کد خبر: ۴۲۴۲۲



«دکتر محمد علی بخشی» معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: میدان دام قدیم بیرجند که چندین سال است در بلوار شهدای عبادی بیرجند واقع شده، شرایط لازم بهداشتی و همچنین پرونده‌ای به عنوان میدان عرضه دام ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان، دکتر بخشی با بیان اینکه قطعه زمینی به اتحادیه دامداران واگذار شده است تا این میدان دام به مکان جدید خود منتقل شود، افزود: توسط اتحادیه دامداران مکانی سمت روستای بجد معرفی شد اما به دلیل مشکلاتی در زمینه آب، اقدامی برای جابجایی از سوی دامداران صورت نگرفت و بعد از آن قطعه زمینی در دشت حسین آباد در 7 کیلومتری شهر بیرجند در نظر گرفته و مراحل ساخت میدان عرضه دام در این مکان انجام شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از نیمه دوم سال گذشته میدان دام بیرجند در مکان جدید افتتاح و آغاز به فعالیت کرده است و با این شرایط انتظار می‌رود دامداران برای عرضه دام در میدان دام جدید که کاملا بهداشتی و مورد تایید اداره کل دامپزشکی استان است همکاری داشته باشند.

دکتر بخشی عنوان کرد: یکی از دلایلی که هنوز میدان دام قدیم با شرایط غیر بهداشتی و عدم تأیید این اداره کل در حال فعالیت است عدم توجه کافی حوزه شهرداری و شبکه بهداشت شهرستان بیرجند است؛ لازم است ادارات مربوطه از طریق مراجع قضایی و انتظامی برای تعطیلی و جابجایی میدان دام قدیم به میدان دام جدید اهتمام بیشتری داشته باشند؛ چرا که این بی‌توجهی سلامت همشهریان را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه فروشندگان دامی که هنوز در میدان دام قدیم فعالیت دارند مناسب نبودن شرایط میدان دام جدید، دور بودن مسیر، کوچک بودن غرفه‌ها و فروش دام سیار در مسیر منتهی به میدان عرضه دام جدید را بهانه کرده‌اند و عنوان می‌کنند با این شرایط دام‌های خود را در میدان قدیم عرضه کنیم برای ما بهتر است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: تعطیل کردن میدان عرضه دام قدیم تنها بر عهده اداره کل دامپزشکی استان نیست و همکاری مراجع قضایی و نیروی انتظامی را می‌طلبد.

دکتر بخشی گفت: اداره کل دامپزشکی استان طراحی نقشه، ساخت واحدهای مورد نظر اتحادیه و صدور پروانه بهره‌‌برداری میدان عرضه دام جدید بیرجند را انجام داده است و حال برای جابجایی میدان دام قدیم به محل جدید همکاری دامداران و سایر نهادهای مربوطه نیاز است.

وی اظهار کرد: برای ممانعت از خرید و فروش دام در میدان دام قدیم که واقعا غیر بهداشتی و به قیمت به خطر افتادن سلامت جسمی مردم شهر بیرجند تمام می‌شود تاکنون برخوردهایی با عرضه‌کنندگان غیرقانونی دام در حاشیه شهر داشته‌ایم و عده ای از دلالان در منطقه‌ای به نام شوشود حاشیه ‌جاده‌ کمربندی بیرجند اقدام به خرید و فروش دام کردند که مدتی قبل شبکه دامپزشکی بیرجند با همکاری یگان نیروی انتظامی چندین روز در آن مکان مستقر شده و برای مدت زمانی از تجمع دلالان در آن مکان جلوگیری شد اما با این کارهای مقطعی نمی‌توان جلوی دلالان را گرفت.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است هر چه زودتر مشکل انتقال میدان دام قدیم به میدان عرضه دام جدید حل شود و دستگاه های نظارتی، مراجع قضایی و شهرداری به هر طریق ممکن جهت انتقال میدان دام قدیم به محل جدید اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

دکتر بخشی گفت: میدان جدید عرضه دام بیرجند گنجایش انتقال تمام فروشندگان به این محل را دارد و دلالان عرضه دام اگر مشکلی دارند با مدیریت درست می‌توان آن را حل کرد تا تلاش‌های صورت گرفته و هزینه‌های انجام شده برای میدان دام جدید که کاملا بهداشتی و مورد تایید است ندیده گرفته نشود و با عرضه دام در میدان دام قدیم که هیچ نظارتی بر آن نیست و مورد تایید نمی‌باشد برای مردم در حوزه سلامت مشکلی پیش نیاید.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر عرضه دام سنگین در میدان عرضه دام جدید فعال است و برخی از دامداران نیز برای عرضه دام سبک خود به این محل مراجعه می‌کنند اما آنگونه که مورد انتظار و خواسته ما است دام سبک در این محل عرضه نمی‌شود و متاسفانه دام به دلایل مطرح شده در همان میدان دام قدیم با شرایط نامناسب عرضه می‌شود.


 

نظر شما
ادامه