کد خبر: ۴۲۴۶

حکیم مهر - در حالی مواد کشاورزی از برنامه پنجم توسعه روز گذشته توسط نمایندگان مجلس تصویب شد که هیچ کدام از پیشنهادات کمیسیون کشاورزی نتوانست در صحن علنی مجلس رای لازم را اخذ کند.

بر اساس این گزارش،  مواد قانونی برنامه پنجم توسعه که برنامه دولت را برای پنج سال آینده مشخص می کند در حالی تصویب شد که رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در سفر آفریقا به سر می برد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی که در غیاب رییس این کمیسیون سعی در توجیه نمایندگان برای اخذ رای داشت، به رغم تلاشهای فراوان خود ناکام ماند. به طوری که نماینده کبودرآهنگ با وجود رایزنیهای صندلی به صندلی با نمایندگان، نتوانست خانه ملتیها را برای دادن رای چهار به پیشنهادات کمیسیون کشاورزی مجاب کند. این در حالیست که مواد تصویب شده امکان بررسی مجدد نداشته و امکان تغییری در آنها نیز وجود ندارد.

در حالی موادی از برنامه پنجم توسعه تصویب شد که نماینده دولت در مجلس نتوانست حمایت قاطعی از بخش کشاورزی کند و بعضا دفاعیات وی مخالف مصالح بخش کشاورزی بود به طوری که اقبال محمدی، رییس کمیته آب کمیسیون کشاورزی با انتقاد از عدم حضور کارشناسان بخش کشاورزی برای ارایه مشاوره به نماینده دولت ناکامی تلاش کمیسیون کشاورزی را اعلام کرد.

حذف ساماندهی خروج دام از جنگلها، عدم رای آوردن پیشنهاد کمیسیون کشاورزی برای بسته بندی مواد پروتئینی در کشتارگاههای صنعتی و سنتی همچنین تعیین تکلیف سازمان دامپزشکی برای کنترل و نظارت بر مواد پروتئینی از جمله پیشنهادات مهم کمیسیون کشاورزی بود که نتوانست توجه نمایندگان را برانگیزد و رای چهار را از آن خود کند و در کمال ناباوری حذف شد.

برنامه پنجم توسعه در بخش کشاورزی  اساسا در چهار ماده ،23 بند و سه تبصره به تعیین تکلیف بخش کشاورزی می پرداخت که به عقیده اعضای کمیسیون کشاورزی روند تصویب برنامه در کمیسیون تلفیق نیز چندان مطلوب کمیسیون کشاورزی نبوده است.

پس از تصویب موادی از برنامه پنجم توسعه درباره منابع آب و کشاورزی از ماده 177 این برنامه، بررسی توسعه روستایی و محیط زیست نیز در دستور کار قرار می گیرد. شاید این بار مسئوولان ذیربط با حضور در مجلس شورای اسلامی از بخش مظلوم کشاورزی حمایت بیشتری کنند.

 

 

 

نظر شما
ادامه