کد خبر: ۴۲۲۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر



راهبرد ملی جمهوری قزاقستان برای کنترل آنفلونزای فوق حاد پرندگان
 
دکتر علی صفر ماکنعلی
معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور
 
 
در زمانی که ما در سازمان دامپزشکی کشور به طور جدی به دنبال قانع کردن افراد، گروه ها و سیستم‌های متعدد کشوری برای اجرای برنامه کنترلی برون رفت آنفلوانزای فوق حادپرندگان کشوری در سال ۱۳۹۶ بودیم تا براساس برنامه برون رفت تهیه شده بتوانیم تلفات را در حدود ۱۵ میلیون قطعه متوقف و خسارات ناشی از آن را به حداقل برسانیم و از واردات و مصائب آن کشور را مصون بداریم شرایطی به وجود آمده بود که کشورهای متعدد از جمله جمهوری قزاقستان تمایل خود را برای صادرات تخم مرغ مصرف خانوار از کانال‌های متعدد اعلام می‌کردند و در این راستا صرفا در یک دوره زمانی تقریبا دو ماهه سه بار مسئولان قزاقستانی با طی مراحل قانونی با سازمان دامپزشکی کشور پس از تقاضا‌های مکرر و موافقت سازمان دامپزشکی کشور جلسات فنی متعددی برگزار برگزار کردند که در این زمینه سازمان دامپزشکی کشور خواسته های ملی ایران را نیز در متن و بطن توافق گنجانید و نهایتا به توافقات بسیار مهمی از جمله توافق دامپزشکی کشور قزاقستان برای صادرات تلیسه از مبداء جمهوری اسلامی ایران به مقصد کشور قزاقستان رسیدیم.

یکی دیگر از توافقات دوجانبه صادرات تخم مرغ مصرف خانوار از مبداء کشور قزاقستان به ایران و بالعکس بود از آن جایی که یکی از اهداف راهبردی وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور اجرای توافقات دوجانبه‌ی برابر با کشورهای طرف مذاکره است با نمایندگان کشور قزاقستان از دیدگاه بهداشتی به توافقاتی رسیدیم که بر مبنای یکی از اجزاء توافق صادرکنندگان ایرانی و صادر کنندگان قراقستانی بتوانند بر اساس شرایط بازار با گواهی بهداشت دامپزشکی صادره توسط دامپزشکی دولتی خود وارد بازارهای کشورهای همدیگر بشوند به نحوی که هم ایرانیان و هم قزاقستانی ها بتوانند محصولات خود را در کشورهای همدیگر عرضه کنند. در این نشست‌های فنی یکی از موارد مورد تقاضای سازمان دامپزشکی کشور دریافت و ارائه برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان کشور قزاقستان بود.

مسئولین دامپزشکی کشور قزاقستان به این تقاضای ما پاسخ مثبت و نهایتا در مدت زمان کوتاهی به تعهد خود عمل و برنامه ملی کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خود را برای ما ارسال کردند که در زیر جهت بهره‌برداری همکاران بخش های دولتی و خصوصی و تشکل ها منتشر می‌شود.

اطلاعات عمومی در رابطه با جمهوری قزاقستان :

قزاقستان کشوری پهناور و با وسعت دو میلیون و هفتصد و بیست چهار هزار کیلومتر مربع نهمین کشور پهناور دنیا است و درمنطقه آسیای میانه واقع شده، پایتخت این کشور در سال ۱۹۹۸ ازآلماتیدر جنوب که بزرگ‌ترین شهر کشور است بهآستانهدر شمال منتقل شد. جمعیت قزاقستان ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر، زبان‌های رسمی آن قزاقی و روسی و واحد پول آنتِنگهاست. قزاقستان بزرگترین کشور محصور در خشکی در دنیا است و تراکم جمعیتی کمی دارد. آستانه، پایتخت کنونی قزاقستان شهری است بسیار سرد و بادخیز که دمای هوا در زمستان در آن به منفی ۴۰ درجه می‌رسد.

صنعت طیور در جمهوری قزاقستان :

قزاقستان برنامه خاصی برای صنعت طیور طراحی و در حال عملیاتی کردن آن است. در سال ۲۰۱۳ کشور قزاقستان دویست و بیست و یک هزار تن تخم مرغ مصرف خانوار تولید کرده و رتبه ۴۳ در تولید تخم مرغ دنیا را داشته و و در همان سال مقدار ۱۱۶ هزار تن نیز گوشت مرغ تولید کرده است بر اساس برنامه صنعت طیور هدف این کشور این است که تا سال ۲۰۲۰ تولیدات خود را در این زمینه به دو برابر سال ۲۰۱۳ افزایش دهد.

