کد خبر: ۴۲۴۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تحلیلی بر مشکلات بخش دارو و درمان دامپزشکی در ایران:
بدیهی است که محور فعالیت‌های دامپزشکی، «دام سالم، انسان سالم» می‌باشد. درمان دام و طیور بیمار از مواردی است که کلینیسین‌های دامپزشکی مسئولیت آن را به عهده دارند ...
 

تحلیلی بر مشکلات بخش دارو و درمان دامپزشکی در ایران

کلینیسین دامپزشکی، چطوری!

دکتر مرتضی راعی

 

بدیهی است که محور فعالیت های دامپزشکی «دام سالم، انسان سالم» می باشد. درمان دام و طیور بیمار از مواردی است که کلینیسین های دامپزشکی مسئولیت آن را به عهده دارند.

در بعضی کشور ها دارو در اختیار کلینیسینی است که با مبحث  باقیمانده دارویی آشنایی داشته و از بحث مقاومت دارویی آگاه است. دولت نیز با پایش های مواد غذائی  و تحقیق روی مقاومت های داروئی نتیجه کار دامپزشکان کلینیسین را ارزیابی می کند.

این الگویی است که کارشناسان سازمان جهانی بهداشت دام نیز به ایران توصیه نموده اند؛ ایرانی که محلی به نام «داروخانه دامپزشکی» دارویش را می فروشد، الگوئی که گفته می شود از علوم پزشکی وام گرفته شده است و مدافعانی نیز دارد؛ این که در عمل چه اتفاقی دارد می افتد ...

شاید مزمن ترین مداخله کنندگان در امور کلینیسین ها، تکنیسین های دامپزشکی بوده اند. البته حالا به مدد اینترنت و شبکه مجازی، یکسری مهندسین دامپروری و خود دامداران نیز به جمع آنان پیوسته اند. عدم شناخت و فرهنگ خاص  دامدار نیز برای رجوع به کلینیسین دامپزشک نیز مزید بر علت است.

یکی از دوستان راننده به نام آقای محجوبی می گفت: «قبلاً در درمانگاه اداره کار می کردم. وقتی دامی را برای جراحی می آوردند، دکتر قدرت شروع به جراحی می کرد. من آخر کار شروع به تمیزکاری و شستن درمانگاه می کردم. کمی بخیه زدن را نیز یاد گرفتم. گاهی آخر کار که دکتر خسته می شد، چند بخیه ای هم می زدم و کار را جمع می کردم. وقتی دکتر می رفت، دامدار می آمد به من "دکتر" خطاب می کردند. یک روز دامداری آمده بود و در حضور دکتر قدرت به یکی از همکاران گفته بود: من آقای دکتر محجوبی را می خواهم . همکار ما گفته بود دکتر قدرت  اینجاست. دامدار گفته بود: نه! من با آقای قدرت کاری ندارم، من با دکتر محجوبی کار دارم، دستش خوب است!»

بحث داروخانه ها نیز از مواردی است که بیشتر به هر دلیل توزیع رها شده دارو است که بدون نسخه  انجام و نسخه نیز توسط داروخانه دار پیچیده می شود. شاید دلیل اصلی آن عدم نظارت دستگاه حاکمیتی باشد که این مقوله را رها کرده است. طبیعی است وقتی نظارتی نیست، بقیه همکاران داروخانه دار نیز به گونه ای عمل می کنند که چرخشان بگردد.

سازمان جهانی بهداشت این گونه توزیع دارو را تایید نمی کند. در دوره قبل مدیریت سازمان این مطلب از طریق معاونت تشخیص و درمان مطرح گردید که به علت نو بودن مطلب و نداشتن زیرساخت فکری لازم و همچنین نداشتن اتوریتی لازم و عدم تعیین تکلیف جدی برای آینده داروخانه ها، عملی نشد.

