کد خبر: ۴۲۳۱۳
 

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان از افزایش ۶۵ درصدی گازگرفتگی انسانها توسط حیوانات ناقل بیماری در همدان خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «علی اصغر ناظری پور» ظهر یکشنبه در کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری شهرستان همدان با اشاره به افزایش ۶۵ درصدی گازگرفتگی انسانها توسط حیوانات ناقل بیماری در همدان اظهار کرد: این میزان افزایش طی یک دهه گذشته به وقوع پیوسته که متوجه افرادی بوده که بر اثر گاز گرفتگی مصدوم و به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده اند.

وی افزود: در مواجهه با این مشکل با تضادهایی روبرو هستیم به طوری که از طرفی بیماریها، ترس، فضای روانی و نارضایتی های عمومی به ما منعکس می شود و از سوی دیگر مباحثی در رعایت حقوق حیوانات و افکار عمومی که باید به دنبال اجرای صحیح دستورالعمل و رعایت همه جوانب باشیم.

عدم وجود زیرساختهای زنده گیری و نگهداری حیوانات

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان عدم وجود زیرساختهای مورد نیاز برای زنده گیری و نگهداری این حیوانات را از جمله مشکلات پیش رو دانست.

وی تاکید کرد: شهرداری باید برابر دستورالعمل پیگیر راه اندازی این مرکز باشد که البته تصمیماتی در این راستا اخذ شده و نیاز به پیگیری بیشتر دارد.

وی افزود: طی نیمه دوم سال ۹۶ برابر گزارشهای دریافتی شاهد افزایش قابل توجه جمعیت این حیوانات بودیم که ضرورت اجرای دستورالعمل کنترل جمعیت این حیوانات را مضاعف می کند.

ناظری پور تاکید کرد: تا زمان ایجاد زیرساختهای دائمی مرکز نگهداری شهرداری باید به عنوان محور این موضوع واحدی را مسئول و بطور دایم فعال کند تا بتواند بر این وضعیت کنترل و نظارت کافی داشته باشد.

وی با اشاره به شناسایی ۲۷ کانون در سطح شهرستان همدان که بیشترین مورد فراوانی گازگرفتگی و نارضایتی را بدنبال داشته است افزود: برخی از مراکز گردشگری ما نیز بعضا وجود حیوانات مزاحم باعث نارضایتی بوده که این کانونها باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار همدان تصریح کرد: بررسی آمار افرادی که با مشکل گازگرفتگی حیوانات به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان مراجعه کرده اند حاکی از این است که اغلب موارد عامل این گزیدگی حیوانات خانگی بوده است که لازم است در این راستا کار فرهنگی و اطلاع رسانی انجام شود.

وی افزود: مرکز بهداشت با همکاری صداو سیما و رسانه ها علاوه بر انعکاس این موارد نسبت به ارایه توصیه های کارشناسی به مردم از طریق زیرنویسهای تلویزیونی اقدام کند.

مدیر سازمان پسماند شهرداری همدان نیز در این نشست گفت: طبق هماهنگی های به عمل آمده قرار است زمینی توسط امور اراضی به این موضوع اختصاص و به شهرداری همدان داده شود تا محل دایم نگهداری برابر استانداردهای تعیین شده در دستورالعمل برای حیوانات ناقل بیماری احداث شود.

حسین سیبی از آمادگی این سازمان برای احداث مرکز کنترل خبر داد و افزود: این آمادگی وجود دارد تا به محض تحویل زمین عملیات اجرایی را آغاز کنیم و در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم.

وی یادآور شد: شهرداری همدان تا کنون با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این راستا اقدام کرده که هزینه های قابل توجهی در این خصوص متحمل شده اما ظرفیت این مراکز نیز محدود و پاسخگو نیست.

اغلب موارد گزیدگی متوجه حیوانات خانگی است

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز بیان کرد: قبلا گازگرفتگی حیوانات بیشتر توسط حیوانات ولگرد بودیم اما با افزایش نگهداری حیوانات در منزل هم اکنون اغلب موارد گزیدگی متوجه حیوانات خانگی است.

حسن صنایعی شعاع افزود: در سال ۹۶ در همدان یک هزار و 488 مورد گزیدگی توسط سگ داشتیم که از این میزان ۹۴۴ مورد مربوط به سگهای خانگی و ۲۰۶ مورد موبوط به سگهای ولگرد بوده است.

صنایعی شعاع عنوان کرد: همچنین سال گذشته ۴۷۰ نفر بواسطه گاز گرفتگی گربه به مراکز بهداشتی و درمانی ما مراجعه کردند که ۲۷۳ مورد از این حیوانات خانگی و ۱۹۷ مورد ولگرد بوده اند.

وی از هزینه های بالای درمان بابت واکسیناسیون و سرم تراپی این بیماران خبر داد و گفت: سال ۹۶ در همدان ۵ هزار و ۳۳۵ دوز واکسن و ۲۵۲ هزار واحد سرم تزریق کردیم که با توجه به وارداتی بودن این داروها هزینه ای افزون بر ۷ میلیارد و ۶۸۲ میلیون ریال فقط صرف تهیه واکسن هاری شده است.

صنایعی افزایش تمایل مردم به نگهداری از حیوانات به ویژه سگ و گربه در منزل را از جمله علل افزایش گزیدگی ها دانست و افزود: برابر مطالعات به عمل آمده از سال ۸۷ تا سال ۹۶ در همدان گزیدگی حیوانات افزایش ۶۵ درصدی داشته است .
 
 
نظر شما
ادامه