کد خبر: ۴۲۴۷۹
 

به دلیل واردات هم‌زمان تخم‌مرغ از ترکیه و افزایش تولید تخم‌مرغ در داخل، کار به جایی رسیده است که قیمت تخم‌مرغ داخلی علی‌رغم افزایش هزینه‌های تمام‌شده کاهش یافته و در کنار آن تخم‌مرغ‌های تاریخ گذشته وارداتی وارد سطل زباله می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، طی دو سال اخیر با شیوع آنفلوآنزای حاد پرندگان و از بین رفتن 30 درصد از مزارع مرغ تخم‌گذار مادر، تولید تخم‌مرغ در داخل با مشکلاتی روبه‌رو شد تا جایی که قیمت هر شانه تخم‌مرغ در اواخر پاییز سال 96 به 18 تا 20 هزار تومان رسید.

در همین راستا از ابتدای دی ماه ستاد تنظیم بازار مجوز وارد 20 هزار تن تخم‌مرغ را صادر کرد. در همان زمان تولیدکنندگان تخم‌مرغ نسبت به این راهکار دولت و عدم‌حمایت از بخش تولید کشور گلایه‌مند شدند اما در نهایت واردات تخم‌مرغ از ترکیه و مقدار کمتری از اوکراین و آذربایجان به کشور آغاز شد.

 «حمید ورناصری» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان بازوی اجرایی دولت در تنظیم بازار محصولات پروتئینی از جمله تخم‌مرغ در روزهای پایانی سال 96 به خبرنگار فارس گفته بود که روزانه 30 تن تخم‌مرغ وارداتی برای تنظیم بازار در تهران توزیع می‌شود و در شهرستان‌ها نیز بنا به نیاز هر شهر از طریق ادارات پشتیبانی امور دام، این موضوع اتفاق می‌افتد. در کنار این طرح توزیع تخم‌مرغ وارداتی با نرخ هر شانه 12 هزار و 800 تومان در سازمان میادین و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای آغاز شد تا قیمت‌ها به ثبات برسند. حالا با گذشت چند ماه از این موضوع، با افزایش نرخ دلار و افزایش نرخ کنجاله و سویا و به عنوان دو نهاده مهم تولید تخم‌مرغ در کشور با آنکه قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ افزایش یافته، اما به دلیل وفور عرضه قیمت این محصول در بازار کاهش چشمگیری داشته است.

 «رضا ترکاشوند» رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار میهن در مورد نرخ تخم‌مرغ در بازار به خبرنگار فارس می‌گوید: قیمت تخم‌مرغ بین 600 تا 700 تومان در هر کیلو نسبت به دو هفته پیش کاهش یافته و درب مرغداری کیلویی 6 هزار تومان از تولیدکننده خریداری می‌شود.

وی به این نکته هم اشاره می‌کند که شاید قیمت تخم‌مرغ توزیعی در بازار شاید اگر برای مصرف‌کننده مناسب است کمتر از نرخی است که باید باشد.

طی گزارش‌های میدانی که خبرنگار فارس از فروشگاه‌های زنجیره‌ای سطح شهر، سوپرمارکت‌ها و بازار مولوی انجام داد، مشخص شد که هر عدد تخم‌مرغ در سوپرمارکت‌ها بین 650 تا 700 تومان و هر شانه تخم‌مرغ 18 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در فروشگاه‌های زنجیره‌ای تخم‌مرغ بسته‌بندی‌شده 6 عددی با تخفیف 5400 تومان،‌ بسته‌های 20 عددی با تخفیف 14 هزار و 800 تومان، عرضه می‌شود.

اما نرخ هر شانه تخم‌مرغ در بازار مولوی 16 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است .

معدوم سازی 500 تن تخم‌مرغ وارداتی از ترکیه در هفته گذشته

 «حمید کاشانی» یکی از تولیدکنندگان تخم‌مرغ در استان اصفهان با انتقاد از عملکرد دولت در عدم‌حمایت از تولیدکننده داخلی می‌گوید: با سختی‌های بسیار با وجود آنکه بخشی از مزارع مرغ تخم‌گذار از بین رفت، سعی کردیم تا خود را به حد نیاز بازار برسانیم و اکنون تخم‌مرغ به‌اندازه نیاز کشور در داخل تأمین می‌شود.

وی اضافه می‌کند: خیلی برای ما زشت است که زمانی صادرکننده تخم‌مرغ و رقیب ترکیه بودیم اما این روزها باید از ترکیه تخم‌مرغ وارد کنیم. جالب‌تر اینکه ارز یارانه‌ای می‌دهند تا کالایی که در داخل تولید می‌شود را از کشور دیگر وارد کنیم و سپس به هر دلیلی که شاید سوءمدیریت جزو آن باشد 500 تن تخم‌مرغ ترک هفته گذشته به دلیل فاسد شدن در یکی از سردخانه‌های شهریار معدوم شد؛ یعنی چیزی حدود یک میلیون دلار ارز کشور به دور ریخته شد و آیا واقعاً نمی‌شد این پول را در راستای حمایت از تولیدکننده داخلی به عنوان یارانه برای نهاده‌هایی همچون کنجاله سویا و ذرت هزینه می‌کردند؟

یکی دیگر از تولیدکنندگان تخم‌مرغ که خواست نامش در گزارش درج نشود با انتقاد از توزیع تخم‌مرغ‌های ترکیه‌ای در مناطقی مانند بازار انبار نفت تهران، اسلامشهر و منطقه زرگنده می‌گوید جالب اینجاست که دستور داده شده که فقط تخم‌مرغ ترک در این مناطق توزیع شود و کار را به جایی رسانده‌اند که تخم‌مرغ تولیدداخل را کیلویی 5 هزار تومان هم از ما نمی‌خرند و منِ تولیدکننده در این میان از یک طرف باید فشار افزایش هزینه‌های سربار تولید را تحمل کنم و از یک طرف کاهش قیمت در بازار.

برای دریافت اطلاعات بیشتر طبق معمول بارها و بارها با مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام تماس گرفتیم اما کسی پاسخگوی ما نبود.

به گزارش فارس، در سالی که رهبر معظم انقلاب سال حمایت از تولید کالای ایرانی نامگذاری کرده‌اند و در کنار آن باید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستورکار دولتمردان قرار گیرد، اما ظاهراً شیرینی و چربی واردات چشم‌ها را بر روی حمایت از تولید داخل بسته است.

 
 
نظر شما
ادامه