وضعیت اپیدمیولوژیکی آنفلونزای فوق حاد پرندگان در جمهوری قزاقستان

*در تاریخ ۱۲ ماه مه ۲۰۱۵ میلادی وقوع بیماری آنفلونزای پرندگان در دو قطعه پلیکان­های وحشی Dalmatian در پارک حفاظت­شده دولتی آکژایک در شهر آتی­رائو در منطقه آتی­رائو، به ثبت رسید.

*در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷، وقوع این بیماری در ۲ قطعه قوهای وحشی در شهر آکتائو، منطقه مانجیستائو ثبت شد.

در کشور قراقستان درگیری‌های طغیانی و بحرانی بنام آنفلوانزا فوق حاد پرندگان متعاقب واکسیناسینون نداشته و در اوج بحران آنفلوانزا در منطقه و در کشور ما به دنبال صادرات تخم مرغ تولیدی خود بوده است.

برنامه واکسیناسیون علیه آنفلونزای فوق حاد پرندگان در جمهوری قزاقستان

کشور قزاقستان در سال ۲۰۰۶ میلادی برنامه واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را کشور خود عملیاتی کرد و از جمله ۶۳ کشوری بوده که اطلاعات خود را در رابطه با عملیات واکسیناسیون به سازمان جهانی بهداشت دام در سال ۲۰۱۱ میلادی رسما اعلام کرد جدول زیر برنامه واکسیناسیون این کشور را از سال ۲۰۱۵ به بعد نشان می‌دهد.
 
 
یک نوع واکسن غیرفعال امولسیفیه علیه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در قزاقستان مورد استفاده قرار می­گیرد. این نوع واکسن توسط موسسه علمی و تحقیقاتی ایمنی مواد بیولوژیک وابسته به کمیته علمی وزارت آموزش و علوم جمهوری قزاقستان تولید می شود.

طبق برنامه ملی کنترل بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان ، واکسیناسیون طیور در مناطق نزدیک به منابع طبیعی آب­ (برای مثال آبگیرها، دریاچه­ها)، مسیرهای مهاجرت پرندگان وحشی، مزارع مرغ مادر و نواحی واقع در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری واحد های طیور صنعتی صورت می­گیرد.

علاوه بر این هرساله، حجم واکسن علیه این بیماری به میزان ۱۵۰% مورد نیاز تولید می­شود.

مطابق دستور شماره ۵۵۹/۱-۷ مورخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۴ وزیر کشاورزی جمهوری قزاقستان، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فهرست بیماری­های دامی بسیار خطرناک قرار دارد. این دستور مقرر می­دارد که در صورت وقوع این بیماری، ضبط اجباری و معدوم­سازی طیور، محصولات و مواد خام با منشاء دامی ضروری است.

همچنین اقدامات دامپزشکی به منظور پیشگیری از بیماری طبق مقررات دامپزشکی مصوب دستور شماره ۵۸۷/۱-۷ مورخ ۲۹ ژوئن ۲۰۱۵ وزیر جهاد کشاورزی صورت می­گیرد و درصورت تشخیص بیماری، در محدوده مرغداری­ها قرنطینه اعمال می­شود. منطقه­ای که بیماری در آن شناخته است و نواحی اطراف به شرح ذیل تقسیم می‌شود:

منطقه آلوده، منطقه حائل،منطقه تحت نظارت و مراقبت پایش اقدامات مربوط به حذف عامل ایجادکننده بیماری و پیشگیری از گسترش بیشتر آن در منطقه وقوع بیماریصورت می­گیرد. به این منظور، کل جمعیت طیور در مرغداری­ها و در منطقه از طریق سوزاندن، معدوم می­شود.

۲۱ روز بعداز معدوم سازی آخرین طیور، قرنطینه و محدویت‌های مرغداری­های آلوده یا مشکوک برداشته می­شود.

در رابطه با پیشگیری از بیماری، مطابق با راهبرد کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اقدامات ذیلباید انجام شود:

اجتناب از تماس طیور با پرندگان وحشی، به خصوص پرندگان مرغ آبی؛عدم اجازه به پرندگان با وضعیت اپیزوتیکی نامعلوم جهت ورود به مرغداری­ها؛ اختصاص پرسنل دائمی جهت پرورش طیور که آموزش­های فنی و دامپزشکی را نیز دیده باشند.

توصیه می­شود که با خرید روزانه یا خرید گله­های جوان، طیور از موسسات، سازمان­ها، مزارع، جوجه­کشی­هایی تهیه شود که عاری از بیماری باشد.

طیور همسن باید در یک سالن نگهداری شود. به هنگام استفاده از مرغداری­های چندطبقه و به هم وابسته، حداکثر تفاوت سن طیور در سالن­ها، در مورد طیور جوان نباید از ۷ روز و در مورد طیور بالغ از ۱۵ روز بیشتر باشد.

