کد خبر: ۴۲۲۶۷
تعداد نظرات: ۹ نظر
 

«تبیان» نوشت:

چندی پیش با تنی چند از دوستان به یکی از شهرستان‌های استان خوزستان سفر کردیم. در آن سامان متوجه مسأله عجیبی شدیم که باورش برایمان دشوار بود. بعد از سی سال که از انقلاب می‌گذرد و به برکت آن احکام و مسائل دین با سرعت چشمگیری در کشورمان گسترش یافته است این خبر واقعا ما را شگفت زده کرد .

جریان شگفتی سازی که ما شنیدیم این بود که عده‌ای از مردم مسلمان و متدین آن منطقه گراز (خوک وحشی) شکار می‌کردند و بعد از شکار، آن را همچون آهویی، کباب کرده و با لذتی وصف ناپذیر به دندان می‌کشند؟ !

ابتدا این خبر را یک شوخی قلمداد کردیم و با خنده و چندش از آن گذشتیم، اما با زیاد شدن اخبار مشابه قدری جدی‌تر شدیم و کار تحقیق و تفحص میدانی را آغاز کردیم. در پایان، هم درستی خبر تایید شد و هم گراز از تنهایی به درآمد و چند جانور دیگر مثل جوجه تیغی و خرگوش هم به منو غذایی اضافه شدند .

بررسی میدانی ما این نتیجه را هم داشت که دریافتیم بسیاری از این عزیزان شناختی از حیوانات حرام گوشت ندارند که اگر آن‌ها را بشناسند قطعا با ایمانی که از ایشان سراغ داریم لب به گوشت، غذا و احیانا کنسرو‌های آن نخواهند زد .

کدام حیوان‌ها حرام گوشتند؟

برای پاسخ کامل و جامع به این سوال بهتر آن دیدیم که کلیه حیوانات موجود در عالم را به سه دسته تقسیم کرده و حکم هر دسته را جداگانه بیان کنیم که هم یادگیری آن آسان باشد و هم به یادسپاری و نقل آن برای دیگران به راحتی صورت پذیرد .

۱. حیوانات خشکی

۲. حیوانات آبزی و دوزیست

۳. پرندگان

حیوانات خشکی

تمام حیواناتی که محل زندگی آن‌ها خشکی‌های روی زمین است جزو این دسته قرار می‌گیرند. در بین حیوانات خشکی که از تنوع فراوانی هم برخوردارند فقط سیزده حیوان حلال گوشت وجود دارد و مابقی هرچه هست همگی حرام گوشتند یعنی دین اسلام خوردن آن را برای انسان‌ها ممنوع کرده است.

از آن سیزده حیوان عبارتند از: ۱. گاو ۲. گوسفند ۳. بز ۴. شتر ۵. اسب ۶. الاغ ۷. قاطر ۸. آهو ۹. گوزن ۱۰. قوچ ۱۱. بزکوهی ۱۲. گاو وحشی ۱۳. گورخر. غیر از این سیزده حیوان هر حیوانی که روی خشکی زندگی می‌کند حرام گوشت است. بنابر این خوردن گوشت خوک (چه اهلی و چه وحشی که به آن گراز می‌گویند)، میمون، جوجه تیغی و ... حرام است.

چند نکته قابل توجه

۱ . در بین این سیزده حیوان که برخی اهلی و برخی وحشی هستند خوردن گوشت اسب، الاغ و قاطر مکروه است، ولی حرام نیست یعنی با اینکه حلال است و می‌شود آن را خورد، اما بهتر آن است که خورده نشود .

۲ . غیر از این سیزده حیوان هر حیوانی که روی خشکی زندگی می‌کند حرام گوشت است. بنابر این خوردن گوشت خوک (چه اهلی و چه وحشی که به آن گراز می‌گویند)، میمون، جوجه تیغی و ... حرام است .

۳ . برخی از حیوانات خشکی هستند که در حفره‌های زمینی زندگی می‌کنند این‌ها نیز همگی حرام گوشت هستند مانند خرگوش، مار و  ...

۴ . در مورد خرگوش شایع شده که سمت چپ آن حرام است و سمت راست آن حلال و یا در مورد مار می‌گویند اگر یک وجب از سر، یک وجب از دم آن قطع شود خوردن مابقی حلال خواهد بود. ما در اینجا عرض می‌کنیم که این شایعات هیچ اساسی نداشته و همگی کذب محض اند و همانگونه که گذشت خرگوش و مار تمام بدنشان حرام است .