دو گزینه دیگر در پیش رو است: یکی میل دادن تجمیع داروخانه ها با کلینیک ها با استفاده از اهرم های تشویقی   و مورد دیگر، نظارت بر داروخانه ها و برخورد قانونی با تخلفات؛ تخلفاتی که ما حصل آن تهدید علیه بهداشت عمومی است و طبیعتاً جزء حقوق مردم محسوب می شود. از طرف دیگر، برای تقویت این صنف با شرایط موجود، باید با توزیع خارج از چرخه داروخانه از هر طریق برخورد شود؛ البته اگر از سیستم کنترلی خود صنوف نیز کمک گرفته شود، به کار درست نزدیک تر است.

در رابطه با تکنیسین ها و واکسیناتورها، سازمان جهانی بهداشت دام معتقد است تحت نظر دکتران دامپزشک فعالیت نمایند. توزیع مستقیم دارو توسط شرکت های پخش و واردکنندگان و کارخانه های تولید دارو به دامدار و یا با واسطه برخی کلینیسین ها سبب گردیده که در چنین سیستمی (که در واقع سیستم نیست و بیشتر به هرج و مرج می ماند) هر کسی تلاش نماید که به شکل دسترسی سریع تر به نقدینگی بازار داشته باشد که گاه حتی به علت اقتصاد مریض تاب بیاورد و از میدان به در نرود و یا از فرصت بی قاعدگی استفاده و فراتر از قاعده از نظر نقدینگی رشد بی حساب نماید. شاید این دور رو به قهقرا به یک علت اصلی باشد و البته دلیل آن مشخص است  که در ادامه عرض می شود.

چرا وضعیت داروخانه اینطور، شرایط توزیع دارو آن طور و موقعیت کلینیسین ها بدین گونه است؟ شاید به دلیل این است که سیستم دولتی به وظیفه حاکمیتی و نظارتی خود عمل نمی کند. این دلیل می تواند ریشه اول مشکلات باشد. فرار نامریی از نظارت از مواردی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. این فرار سیستم های مدیریتی به علت های فراوان است که که گاه منشا از فضای رانتی کشور دارد و گاه نیز به علت عدم طرح مصوب و اشاره های حاشیه ای به این مهم در فضای طرح و برنامه و بودجه ای است! و گاه ناشی از تجربه های شخصی کسانی است که موفق در اصلاحات نبوده اند و به این نتیجه رسیده اند که در آسیاب روزمره هر از گاهی سطلی آب بریزند.

ریشه دوم، نداشتن انجمن های قوی صنفی است که به آن حد رسیده باشند که بر سیستم دولتی و مراحل کاری خود و دیگر صنوف مرتبط  تاثیر بگذارند. این مطلب بستگی به سطح آگاهی صنف، فضای آزاد اندیشی در کشور و حمایت های قانونی  موجود در کشور از این سازمان های غیر دولتی دارد.

وقتی دارو از مسیر صحیح خود یعنی نسخه کلینیسین دامپزشکی عبور نمی کند و هر حلقه مرتبط ، حلقه بعدی خود را دور می زند، کم کم بی نظمی به جایی می رسد که شیرازه قانونی توزیع دارو به هم می ریزد که در چنین زمانی، قاچاق دارو جایگزین تولید و توزیع قانونی می گردد و همه چیز را مزمنانه نابود می کند.

کنترل داروی بدون نسخه و حمایت از نسخه کلینیسین های دامپزشکی، ابتدا باید با دوراندیشی از طرف صنوف مرتبط با تولید و توزیع دارو انجام گردد و طبیعتاً سیستم دولتی نیز پاسخگویانه دستورالعمل های نظارتی خود را در اولویت فعالیت های روزمره خود دهد، تا نسخه در حال احتضار کلینیسین های دامپزشکی را جانی دوباره بخشد و حیات آینده خود را تضمین کند.