تشخیص آنفلونزای فوق حاد پرندگان در جمهوری قزاقستان

 
تشخیص اولیه می­تواند براساس الگوهای اولیه بیماری، علائم حاد بالینی مشخص بیماری تنفسی و تغییرات پاتولوژیکی، صورت گیرد. با این وجود، به منظور رسیدن به یک تشخیص قطعی، مجموعه­ای از مطالعات ویروس­شناسی آزمایشگاهی صورت می­گیرد.

نمونه های استاندارد که برای آزمایشات آسیب شناسی مورد استفاده قرار می­گیرد (کبد، ریه، مغز و غیره) از طیور دارای علائم حاد بالینی جدا شده و به آزمایشگاه فرستاده می­شود. این نمونه‌ها باید تازه باشد و می تواند در ۶۰- درجه سانتیگراد منجمد شود تا ویروس حفظ شود یا اینکه در محلول ۵۰% گلیسرول نگهداری شود. سرم خون در دوره­های مختلف بیماری از مرغ­ها گرفته می‌شود تا بررسی های سرولوژیک صورت گیرد.

برای جداسازی ویروس در آزمایشگاه، روش­های عفونی سازی جنین جوجه که مورد استفاده قرار می­گیرد تا ویروس جداشده شناسایی شود، عبارتند از: HR، H و CF نمونه های بیولوژیک در جوجه­های ۶۰ تا ۱۲۰ روزه مورد استفاده قرار می­گیرد.

HR، Diffusion precipitation Reaction، الیزا و پی سی آر برای تشخیص‌های گذشته نگر مورد استفاده قرار می­گیرد. تشخیص بیماری آنفلوانزای طیور به شرط تحقق موارد ذیل تایید می‌شود: هرگونه تحت گونه H5 و H7 شناسایی شود.

وجود RNA مخصوص ویروس بسیار آسیب رسان هرگونه تحت گونه یا RNA ویروس های تحت گونه‌های H5 یا H7 با هر سطح آسیب زایی نمونه‌های آسیب شناسی اگر مشخص شود که آنتی بادی‌های آگلوتینین‌های تحت گونه‌های H5 و H7 کشف شده به واکسیناسون مربوط نیست.

اطلاعات مربوط به برنامه مونیتورینگ پسا و اکسیناسیون آنفلونزای فوق حاد پرندگان در کشور قزاقستان

 
در قزاقستان، یک واکسن غیرفعال امولسیفیه علیه بیماری آنفلونزای پرندگان (همواگلوتینین تحت تایپ اچ) مصرف می شود که این واکسن توسط موسسه علمی و تحقیقاتی ایمنی مواد بیولوژیک تولید شده است.

این واکسن به منظور ایمنی زایی پروفیلاکتیک پرندگان اهلی – جوجه، اردک، غاز و بوقلمون به کار می­رود. این واکسن یک امولسیون همگن به رنگ سفید است. در روز بیست و هشتم، واکسن باید موجب تجمیع آنتی­بادی­ها علیه ویروس آنفلونزای پرندگان در حداقل ۸۰% طیور واکسینه شده، بگردد. اگر سطح ایمنی کمتر از ۸۰% باشد، واکسیناسیون مجدد با همان دوز انجام می­شود.

کنترل کیفیت واکسن ۲ بار صورت می­گیرد:

توسط سازنده واکسن؛ توسط کمیسیون تشکیل شده توسط کمیته کنترل و نظارت دامپزشکی قزاقستان در زمان تحویل به انبارهای اصلی.

واکسن‌ها به صورت تصادفی به منظور انجام آزمایشات کنترل سری­ها در مرکز ملی مرجع دامپزشکی، انتخاب می­شوند. در همان زمان، به هنگام تحویل واکسن، کمیسیون وضعیت تطابق زنجیره سرد (وجود ترمومتر در هر جعبه) را کنترل می‌کند.

در مرکز ملی مرجع دامپزشکی، واکسن برعلیه بیماری آنفلونزای پرندگان و از نظر ظاهر، وجود مواد خارجی، کپک، سالم بودن بسته بندی، غلظت یون هیدروژن، استریل بودن، کنترل ثبات امولسیون، تعیین ویسکوزیته کینماتیک، فعالیت ایمنی و آنتی ژنی (ایمنی زایی) مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

به منظور تعیین سطح ایمنی، روش الیزا با پوشش ۱% طیور واکسینه شده به کار می­رود. سطح ایمنی نباید کمتر از ۸۹٫۲% در ۳ سال آخر باشد.


منبع: روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
دکتر عزیز
بالاخره نتیجه چی شد
انفلونزا فوق حاد پرندگان ریشه کن شد
ناشتا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
نتیجه واکسیناسیون : بعد از واکسیناسیون 1 - رخداد بیماری 2 - شیوع کم 3- مخفی کردن تلفات توسط مرغدار بعلت غیر قابل توجه بودن تلفات روزه و هفته های اول
4 - perfect endemic hpath ai
نظر شما
ادامه