طبق اطلاعات موجود متاسفانه در بخشی از شمال کشور چند روز مشخص از سال به عنوان ایام شکار خرگوش مشهور گشته که در این ایام عده‌ای از مردم خصوصا جوانان به شکار خرگوش رفته و با گوشت آن غذا‌هایی نظیر کباب و آبگوشت تهیه می‌کنند .

چرا حرام است؟

رایج‌ترین سوالی که پس از طرح اینگونه مباحث پرسیده می‌شود این است که «چرا حرام است؟»

در پاسخ به این سوال باید گفت که این گونه سوال‌ها به دو معنا پرسیده می‌شوند که هر معنا جواب خاص خود را دارد .

الف. گاهی سوال از چرایی حکمی به معنای انکار آن حکم است. چرا حجاب واجب است؟ یعنی من وجوب آن را قبول ندارم و می‌خواهم که بی حجاب باشم. چرا گوشت خرگوش حرام است؟ یعنی من حرمت آن را قبول ندارم و می‌خواهم آن را بخورم .

اگر آن «چرا حرام است؟» به این معنا باشد پاسخ این است که مسلمان تابع احکام اسلام است؛ بر او لازم است حرام را ترک و واجب را عمل کند. پس چنانچه روشن شد که گوشت فلان حیوان حرام است باید از خوردن آن امتناع کرد و الا مرتکب معصیت شده ایم. قبول یا انکار کسی تاثیری در گناه بودن آن کار ندارد اگر رعایت کردیم سود کردیم و الا جز به ضرر خود گام برنداشتیم. (سوره فصلت/ آیه ۴۶)

ب. گاهی هم سوال از چراییِ حکمی به معنای واقعی سوال است یعنی پرسشگر واقعا می‌خواهد بداند که چرا فلان چیز حرام است و آن دیگری واجب .

اگر آن «چرا حرام است؟» به این معنا بود پاسخ می‌دهیم که ما در احکام شرعی تابع دلیل شرعی هستیم یعنی همین که با ادله شرعی ثابت شد (البته این کار بر عهده متخصص مربوطه است) که فلان چیز حرام است بر ماست که با استناد به گفته آن متخصص (مجتهد) آن حکم را تعبداً بپذیریم. زیرا دست ما و آن متخصص از چرایی واقعی اکثر احکام کوتاه است. از این رو همین که ثابت شد این حکم، حکم خداست ما با اعتمادی که به حق بودن سخن خداوند حکیم داریم آن حکم را بدون، چون چرا پذیرفته و آن را به کار می‌بندیم .

پس جواب «چرا حرام است؟» به معنای دوم این خواهد بود که «چون خدا گفته است .»

رفتار مردم ولو اینکه مسلمان باشند و نیز نوع قانون و عملکرد حکومت و دولتمردان، ملاک حرمت یا حلیت چیزی نیست. به عنوان مثال اگر ترانه‌ای شماره مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت و یا از صدا و سیمای نظام اسلامی پخش شد هیچ یک از این امور دلیل بر حلال بودن آن موسیقی نمی‌شود. و یا اگر مردمی کباب گراز به دندان کشیدند و آبگوشت خرگوش بار گذاشتند این رفتار آن‌ها باعث حلال شدن آن گوشت‌ها نمی‌شود .

ملاک همان چیزی است که متخصصین امر از منابع دین استنباط کرده و در قالب رساله و یا استفتائات در اختیار ما قرار می‌دهند. با رجوع به آن‌ها که از باب مراجعه به متخصص، امری عقل پسند و بجائیست اگر روشن شد فلان چیز حرام است برماست تا به طور جدی از آن اجتناب کنیم .

