کد خبر: ۴۲۴۲۴



مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی از دو قطعه فسیل دندان مربوط به فسیل‌های کواترنر در استان اردبیل خبر کشف و جمع آوری شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از پام، «زهرا افتخاری» مدیر کل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت فسیل‌های یافت شده، اظهار داشت: برای پی‌جویی منطقه و جمع آوری و مطالعه این فسیل‌ها با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اقدام کرده است و مطالعه این نمونه‌ها فصل جدیدی از معرفی فسیل‌های مهره‌داران به ویژه فیل‌ها را باز خواهد کرد.

افتخاری تصریح کرد: با توجه به اینکه فسیل‌های مشابهی در جمهوری آذربایجان نیز گزارش شده است، یکی از اولویت‌های مطالعاتی، بررسی روند مهاجرت و تعیین زادگاه آنها در زمان حیات خود می‌باشد.

بر این اساس دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی مصمم است با انجام مطالعات مشترکی با جمهوری آذربایجان به این موضوع بپردازد و زیستگاه این موجودات عظیم الجثه را در ایران تعیین کنند.

«زهرا اورک» رئیس گروه دیرینه‌شناسی دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این نمونه‌ها متعلق به دو جنس مختلف از ماموت‌های بدون پشم با سن حداقل 2 میلیون سال می‌باشند. علاوه بر این یک قطعه فسیل دندان به همراه فک پایین آن و قطعاتی از عاج و آرواره بالایی این گروه از فیل‌ها، مشاهده و جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اندازه و نوع دندان می‌توان گفت که اینها متعلق به فیل‌های بالغ بوده‌اند. دندان سالم و منحصر به فرد می‌باشد و تاکنون چنین نمونه‌هایی از کواترنر ایران با این کیفیت گزارش نشده است. یکی از دندان‌ها مشابه دندان‌های فیل‌های هندی است .

به گفته اورک، شاید بتوان گفت این نمونه مشابه فیل هندی موجود، در دو میلیون سال پیش در ایران زندگی می‌کرده است.


 

نظر شما
ادامه