کد خبر: ۴۲۲۶۵
 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی اداره کل دامپزشکی استان کردستان گفت: سال گذشته در پایش های دامپزشکی استان، 26 مورد بیماری مشمشه در جمعیت تک سُمی ها شناسایی و لاشه دام های آلوده امحا شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر فرزاد رحمانی» اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و 200 راس از جمعیت تک سُمی ها متمرکز (باشگاه های پرورش اسب) از نظر بیماری مشمشه تست شد که نتایج آزمایش 26 راس اسب مثبت بود.

وی اضافه کرد: صاحبان این دام های بیمار، غرامت 75 درصدی بهای دام خود را دریافت کردند و لاشه دام های آلوده نیز پس از سیر مراحل قانونی به صورت بهداشتی دفن شد.

رحمانی یادآور شد: بیماری مشمشه در اسب و قاطر به صورت مزمن است اما در الاغ با علائم ظاهری نمایان می شود و یکی از امراض کشنده و خطرناک در تک سمی ها است.

وی با اشاره به تغییر شیوه تست گیری بیماری مشمشه گفت: در گذشته تست مشمشه با تزریق صورت می گرفت اما اکنون با نمونه برداری با سرم انجام می شود که در این روش سایر بیماری های حیوان نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

رحمانی تاکید کرد: برنامه امسال دامپزشکی کردستان برای تست مشمشه در مراکز متمرکز (باشگاه های پرورش اسب) و غیر متمرکز در مناطق روستایی است که سال قبل تنها در مراکز متمرکز انجام شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دامی دامپزشکی کردستان افزود: جمعیت تک سُمی های استان هفت هزار راس است که از این تعداد، 2 هزار راس قاطر و 700 راس اسب و مابقی مربوط به الاغ است.

بیماری مشمشه از بیماری های مشترک و قابل انتقال به انسان محسوب می شود و به دلیل خطر مرگ و میر زیاد و احتمال ابتلای انسان، از نظر سازمان جهانی بهداشت دام در زمره بیماری های اخطار کردنی یا هشدار دادنی طبقه بندی می شود.

در استان کردستان انواع نژادهای اسب از جمله عربی، ترکمنی و کُردی نگهداری می شود.

اسب اصیل ایرانی نژاد کردی اولین اسب در جهان است که توسط انسان اهلی شده و نژاد آن در مراکز تحقیقاتی به ثبت رسیده است.

از چهار نژاد در سطح کشور که به عنوان اسب ایرانی شناخته شده اند اصلی ترین و بهترین آن اسب نژاد کُردی است.

اسب کردی به دلیل داشتن برخی خصوصیات بارز از جمله قد متوسط 150 - 140 سانتیمتر، بدن کوتاه و در مجموع عضلانی با زیر بند محکم، بسیار باهوش، مطیع، صبور و مقاوم به مسافت های طولانی، دارای سینه فراخ و از جلو به حد قابل قبول عضلانی، پرنفس و پر خون، قوی بودن اعضای دست و پا و کمر بهترین نژاد اسب به خصوص جهت مسابقات چوگان به شمار می آید.

اسب سواری یکی از شاخه های مورد علاقه مردم کردستان بویژه عشایر و دامداران کوچ نشین است.

 
 
نظر شما
ادامه