 
 
برچسب ها: گوشت، حرام،
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
1
0
حکیم مهر روحانی جذب کرده جای نویسنده؟...
احمد
|
United States of America
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
1
چراگاومیش راجزوحیوانات حلال گوشت ننوشتی درصورتیکه اسب والاغ وقاطررانوشتی
فریبرز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
1
0
برای کسی که در حال مرگ است خوردن گوشت میت حلال است ؟
قضاوت با خود شماست !!!!!
مجرب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
1
من اینطور شنیده بودم ک حیوانات زوج سم حلال هستند و تک سم مکروه و حیوانات پنجه دار حرام هستند این مطلبی ک شما بیان کردید تازگی داره لطفا منبع اونم بگین
در مورد پرندگان هم اگه مدت بال زدن پرنده از بال نزدن ان بیشتر بود حلال و برعکسش حرام است مانند کبوتر که حلال است و پرندگان شکاری که حرام هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
1
دوست عزیز وقتی میپرسند " چرا حرام است ؟ " یعنی اینکه منبع شما و مدرک شما برای چنین ادعایی چیست ؟ با استناد به چه ماخذ و منبعی حلال خدا را حرام یا حرامش را حلال کردی !!؟؟ اینکه اسم خود را بگذاری متخصص یا به شما بگویند متخصص به شما حق صادر کردن حکمی بدون منبع و سند متعبر و محکم را نمیدهد !! یعنی هر کسی که هستی سند متعبر برای ادعایت ارائه فرما و همینطوری حکم صادر نکنید بدون ادله و بینات مناسب !!!
همه اینها که اشاره کردم صراحت قرآنی است که اولا" کتاب خدا به گونه ای نازل شده که هر کس از مرد و زن به راحتی آنرا بفهمد و درک کند دوما" قرآن به صراحت بر بررسی هر امری و عدم پذیرش امری بدون بینه و دلایل مناسب تاکید دارد حتی پیغمبر خدا که بالای همه متخصصان محترم هستند با دلیل و برهان پیغام الهی را بر مردم نشر می فرمودند .
از آنجا که حکم صریح قرآن بر مفسد بودن کسانی است که حرام خدا را حلال و حلالش را حرام میکنند و حکم مفسد نیز معلوم است! لذا هر کس، هر چقدر هم خود را متخصص فرض کند حق ندارد بدون ارائه مدرک و سند معتبر و محکم و بدون خلل دینی یا حتی علمی حکمی بر حلال یا حرام چیزی یا کسی یا موجودی که خدا خالق اش است صادر کند و موجب به معصیت افتادن افراد ساده دل و اغلب تنبل در تحقیق وپرسش شود !!!
لطفا" مثلا لطف کنید منابع قرآنی که نام تمامی این حیوانات حلال گوشت را آورده و بقیه را حرام کرده ارائه فرمایید .
و اینکه در تمام دنیا یعنی زمین ، میلیونها گونه جانوری و گیاهی وجود دارد و میلیاردها انسان نیازمند غذا !! حال این میلیاردها انسان که حداقل 1.5 میلیارد آنها مسلمان هستند ، میتوانند با همین سیزده تا حیوان حلال گوشت سیر شوند !!؟؟
اگر قرار باشد این همه آدم گرسنه و نیازمند غذا برای سیر کردن شکمشان فقط همین سیزده تا حیوان را پرورش دهند و بقیه میلیونها گونه دیگر را بدلیل حرام بودن، از زندگی و تولید مثل محروم کنند و جای آنها را به حلال گوشتها بدهند مطمئن باشید در مدت کوتاهی چیزی از محیط زیست باقی نمیماند که حتی انسانها یا مسلمانان در آن بتوانند زندگی کنند !!
هم اکنون نیز محیط زیست از بابت پرورش همین مقدار گاو و گوسفند ( حلال گوشت ) در دنیا بعلت تولید بیش از اندازه گاز متان خسارتهای جبران ناپذیری خورده و بسیاری گونه های جانوری و گیاهی که همه مخلوق خدا بودند به دلیل پرورش همین حلال گوشتها ازبین رفته اند !!!!!
پاسخ ها
فا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
بسم الله
ناشناس محترم ، مطالبي به ذهنم آمد که لازم دونستم بگم .
قبل از هرچيز اولا متن بالا کامل نيست ، مثلا فقط از حيوانات خشکي صحبت کرده ، دوم اينکه من اطلاعات کاملي راجع بهش ندارم و بهتر است هرکسي به مرجع خود مراجعه کند که البته نويسنده ي متن هم گفته بايد به مجتهد مراجعه کرد .
