کد خبر: ۴۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
نگاه شما:
همه دانشجویان دامپزشکی به محض ورود و ثبت‌نام در دانشکده دامپزشکی با بحث ظاهراً جذاب انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت درگیر می‌شوند ...
 

انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت، اشتباه یا درست؟

دکتر احمد کشمیری

متخصص بهداشت و بیماری های طیور

 

همه دانشجویان دامپزشکی به محض ورود و ثبت نام در دانشکده دامپزشکی با بحث ظاهراً جذاب انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت درگیر می شوند. اما چرا همه دامپزشکان دوست دارند زیر نظر وزارت بهداشت باشند؟ پاسخ اکثر ما وضع اقتصادی عالی پزشکان بخاطر وزرات بهداشت است. اما تا حالا پرسیدیم وزارت بهداشت چگونه این شرایط عالی را برای پزشکان مهیا کرده است؟

قبل پرداختن به جواب این سوال نحوه کسب درآمد را بررسی کنیم.

دو راه کسب درآمد داریم:

1) کسب درآمد از طریق سوءاستفاده. به عنوان مثال در منطقه ای که با کمبود شدید آب مواجه هستند، فروش آب با قیمت بالا، محدود، انحصاری، بی کیفیت و صرفاً بخاطر نیاز شدید مردم.

2) کسب درآمد از طریق راه درست. به عنوان مثال، در منطقه مذکور، ورود چندین شرکت ارائه دهنده ی آب و ایجاد فضای رقابتی، ارائه آب با کیفیت با قیمت معقول و کسب درآمد با ایجاد کارآفرینی و خلاقیت در بستر رفاه مردم.

نیاز مردم به پزشک و خدمات بهداشتی شبیه نیاز مردم به آب می باشد. سرانه پزشک در کشور ما تقریباً نزدیک یک هشتم دنیاست و خیلی کمتر از این آمار منتشر شده می باشد. به عنوان مثال در شهرستان گنبدکاووس با جمعیت حدود 400 هزار نفر، تعداد چشم پزشکان، کمتر از تعداد انگشتان دست و یا در استان گلستان با جمعیت 1.8 میلیون نفری، فقط یک فوق تخصص ریه وجود دارد و یا اگر گذرتان به پزشکان زنان و زایمان بخورد، خواهید دید که بدون زیرمیزی هیچ کاری جلو نمی رود و پزشکان هیچ ابایی از این کار ندارند و در پاسخ مراجعه کننده می گویند چقدر برای زندگیتان ارزش قائلید و چاره ای جز پرداخت زیرمیزی ندارید و یا در زمینه تولید علم که یکی از اصلی ترین رسالت وزارتخانه هاست، وزارت بهداشت کمترین سهم را در بین وزارتخانه های کشور دارد و در اقدامی شگفت انگیز اخیراً دانشگاه های علوم پزشکی با پرداخت مبالغ هنگفت به خرید امتیازات مجلات ISI مبادرت کرده اند؛ همه این مثال ها دلیلی بر ناکارآمدی وزارت بهداشت در انجام وظایف خود می باشد.

سؤالی که پیش می آید، وزارت بهداشتی که در انجام وظایف ابتدایی خود کوتاهی می کند، چطور می تواند وظیفه دیگری را بر عهده بگیرد. باید از خودمان بپرسیم کسب درآمد به قیمت سوء استفاده از مشکلات مردم آیا صحیح می باشد؟ آیا الگو اشتباهی برای حوزه دامپزشکی انتخاب نکردیم؟ وزراتخانه ای را به عنوان مبنا عمل قرار دادیم که دارای کلی ایراد و مشکلات اساسی است. برای رفع مشکلات حوزه دامپزشکی بهتر است به سراغ الگوهای بهتر و کامل تر برویم.

