کد خبر: ۴۲۴۸
سیاست واردات دام زنده خطای بزرگی است زیرا فضایی را برای قاچاق دام زنده فراهم می‌کند که کنترل آن خیلی سخت است به طوری که متعاقب آن بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز وارد کشور می‌شود / طبق تجربه‌ای که کشور انگلستان نیز کرده است واردات گوشت بدون استخوان بهترین روش است زیرا اکثر این بیماری‌ها در مغز استخوان نفوذ دارند...

حکیم مهر - رئیس هیئت‌مدیره جامعه دامپزشکان کشور با بیان اینکه واردات دام زنده بزرگترین خطا است، گفت: واردات گوشت بدون استخوان بهترین شیوه وارداتی است که انتقال بیماریها را به حداقل می‌رسد.

دکتر ناصر نبی‌پور در پاسخ به اینکه گفته می‌شود اخیراً دام‌های زنده وارد شده از هند آلوده بوده است، گفت: معمولا از کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان دام‌ زنده وارد می‌شود کهً مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و آلوده هستند به طوری که در دو سال پیش هم آلودگی این نوع دام‌ها به نوعی بیماری انگلی سروصداهای زیادی به پا کرد.
رئیس هیئت مدیره جامعه دامپزشکان کشور افزود: سیاست واردات دام زنده خطای بزرگی است زیرا فضایی را برای قاچاق دام زنده فراهم می‌کند که کنترل آن خیلی سخت است به طوری که متعاقب آن بیماری‌های مشترک انسان و دام نیز وارد کشور می‌شود.
نبی‌پور همچنین گفت: انتشار ویروس علاوه بر خود دام از طریق کامیون‌هایی که جابه جا می‌شود و یا چوب‌داران و وسایل دیگر نیز امکان‌پذیر است.


وی افزود: اگر چه احتمال انتقال بیماری در صورت واردات رسمی دام زنده به دلیل رعایت مسائل قرنطینه‌ای به حداقل می‌رسد اما مجوز ورود دام زنده قاچاق دام را غیر قابل کنترل می‌کند.
نبی‌پور درباره نحوه واردات گوشت پیشنهاد کرد: طبق تجربه‌ای که کشور انگلستان نیز کرده است واردات گوشت بدون استخوان بهترین روش است زیرا اکثر این بیماری‌ها در مغز استخوان نفوذ دارند.
وی با انتقاد از سیاست‌های لحظه‌ای و آنی دولت در واردات گوشت گفت: اگر میزان تولید گوشت قرمز و گوشت سفید کشور به اندازه‌ای است که اعلام می‌شود، پس چه نیازی به واردات است در حالی که سالانه میزان متنابهی گوشت وارد کشور می‌شود.
نبی‌پور با بیان اینکه واردات گوشت در کشور به صورت مافیا است، گفت: اطلاع دارم که برخی تا چند سال آینده برای واردات گوشت و دام زنده برنامه‌ریزی کرده‌اند.
وی در پاسخ به اینکه چرا به رغم تولید کافی واردات گوشت انجام می‌شود در حالی که اخیراً هم مسئولان اعلام کرده بودند نیاز به واردات گوشت وجود ندارد، گفت: آمارهای اعلام شده معمولاً 20 تا 25 درصد اختلاف دارد و از سوی دیگر مسئولان لحظه‌ای فکر می‌کنند و برنامه‌ریزی دراز مدت ندارند و این واردات معمولا با انگیزه کاهش قیمت در کوتاه مدت انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه به رغم تصور مسولان واردات در کاهش قیمت گوشت تاثیر ندارد، گفت: تجربه 10 الی 12 سال اخیر نشان می‌دهد که واردات گوشت در کاهش قیمت‌ها مؤثر نبوده، کشورهای وارد کننده هم کالای مرغوب در اختیار نمی‌گذارند و در بسیاری موارد هم باعث ورود بیماری به کشور می‌شوند.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه