کد خبر: ۴۲۴۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان دالاهو از ابتلای 2 قلاده سگ نگهبان و چهار راس گاو در روستای 'قلعه زنجیرعلیا' بخش گهواره از توابع این شهرستان به بیماری هاری خبر داد و گفت: این حیوانات به شیوه بهداشتی دفن شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «اردلان جمشیدبیگی» افزود: نمونه های اخذ شده برای تشخیص قطعی به آزمایشگاه سازمان دامپزشکی ارسال که پس از گذشت 48 ساعت بیماری هاری تایید شد.

وی گفت: تمام حیوانات خونگرم پستاندار چه وحشی و چه اهلی اعم از گوشتخوار، علفخوار، جوندگان و از پرندگان (خفاشها ) به این بیماری حساس می باشند.

او با اشاره به راه های سرایت بیماری تصریح کرد: اصلی ترین راه سرایت بیماری از طریق گزش ( گاز گرفتن) به وسیله حیوانات می باشد.

وی اضافه کرد که در مورد گربه و گربه سانان از طریق پنجه کشیدن انتقال بیماری صورت می گیرد، زیرا گربه دائما مشغول لیسیدن پنجه هایش می باشد و پنجه ها آلوده به بزاق می شوند و در موقع پنجه کشیدن می تواند ویروس را از طریق خراش به انسان منتقل نماید.

او هاری را بیماری مشترک بین انسان و دام دانست و گفت: این بیماری از طریق گزش و بزاق بیمار مبتلا به هاری انتقال پیدا می کند.

سرپرست شبکه دامپزشکی دالاهو دوره کمون یا نهفتگی بیماری در سگ و گربه را ۲ تا سه هفته اعلام کرد و افزود: مهمترین علایم بیماری تغییر در رفتار و عادات حیوان است.

وی مرگ حیوان و یا فرد مبتلا به بیماری هاری را حتمی دانست و افزود: فرد یا حیوان مبتلا به این بیماری پس از گذشت یک هفته تا 10 روز بعد از بروز علائم به علت عدم امکان بلع براثر گرسنگی ـ تشنگی و سرانجام بر اثر فلج دستگاه تنفسی می میرد.

وی ترس از آب و نور، ریزش بزاق، حالت های تهاجمی در حیوان و انجام حرکات نامتعارف را از جمله علایم بارز بیماری هاری در حیوانات برشمرد.

وی یادآوری کرد فردی که توسط حیوان مورد گزش قرار می گیرد باید نسبت به شست و شوی سریع محل گزش با آب و صابون اقدام کند و سپس سریع به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نماید.

سرپرست شبکه دامپزشکی دالاهو در ادامه با بیان اینکه این شبکه به صورت رایگان در طول سال اقدام به واکسیناسیون علیه بیماری هاری می کند، گفت: در یک سال گذشته تعداد یک هزار و 470 قلاده سگ اهلی صاحب دار علیه بیماری هاری واکسیناسیون شدند.

جمشیدبیگی با بیان اینکه امسال نیز واکسیناسیون علیه بیماری هاری در این شهرستان انجام می شود، از دامداران خواست برای اجرای طرح های واکسیناسیون با اکیپ های دامپزشکی همکاری کنند.

وی همچنین از مردم خواست که در صورت مشاهده موارد مشکوک به بیماری هاری و دیگر بیماری ها مراتب را به شماره 1512 دامپزشکی اطلاع دهند.

شهرستان دالاهو با 36 هزار تن جمعیت در 100 کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
خسته نباشید همکاران عزیز
از کی تا حالا خفاش جزو پرندگان شده ؟؟؟
نظر شما
ادامه