دامپزشکی یک رشته استراتژیک می باشد که استقلال کشورها منوط به استقلال کامل در حوزه دامپزشکی که منجر به استقلال در حوزه غذا که اصلی ترین اهداف کشورهای دنیا می باشد، متاسفانه با کم لطفی مسئولین کشور مواجه و زیر نظر وزارتخانه ای می باشد که مسئولان آن شناخت کمی از حوزه دامپزشکی داشته و تصمیمات اشتباه برای این حوزه مهم و استراتژیک گرفته می شود.

مشکلات داخلی حوزه دامپزشکی هم فراوان می باشد، از جمله مهمترین آن:

 1) عدم حمایت سازمان و نظام دامپزشکی از دامپزشکان بخش خصوصی.

 2) عدم استفاده و حمایت از دامپزشکان متخصص. با وجود افراد متخصص فراوان هنوز جایگاه یک فارغ التحصیل دکتری تخصصی، بعد گذشت چندین دهه از پذیرش در مقطع دکتری تخصصی، در این حوزه مشخص نمی باشد و هیچ حمایتی از طرف سازمان و نظام دامپزشکی از متخصصین دامپزشکی وجود ندارد.

 3) عدم نظارت بر آموزش دانشکده های دامپزشکی. تا به امروز هیچ نظارتی بر صدور شماره نظام دامپزشکی در کشور وجود ندارد. به عنوان مثال فارغ التحصیلان رشته های حقوق و مهندسی برای کسب مجوز فعالیت در حوزه خود، در آزمون های کشوری شرکت کرده و از این طریق بر فارغ التحصیلان نظارت می کنند.

 4) چند شغلی بودن کارمندان شبکه ها و نظام های دامپزشکی. فعالیت کارمندان شبکه های دامپزشکی در حوزه درمان دامپزشکی بدون هیچگونه مانعی؛ به عبارت دیگر چند شغلی بودن کارمندان شبکه های دامپزشکی، در نتیجه بیکاری دامپزشکان بخش خصوصی.

 5) عدم وجود امکانات آموزشی اولیه و ابتدایی در دانشکده های دامپزشکی کشور

 6) عدم نظارت بر پذیرش و تاسیس دانشکده های دامپزشکی

در این مقاله به بخشی از مشکلات حوزه ی دامپزشکی پرداخته و امید است که شرایط بهتر از شرایط کنونی و استقلال کامل حوزه دامپزشکی حاصل شود.
 
