کد خبر: ۴۲۳۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در شبکه خبر سیما:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: در همین راستا سازمان دامپزشكی كشور در سال ۹۷ بجای یک نسخه واحد برای کل كشور، دارای ۴ نسخه و پروتكل متفاوت برای این مناطق خواهد بود ...
 

حکیم مهر: برنامه «روی خط خبر» شبكه خبر سیما با موضوع واکسیناسیون دام و طیور، میزبان «دکتر علی صفر ماکنعلی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، دکتر ماكنعلی در این برنامه عنوان کرد: سازمان دامپزشکی كشور در خصوص كنترل بیماریهای استراتژیك نظیر تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله گوسفندی و بزی، همینطور سایر بیماری­ها، واجد برنامه های مدون و راهبردی بوده و اقدامات کنترلی، پیشگیرانه و مراقبتی خود را هرساله در راستای اولویت برنامه های مبارزه با بیماریهای دامی جزو اهداف پیش روی خود در دستور كار دارد.

دکتر ماکنعلی در پاسخ به این سؤال که "آیا نیاز است دامداران جهت انجام واكسیناسیون دامهای خود به سازمان دامپزشكی مراجعه داشته باشند؟" گفت: سازمان دامپزشكی كشور با بیش از 30 هزار نیروی انسانی با همكاری بخش خصوصی در دورافتاده ترین نقاط كشور همواره خدمتگزار جامعه هدف و دامداران بوده، لیكن برنامه ریزی های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص انجام عملیات واكسیناسیون و مایه كوبی دامها از پیش تعیین شده، مطابق با پروتكل های سازمان جهانی بهداشت دام و تؤام با برنامه زمان بندی دقیق بوده، لذا نیازی به حضور هیچ یك از عزیزان دامدار جهت انجام فرایند واكسیناسیون نیست و سازمان با توجه به وظیفه ذاتی خود نسبت به انجام واکسیناسیون در جمعیت دامی کشور اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

دكتر ماكنعلی در ادامه افزود: سازمان دامپزشكی كشور در كنار واكسیناسیون از سایر ابزارها نیز جهت کنترل، مراقبت و پیشگیری از بیماریها استفاده خواهد كرد، به طوری كه در خصوص کنترل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ۶ ماهه دوم سال ۹۶، کشور را از نظر اکوسیستم به چهار منطقه جغرافیایی تقسیم کردیم به این ترتیب مناطقی که دارای بیشترین تراکم مرغ تخمگذار، مناطقی که دارای کمترین تراکم مرغ تخمگذار و مناطقی که مربوط به پرندگان مهاجر می‌شدند، در این تقسیم بندی قرار دارند؛ در همین راستا سازمان دامپزشكی كشور در سال ۹۷ بجای یک نسخه واحد برای کل كشور دارای ۴ نسخه و پروتكل متفاوت برای این مناطق خواهد بود و واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه را موازی با سایر ابزارها جهت جلوگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان لحاظ خواهیم كرد.

دكتر ماکنعلی در ادامه تصریح كرد: با توجه به آمارهای رسمی فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد)، نهمین کشور در تولید تخم‌مرغ و هفتمین کشور تولیدكننده ی گوشت مرغ هستیم، لذا به این واسطه هم اکنون در حال نهایی كردن پروتكل های بهداشتی با كشورهای همسایه به منظور ورود و صادرات محصولات و فراورده های دامی به بازارهای كشورهای مذكور هستیم.

دکتر ماكنعلی در پاسخ به این پرسش که "به جز واکسیناسیون، آیا راهی جهت كنترل بیماری ها وجود دارد؟" اظهار كرد: کنترل هر بیماری پنج محور دارد؛ محور اول رصد و پایش و دیده وری است که در ۶۸۰ نقطه کشور در حال انجام است؛ محور دوم تشخیص به هنگام است که در ۱۴ استان کشور تست های مولکولی پیشرفته در آزمایشگاه های استان ها انجام می‌شود و همزمان با آزمایشگاه مرجع بین المللی ارتباطات تنگاتنگ و خوبی در این خصوص داریم؛ محور سوم موضوع رعایت موازین امنیت زیستی است که دامداران باید از رفتارهای مخاطره آمیز پرهیز کنند؛ محور چهارم آموزش و اطلاع‌رسانی است که سازمان دامپزشكی كشور در این خصوص با انتشار پمفلت ها، بروشورها و كلاسهای آموزشی در سراسر كشور اهتمام ویژه در جهت آگاهی سازی دامداران داشته و محور پنجم ارزیابی، مراقبت و کنترل بیماریها می باشد.

