کد خبر: ۴۲۵۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

یک کارشناس بهداشت مواد غذایی نکاتی را درباره خطرات استفاده از آنتی بیوتیک‌های دامی برای مصرف کنندگان فرآورده‌های پروتئینی مطرح کرد و گفت: بقایای داروهای دامپزشکی در مواد غذایی می‌توانند در انسان ایجاد سرطان، آلرژی زا و یا مسموم کننده باشند و باعث مخاطراتی برای سلامت مصرف کنندگان شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «حسین عبدالعزیزی» اظهار کرد: غذاهایی را بهداشتی می‌نامیم که عاری از هر گونه موادی باشد که باعث ایجاد عارضه هایی در مصرف کننده شود.

وی اضافه کرد: این مواد خارجی صرفاً محدود به میکروارگانیسم‌ها و یا سایر عوامل بیولوژیک و سموم مترشحه از آنها نیست، بلکه انواع مواد شیمیایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مواد غذایی را آلوده می‌کند نیز نقش مهمی را در ایجاد اختلالات فراوان و حتی مسمومیت در مصرف کنندگان دارد.

کارشناس بهداشت مواد غذایی در ادامه تصریح کرد: بر خلاف عفونت‌ها و مسمومیت‌های میکروبی، عارضه‌های ناشی از مسمومیت‌های شیمیایی اغلب در دراز مدت آشکار می‌شود.

وی در همین ارتباط توضیحاتی را ارائه کرد و ادامه داد: با استعمال و کاربرد گسترده داروها و مواد شیمیایی در دام‌ها، در اثر باقیمانده و رسوبات آنها در مواد غذایی با منشاء دامی امکان اینکه انسان مستمراً در معرض عوارضی برای مدت تمامی عمر باشد کاملا مشخص است.

عبدالعزیز عنوان کرد: بقایای داروهای دامپزشکی در مواد غذایی می توانند در انسان ایجاد سرطان، آلرژی زا و یا مسموم کننده باشند و باعث مخاطراتی برای سلامت مصرف کنندگان شوند و متاسفانه در کشور ما هنوز در زمینه کنترل کیفی مواد غذایی کمتر توجه شده است.

به گزارش ایفدانا-وی عنوان کرد: مهمترین مواد شیمیایی و داروهایی که از طریق مواد غذایی با منشا دامی به انسان منتقل می‌شود آنتی بیوتیک‌ها، داروهای کوکسیدیوستاتیک، تیرئوستاتیک، برخی هورمون‌ها و داروهای آرام بخش است.

کارشناس بهداشت مواد غذایی تصریح کرد: این مواد علاوه بر آنکه به عنوان دارو برای درمان برخی بیماریها به کار می‌روند به صورت مکمل غذایی و به همراه جیره غذایی به عنوان افزایش دهنده رشد و بازدهی دام نیز به مقادیر زیادی مصرف می‌شوند.

عبدالعزیزی به عواقب بد استفاده از این داروها اشاره کرد و در همین ارتباط گفت: متاسفانه مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در دامداری و مرغداری‌ها و باقیمانده آنها در گوشت و شیر دام‌ها باعث ایجاد خطرات فراوانی همچون سرطان، آلرژی و مسمومیت حاد و در نهایت تهدید جدی برای سلامتی مصرف کننده می‌شود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
چه عجب !
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
آفرین
از کی متوجه شدی .........
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
0
0
اینو به مسسسسسولان محترم تصمیم گیرنده گوشزد کنید . بجای حمایت از مسولین فنی در مراکز مختلف دام و طیور میخوان به هر طریقی میز خودشونو حفظ کنن . میترسن یه وقت بخاطر اجرای قوانین دامپزشکی در مراکز دام و طیور سِمت خودشونو از دست بدن . چرا در بخش نظارت نباید سختگیری بشه! تا کی همکاران مسول فنی بخاطر درست کار کردن باید کارشونو از دست بدن؟ چرا هیچ کجای این مملکت درست کار نمیکنه !
نظر شما
ادامه