 
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
1
سلام.صد در صد با انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت موافقم.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
تحلیل کاملا غلطی بود...
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
1
البته من معتقدم رئیس سازمان دامپزشکی باید با برگزاری انتخابات در خود سازمان انتخاب شود نه توسط وزیر جهاد کشاورزی( و از همه دوستانی که این مطلب را میخوانند تمنا دارم نسبت به این موضوع نظراتشون را اعلام کنند)
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
1
0
دامپزشکی مستقل باشه بهتر از اینه که دوباره زیر مجموعه وزارتخانه دیگه ای باشه
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
برگزاری انتخابات داخل سازمان اشتباه است باید در ارزشیابی های کامل و دقیق در بین مدیران دامپزشکی کشوری شخصی که بالاترین امتیاز رو از نظر مدیریت و تخصص دامپزشکی داره انتخاب شود نه چشم بسته توسط وزارت جهاد کشاورزی و نه از طریق رابطه فقط شایسته ترین فرد در کشور
حسام
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
مشکل سازمان و نظام دامپزشکی بودجه و عدم مدیریت می باشد و هم چنین وجود مسئولین ............ در سازمان هست
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
دوست عزیز ،کی بهتر از اعضای سازمان دامپزشکی میتونه تشخیص بده کدام شخص لیاقت بیشتری برای تصدی پست ریاست سازمان دارد؟, ثانیا با انتخاب درون سازمانی ،انتصاب سیاسی ریاست و عواقبی که چنین انتصاباتی بهمراه دارد مثل عدم شجاعت برای حفظ شان دامپزشکی ،عدم توجه به رفاه کارمندان ،انتصاب جناحی مدیران کل و ....
دکتر مهدوی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
با انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت تقریبا همه مشکلات حل میشه
ناشناس
|
France
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
شاید درون سازمان فرد شایسته ای وجود نداشته باشه که رییس سازمان بشه اونوقت افراد نابغه ای که در خارج سازمان مشغول هستن کنار زده میشن بهتره افراد داخل سازمان و سایر مدیران دامپزشکی کشوری مورد ارزیابی قرار بگیرن و شایسته ترین فرد انتخاب شود این در مورد انتخاب تک تک مدیران در سطح کشور هم صادق است ولی متاسفانه در حال حاضر بیشتر انتخابات بر اساس رابطه و ارتباط داشتن با افراد سیاسی صورت می پذیرد و به خاطر همین است که ما این همه مشکل داریم و همیشه در جا میزنیم
ناشناس
|
France
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
پخش نظرات تو این سایت خیلی کنده اصلا برای بحث وتبادل نظر کاربردی نیست
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
تنها تبعیت از قوانین وزارت بهداشت میتواند راهکاری برای سر وسامان بخشیدن به اوضاع آشفته دامپزشکی باشد. روند پذیرش بی حد و نصاب دانشجو در این رشته اسفبار است. تشریف بیارید دانشگاه آزاد کرج در هر سال دانشکده دامپزشکی کرج داره ۱۲۰ نفر دکتر دامپزشک پذیرش میکنه. آخه رشته های گروه علوم انسانی هم سالی صد و بیست نفر فقط توی یک رشته پذیرش ندارن. تازه این فقط یک نمونه از پذیرش بی حد و نصاب در این رشته هستش. دقیقا شده مثل گلد کوئست یه عده اون بالای سرشاخه میشینن همه پول ملت رو به جیب میزنن بقیه هم فقط بعد از فارغ التحصیلی میشینن سماق میمکن. فقط رفتن به وزارت بهداشت میتونه جلوی این پذیرش های کیلویی رو توی دانشگاه آزاد بگیره.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