دكتر ماكنعلی در پایان عنوان كرد: با اجرا و عملیاتی  شدن برنامه های مطرح شده، امید این می رود كه سال ٩٧ نسبت به سالهای گذشته شاهد پیامدها و خسارات های آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در كشور نباشیم .


 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
با سلام.این صحبت های آقای دکتر خیلی خوبه ولی در عمل خیلی بعید بنظر می رسه که انفلوانزا نسبت به سال های قبل گسترش کمتر و خسارت کمتری داشته باشه.به چند دلیل:1_وضعیت نامناسب اقتصادی تمامی مرغداران که میتونه تمام مسائل بهداشتی و بيوسکيوريتى رو نقش بر آب بکنه.2_عدم پشتیبانی مناسب توسط شرکت های بيمه.3_ عدم توانایی مالی سازمان دامپزشکی جهت حمایت از مرغداران جهت معدومى کانونهای احتمالی.4_عدم پوشش کامل ایمنى در نتیجه واکسیناسیون با واکسن های موجود انفلوانزا فوق حاد.5_عدم توانایی کنترل بازارچه های فروش پرندگان زنده و مسائل بسیار دیگر.امیدوارم آقای دکتر ماکنعلى موفق باشند، که این موفقیت، قطعا آرزوی تمام ما دامپزشکان و مایه افتخار است.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
سازمان در تامین اقلام اولیه تستهای مولکولی مشکل دارد اگر خواهان مقابله قوی با بیماری هستند باید ابزارهای تشخیص بهنگام تامین گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
0
0
مگه دیگه مرغی هم مونده
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
1
در استان قم که بیشترین آمار معدوم سازی رو داشت برای مرغ ریزی انقدر دارن سخت میگیرن که کسی امسال مرغ نریزه . شعارشون هم اینه که مرغ نریز که آنفلوانزا نگیری
جالب اینجاست کسی رو مسئول تایید مرغداری ها کردن که هیچ سررشته ای از این کار نداره به همه میگه پارسال پدر ما در آمده از بس از زن و بچه مون بخاطر شما ها دور بودیم نمیذارم کسی جوجه بریزه
دامپزشک مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه مبارک.آنچه در سال گذشته در مرغداریهای استان قم اتفاق افتاد،زیاد دور از ذهن نبود. بروز و شیوع آنفلوانزا در دو سال متوالی(سالهای 94 و 95) و معدوم سازی بیش از 4 میلیون مرغ طی این دو سال،هشدار سالی سخت و پر چالش را می داد که آنهم اتفاق افتاد و قریب به 8 میلیون قطعه مرغ در سال 96 آلوده و معدوم گردید.آنچه باید مد نظر داشت و بسیار مهم و قابل تامل است اینست که در حال حاضر نیز اکثر مرغداران بدون توجه به مسائل بهداشتی و قرنطینه ای و ساختار اصولی مرغداری،اصرار بر شروع فعالیت دارند و در این میان نقش نظارتی دستگاههای حاکمیتی نظیر دامپزشکی،جهاد کشاورزی و حتی سازمان بازرسی استان بسیار مهم است و نباید به واحدهای دارای نقایص ساختاری و بهداشتی تا رفع نکردن تمامی نواقص و مشکلات،اجازه شروع فعالیت مجدد داد.والا سرنوشتی به مانند سال گذشته در انتظار مرغداران و متولیان امر در استان قم خواهد بود.
همزمان با این مهم ، باید:
۱. طرح آمایش مرغداریها بصورت علمی، بدون فوت وقت عملیاتی گردد و نیز چاره ای برای پروانه های صادر شده بی ضابطه اندیشید(عدم رعایت فواصل،تغییر کاربری های متعدد و ...)
۲. با واحدهای غیر مجاز برخورد قاطع گردد(تعامل با دستگاه قضایی و توجیه خسارات ناشی از فعالیت واحدهای غیر مجاز برای دستگاه قضایی)
۳. انجام کلیه امور مربوط به شروع مجدد واحدهای آلوده سال گذشته صرفا بر اساس ضوابط و دستورالعمل های فنی بهداشتی مربوطه باشد و نه اخذ تعهد رفع نواقص و ....
۴. تاکید بر توجه کامل مرغداران به رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای قبل و حین پرورش.
به امید موفقیت روز افزون برای تمامی تولید کنندگان و مسئولین امر.
نظر شما
ادامه