمایید صدها همکار دامپزشک خویش را از شب عید بیکار کردید ایا شبها راحت میخوابید؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
واقعا وای به حال دامپزشکی که باید یه مهندس کشاورزی هم بیاد براش دل بسوزونه و هم قانون بگذاره و اصلاح کنه‌. تا وقتی که خود دامپزشک ها و سایر رده ها برای خودشون دل نسوزونن و برای خودشون احترام قایل نباشن اوضاع از این بهتر نمیشه. واقعا متاسفم .
ناشناس
|
Finland
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
دکتر داوودی خودشان هم دامپزشک هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
دامپزشکی بجزدقوانین دست وپاگیر واذیت کن که منافع یه عده خاص وتامین میکنه چیزی نداره وبرای مسولین فنی اگه شانس بیارن کار پیدا کنند زندگی بجز زیر خط فقر ندارن باشناختی که از دلسوزی اقای دکتر داودی دارم امیداورم خودش یه کاری برای مسولین فنی وقوانین دست پاگی;بکند ظاهرا نه ریس نظام ونه ریس سازمان کاری مثبت حداقل برای اجرای ماده 19 در استان تهران انجام ندادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
فرانسه خوش گذشت دکتر جان
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
با سلام حقیقت اینگونه نیست که آقای دکتر داودی میگن وشاید ذهن افکار عمومی به این سمت سو رود که دامپزشکان باید کاسه گدایی بدست گیرند این در حالیست که دامپزشکان در رده های دولتی از بهترین مزایا سالی یکبار به لطف و برکت واردات یکبار در برزیل روز دیگر یا سال دیگر در روسیه وکشورهای دیگه بخوبی مزایا به جیب میزنند وبدبخت ها زیر رده های دامپزشکی که 90 درصد کارها را بدوش میکشند و دریغ از کمترین حقوق و مزایا آقای داودی انصاف داشته باشید حقیقت را به مردم بگید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
جناب آقای دکتر فکری هم برای برخورد با مدیران متخلف استانها که در کمند حمایت غیر منصفانه هستند و علی رغم اثبات تخلف مورد برخورد قانونی قرار نمی گیرند و بقول خودمان ........... بکنید انشاالله
نظر شما
ادامه