اولاً سازمان دامپزشكي يه پوسته و پوششي به نام دكتر را با خود يدك ميكشه كه به هيچ وجه جايگاه واقعي خودش رو نه در جامعه و نه در دولت ها نداره
دليل اين مسئله هم بي لياقتي و بعضاً منفعت طلبي افرادى بوده كه در رأس دامپزشكي قرار داشته اند
ثانياً قرار نيست مدير سازمان حتماً دامپزشك باشه بلكه مديريت يك حرفه است كه جمع دانش و تجربه و كاريزماى مديريتي و رهبرى بايد در آن جمع شده باشه
ثالثاً دامپزشكي در كشور ما شده محل تجمع دو دسته ١) سرخوردگان از ورود به حرفه پزشكي ٢) سوئ استفاده كنندگان از نام دامپزشكي كه اين خود دو دسته است الف) جاه طلبان در پوشش بعضاً حتي به نام استاد و چهره ماندگار و ...كه خاموشند و دنبال پست و مقام. ب)رابطه بازان دلال مسلك و كاسب
البته اينها در اقليت بوده ولي حق دامپزشكان با سواد و با شرف و زحمتكش را به دليل عدم مديريت صحيح در دامپزشكي ضايع كرده اند
پس چه زير نظر وزارت بهداشت باشد و چه نباشد در كل چرخهاى پوسيده دامپزشكي در حال در رفتن است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۱
0
0
اقای دکتر با نظر شما مخالفم .
علی
|
United States of America
|
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
انتقال سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت حتما باعث افزایش سطح و پیدا کردن جایگاه دامپزشکی در خور شان خود میشه در واقع جهاد کشاورزی هیچ درک صحیح و درستی از کار بهداشت و درمان نداره .
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
سلام.از دوستانی که کارمند سازمان و ادارات دامپزشکی هستند انتظار دارم لااقل بخاطر افزایش رفاه کارمندان هم که شده موافق انتخاب درون سازمانی ریاست سازمان باشند چون رییس وقتی متکی به همکاران باشد شجاعت خواهد داشت میتونه بودجه بیشتری برای سازمان بگیره و...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
جای بسیار تعجب اس که همکاران فکر میکنند تفاوتی بین وزارت کشاورزی و بهداشت وجود دارد.
نگاهی به جایگاه علمی پزشکی و همچنین فساد مالی در سیستم پزشکیبیاندازید.حتما از وضعیت زیرمیزی گرفتن پزشکان خبر دارید و حتما از انجام کارهای غیر ضرور بخاطر اخذ پول از بیماران مستاصل آگاه هستید چندی پیش ریاست اتحادیه رادیولوژیست ها اعلام کر 85 درصد عکس های رادیولوژی ضرورت ندارد و خیلی چیز های دیگر این از وضع پزشکی وضع دارو هم که اصلا جای گفتن ندارد زدو بند دارو خانه ها با پزشکان و از د ندان پزشکی که نگو هر مشکل دندانی برای اخذ پول بیشتر حتما به عصب کشی منتهی میشود. وضع وزارت بهداشت بسیار خرابتر از این حرفهاست.میگن در جهنم مارهایی است که انسان از وحشت آنها به اژدها پناه میبرد ودر بهشت هم موئمن نماهایی وجود دارد که از ترس آنها به همان مارهای جهنمی باید پناهنده شد. وزارت بهداشت همان مومئن نما ها اند.مشکل دامپزشکی بسیار عمیقتر از این حرفهاست درست است که وزارت جهاد سومین وزارت خانه از نظر فساد است ولی اگر کسی در وزارت بهداشت تفحص نماید شاید نتیجه بهتری عاید نشود.امپزشکی یک رشته تولیدی است ونظیر هر رشته تولیدی دیگر محکوم به شکست است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
دامپزشکی= بهداشت و پیشگیری
دامپزشکی= مباحث طبی
دامپزشکی= دارو و درمان