و اما راجع به مطالب :
1) خوبست قبل از قضاوت و صحبت و انجام کاري ، راجع به آن فکر کنيم و هرچيزي نگوييم و اگر نمي دانيم و دانستنش مهم است ، با توکل بر خدا تحقيق و پرسش کنيم .
2) براي گفتن خيلي چيزها حتي انکار خيلي چيزها نياز به مدرک معتبر داريم ، اما خودتان براي خيلي از گفته هاتان مدرکي نياورديد .
3) دغدغه ي زندگي انسانها خيلي خوبست ، اما اصل فقط زنده بودن مادي نيست ، بلکه خوب زندگي کردن ست . از طرفي خالق ما که از همه مهربانتر ، آگاهتر و تواناترست ، خوب زندگي کردن را بوسيله ي قرآن و پيامبر و اهل بيت عليهم السلام به ما رسانده است .
قرآن همه ي احکام اسلام را آن هم با جزئيات ذکر نکرده است، و بايد در فهم آيات قرآن و نيز احکام و مواردي که قرآن بيان نفرموده ، به پيامبر و اهل بيت مراجعه کنيم . ( با توجه به آيات و احاديثي از جمله حديث ثقلين )
4) آيا در خيلي چيزهاي ديگر به متخصصين مربوطه مراجعه نميکنيم ؟ اکنون بايد مثلا در «احکام» به متخصصين در زمينه ي اجتهاد که احکام را از قرآن و روايات استخراج ميکنند و بايد داراي شرايطي چون تقوا ، عدالت ، علم و ... باشند ، با شرايطي مراجعه کرد .
5) ما خيلي چيزها را ميفهميم ، مثلا از نجاسات متنفريم ، يا از ضررهاي زياد یک چیز ( مثلا از خود بعضی روایات ) آگاه ميشويم ، اما حکمت خيلي چيزها هم برايمان روشن نيست ، ولي وقتي به گوينده ي آن ( با موازين عقلي و شرعي ) اطمينان کرديم ، چون و چرا نميکنيم . مثل فرزندي که به پدرش اعتماد دارد . و اصلا اگر براي هرچيزي حتي سخن خدا دنبال دليل بگرديم ، ديگر ايمان معنايي نخواهد داشت .حتي اگر شک داشته باشيم ، در هنگام احتمال خطر ، احتياط شرط عقل است .
6 ) علت گرسنگي هاي جهان حلال و حرام ها نيستند ، و ميفهميم توجه به غذا و پاکي و آلودگي آن مهم است :
( فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَى طَعَامِهِ
پس انسان بايد به خوراكش با تأمل بنگرد (عبس ، 24) )
بلکه نداشتن رفتار صحيح انساني از جمله توجه نکردن به همين حلال و حرام ها ، کفران نعمتها ، ظلم ها ، بي تقوايي ها ، و ... باعث بسياري از گرسنگي ها و کمبودهاست .
خوردن حرامي که خوي پاک انساني را از انسان دور کرده و تا حد کشتن امام حسين پيش ميبرد ، بلاي جان آدميست نه نجات آن ‌.
خداوند هم دستش بسته نيست که بندگانش را با پاکيزه ها روزي دهد ، منتها بايد خودشان هم بخواهند .
مثلا مراجعه شود به (سوره نوح ، 10-14)
( البته در شرايط اضطرار ، خوردن بعضي ( نه همه ي ) حرام ها ، جايزست آن هم به قدر کفايت و ... .
همچنين منظور ما اين نيست که هرکس گرسنه ماند ، لزوما بي تقوا بوده ، بلکه گاه از سوي مستکبرين مورد ستم واقع ميشود که خداوند حق او را خواهد ستاند و او را به طريقي ياري ميفرمايد ولو اينکه در ظاهر درک نکنيم . )
علاوه براين آبزيان و پرندگاني که حلال گوشتند و گياهان و ميوه ها هم غذا هستند و کسي نگفته حرام گوشت ها بايد از زندگي و توليد مثل محروم باشند و اتفاقا عدم شکارشان کمک گر بقاي نسلشان است .
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
0
0
جناب حکیم سوسمار خوری چی؟؟ اون حلاله یا حرام؟
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
کلام هر کس نشانه ی شخصیتشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۹
1
0
............................. الان که همه دارن 30 سال میزنن تو سر ما خوزستانی ها تو نمیزدی و اسم استان رو نمی آوردی، سرج کن ببین فاسیولا و امثال آن چرا تو شمالی ها زیاده و یه سرجم کن ببین بیشترین تعداد گراز و گراز خورها از ..................
نظر شما
ادامه