 
 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
خود صنعت دامداری و مرغداری داره جمع میشه کلا دیگه نگران چیزی نباشید دعوا هم نکنین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
دقیقا باهمین فرمان پیش بریم دامی نمیمونه که سرش دعواکنیم
مایادمون نرفته که این خودکلینیسینهابودن که ازنوشتن نسخه دوبرگی تفره میرفتن ازارسال هرگونه آماری به ادارات دامپزشکی خودداری میکردن تاردی از درامداشون باقی نمونه تاهمین الانم یه عده ای جهت ردگم کنی باآژانس وپرایدمیرن ویزیت روستا خودکرده راتدبیرنیست چگونه همه بیسوادهاومهندسان دامپروری وتکنسینها به قول شماجاافتادن دربحث درمان غیرمجاز ولی کلینیسین دارای مکان وتبلیغات واکیپهای سیارنتوانست همه ازقول شما مجرم هستند سهم خودشماکه دربیطارپروری ازهمدیگرسبقت میگیرید کجاست ؟
بهقول شما چراتکنسین وواکسیناتور درخدمت شمانیست مگر ماده ۱۳ ازآیین نامه ماده ۱۰سازمان به همین منظورنیست مگر مطبهاو.....برای ارائه خدمات پرستاری ناگزیربه استخدام کاردانهاو...نبودن چه کردید همه خدمات این عزیزان رابه منشیهاو...سپردیدیاخودراسا انجام دادیدهیچ اتفاق خوبی نخواهدافتادمگر تغییررا ازخودشروع کنید
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
پروانه داروخونه رو باید ب همه دکترا بدن هرکی عرضش بیشتره خب سود بیشتری ببره
واکسیناتور
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
0
سلام . وقتی خود کلینیسین میره انترو میفروشه به دامدار جهت منافع شخصی خودش . خب واکسیناتور هم میره درمان میکنه جهت منافع خودش .
خود کلینیسین ها اکثرا هورمون آنابولین رو به عنوان هورمون رشد به دامدار میده دیگه چه انتظاری داری...
تکنسین
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۴
0
1
وقتی خود داروخانه مستقیم به دامدار دارو میفروشه . حالا به این واکسیناتورها چرا گیر دادین ۹۹ درصد بخاطر فروش غیرقانونی دارو به دامداره توسط داروخانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
تا زمانیکه میزان تولید دارو متناسب با جمعیت دامی و نیاز کشور نباشد و تخفیف های بی رویه در بحث دارو اعمال شود و...
هیچ اقدامی سودمند نخواهد بود.
بگذارید قشر زحمتکش داروخانه دار به تجارت خود بپردازد و بقیه رسته ها و رده های دامپزشکی فقط تماشاچی باشند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۵
0
0
سلام
متاسفانه انها قشری که نقشی در کار، آینده، ثبات وامنیت دامپزشکان و سایررده ها ندارند ، خوداین عزیزان ودو سازمان نظام ودامپزشکی کشور (علی رغم تلاش فراوان آنها )هستند .
تورم بالای دانش آموختگان دامپزشکی در رده های مختلف،خشکسالی ، سیاست های معیوب دامپروری ، رانت و واردات بی رویه دام زنده ، گوشت ،نهاده های مریوط به دام ، رشد قارچ گونه شرکت های تولیدی و ولردکننده داروهای دامپزشکی و تشویق مصرف بالای دارو از طرق مختلف مثل جوایز عیر منطقی وکاهش کیفیت داروها ، و بسیاری دلایل دیگر، جذابیت فعالیت دامپزشکان در زمینه فود انیمال را کم نموده و تمایل به فعالیت در زمینه پت انیمال رو بشدت بالا برده که نتایج آن رشد درمانگران غیر مجاز ، تخریب و رقابت های ناسالم ومصرف بی رویه دارو و مقاومت های دارویی ، و درخواست های فراوان برای تاسیس داروخانه های دامپزشکی خواهد بود . تغییرشتاب زده وضعیت موجود که ظاهرا به نام تجمیع از آن یاد میشود بدون تغییر در مواردی که ذکر شده ، بنظر اوضاع راپیچیده تر میکند و این طرح درزمان اجرا قربانیان زیادی خواهد داشت .چرا که عده زیادی از همکاران عمر وسرمایه خودراگذاشته اند . تغییر اقلیم و مبارزه با اثرات مخرب خشکسالی که اولی در دست مانیست و دومی کار سازمان های مربوطه هست ، محدود کردن شرکت های تولیدی و واردکننده دارو ،تغییر در نحوه پذیرش و تعداد دانشجویان دامپزشکی ،تغییر در تعرفه خدمات دامپزشکی خصوصا مایه کوبی و ایجاد انگیزه برای عزیزان سایر رده ها جهت پرداختن به این امر و راه کارهای موثر دیگر به همراه طرح تحمیع شاید در آینده دور بتواند دامپزشکی درمانی را از این وضع خارج کند . به امید آن روز .
ساسان
|
Iraq
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
0
0
فعلا که همه چی قاطیه
کلینیسن دارو و واکسن میفروشه
داروخونه کیس میبینه و دارو بدون نسخه میده
تکنسین کیس میبینه
این رشته سر دراز دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۷
0
0
دوستان آیا توجه دارید که کدام قسمت از دامپزشکی سالم و استاندارد است !!!؟؟ دانشگاه و دانشکده ، تعدادش و کیفیتش ،نحوه پذیرش دانشجو ، نحوه آموزش چه در تئوری و چه عملی و مهارتی ، چگونگی فارغ التحصیل شدن دامپزشکان ، سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی ، قوانین مربوطه و حتی قوانین عمومی کشور ، چگونگی تفسیر و اجرای قوانین در این دو سازمان ، چگونگی تعیین صلاحیت افراد برای قبول مسئولیت در بخش دولتی و خصوصی ، رعایت اصول وجدانی و اخلاقی در فیلد کاری چه دولتی و چه خصوصی و الی آخر ..... در یک جمله چه چیزی و چه کسی در دامپزشکی در جایگاه شایسته خود قرار دارد !!؟؟
مشکل دامپزشکی در ایران ریشه ای است و از سرچشمه گل آلود است و در یک کلمه دامپزشکی ایران صاحب ندارد !! شما به هر کسی که عنوانی و مسئولیتی در دامپزشکی دارد مراجعه کنید از خود صلب مسئولیت میکند و به گردن دیگری می اندازد به سازمان اعتراض کنید سازمان نظام را مسئول معرفی میکند به نظام مراجعه کنید تقصیر و قصور را از سازمان دامپزشکی میبیند خلاصه همان مثل معروف شتر مرغ ...
حتی قوانین را به نوعی نوشته اند که معلوم نیست چه کسی مسئول و پاسخگو است مثلا میگویند که با نظر مشترک دو سازمان دامپزشکی و نظام تصمیم گرفته شود و به وزیر ارجاع شود تا ایشان تصمیم بگیرد یا ابلاغ کند !! حال چه زمانی این دو سازمان بتوانند مشترکا" تصمیمی بگیرند همسان !!! وقتی هم به هرکدام مراجعه میکنید مثلا" نظام میگوید ما کار خودمان را انجام داده ایم این سازمان است که هنوز اقدام نکرده یا ساز دیگری میزند !!! وقتی هم که اتفاقی می افتد شما پیدا کنید پرتقال فروش را هر کی تقصیر را گردن دیگری می اندازد !! و الی آخر ...
پس لطفا" همدیگر را محکوم نفرمایید و بجای درگیر شدن با یکدیگر و یا حتی سوءاستفاده از وضعیت مبهم دامپزشکی برای منافعی کوتاه مدت چه در بخش دولتی و چه خصوصی !! که در این اوضاع در هر حال همه با هم بازنده ایم و کسی سود واقعی را نمیبرد مگر خود را میفریبد!! چرا که شرایط بلبشو و ناپایدار بالاخره همه را متضرر میکند و بر عکس شرایط سالم و استاندارد شرایط پایدارتری را فراهم کرده و همه را منتفع میکند .
نظر شما
ادامه