از طرفی
وزارت بهداشت=مجموعه ای از اعمال پیشگیری، بهداشت، طب، دارو و درمان

نتیجه:
دامپزشکی میبایست به نهادی ملحق گردد که از جنس خودش هست نه از جنس نهادی که جز تولید و تولید و تولید وظیفه دیگری ندارد!.
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
چرا افراد از اسم،ناشناس،استفاده میکنند؟, واقعا چرا؟ مگه قراره جرمی مرتکب بشیم ؟،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
جناب دکتر کشمیری مستدلاتی بر وضعیت اسف بار اخلاقی وزارت بهداشت آورده اند که در واقع همه از آن با خبرند و حتی اغلب با چشم و جسم خود آنرا تجربه کرده اند . در حقیقت نکته ای که جناب دکتر بر آن تاکید دارند این است که وزارت خانه ای که هم و غم اش درآمد شخصی است و در واقع کاسب محور است تا به معنی واقعی کلمه علم محور و خدمت محور ، چگونه حاضر به پذیرفتن دردسری جدید بنام دامپزشکی خواهد بود که احتمالا" چندان درآمد زا نیست !! و اگر هم کاری بخواهد بکند، فقط قسمتهای نان و آب دار دامپزشکی را بدون دامپزشکان خواهد خواست نه بیشتر !!
حال بحث در این است که دوستانی که همینطوری و بدون توجه به واقعیتهای آشکار، خواهان ورود به وزارت بهداشت هستند چه استدلال دقیق و متقنی در این باب دارند که دست از سر این موضوع بر نمی دارند !!!؟؟؟
اینکه وضع ما در اینور بد است و وضع آنها در آنور خوب است پس بیایم برویم آن ور ، دلیل و استدلال محسوب نمیشود . وضع آنها خوب است ، به قیمت بد شدن وضع دیگران از بیمار گرفته تا تضعیف وزارت علوم و از جمله دامپزشکی و دامپزشکان !! وضع بد ما دامپزشکان از لحاظ علم و مهارت و شایستگی های لازم برای اداره امور دامپزشکی ، به انها فرصت در آمد زایی داده و بهتر شدن وضعشان را باعث شده .
البته پایه ای از علم و مهارت به مراتب بهتر از دامپزشکان و دامپزشکی ، در بین پزشکان و آموزش پزشکی وجود دارد که دلیل آن صرفا" وزارت بهداشت نیست بلکه طبیعت رشته پزشکی است که به خودی خود تا حدی در افراد احساس مسئولیت ایجاد میکند . اما این احساس مسئولیت در رشته دامپزشکی چندان دیده نمیشود زیرا برای بسیاری از ورودی های دامپزشکی درکی از شرایط حیوانات ،حداقل در ایران وجود ندارد. همین امر هم بر مشکلات دامپزشکی و دامپزشکان واقعی افزوده است . کسی نگران میزان علم و مهارت دامپزشکان نیست چون مرگ حیوان و زجر آن برای "تصمیم گیرندگان" قابل درک نیست !! البته کسی از این افراد نیز درکی از اهمیت و سختی دامپروری ندارند هر چند که اغلبشان تازه از روستا به شهر آمده اند !!
وقتی به راحتی میتوان مواد غذایی را وارد کرد چرا برای تولیدش هزینه ای و زحمتی کشیده شود تا نیازی به دامپزشک هم باشد !!؟؟
کورش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
همون کاری رو بکنید که توی بقیه ی کشور ها انجام شده. دامپزشکی مربوط به سلامت جامعه هست که باید زیر نظر وزارت بهداشت باشه
دکتر سلطانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
1
۱. رییس سازمان دامپزشکی در هیچ کشوری با انتخابات برگزیده نمیشود, بلکه آن رییس نظام دامپزشکی است
۲. در وزارت بهداشت پزشک سالاری محز است و سایر افراد با مدرک دکترا درامدی معمولی و بدور از مدیریت های کلیدی دارند
۳.از پارسال قانونی وضع و اجرا شده که هیچ کارمند سازمان یا شبکه حق داشتن مطب و داروخانه و.. ندارد, کسانی هم که قبلا پروانه گرفتند باید مسوول فنی معرفی کنند. خود من به همین دلیل مطبم را تعطیل کردم.
۴. نیاز امروز دامپزشکی کشور تبلیغات و استفاده از رسانه ها و معرفی حرفه ای و به روز کار دامپزشکی است.
۵. بزرگترین مشکلی که کل دامپزشکی را آسیب زده تعداد زیاد و فله ای فارغ التحصیل این رشته است
پاسخ ها
دکتر بدیعی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
قانون مورد سوم کجاست معرفی فرمایید؟ معمولا چون مدیران دولتی از بخش خصوصی هراس دارند که مورد سئوال واقع شوند مجوز نمیدادند
ناشناس
|
Finland
|
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
متاسفانه تحلیل شما دامپزشک همکار از پایه غلط است.
موفق باشید.
همكار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
با سلام به همه همكاران محترم

از مسئول محترم سايت حكيم مهر تقاضا مي شود كه مقالات وزين و قوي مثل تحليلهاي آقاي دكتر ياوري را انتشار دهند نه ......... مثل اين همكار محترم كه أصلا معلوم نيست حرف حسابش چيست. لطفا مطالب ..................... بدون پشتوانه فكري و منطقي رو انتشار نديد.واقعا به عنوان يه دامپزشك از اين متن شرمنده شدم كه اينقدر ضعيف و سطحي نوشته شده است.مگر نويسنده و إظهار كننده نيست و يا سايت حكيم مهر مطلب كم آورده؟
پسر زاگرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
بنظر من مشکل اصلی ما تو این مملکت،داشتن سواد نیست،بلکه شجاعت و صداقت وجود ندارد،همکار عزیزی که می فرمایید این مطالب را انتشار ندین بلکه تحلیل های فلان کس را بیان کنید اولا حرفتون خلاف آزادی بیان است ثانیا تحلیل کشکی و تخیلی به چه درد ما میخورد،ما تو این سازمان نیاز به عمل داریم نه شعار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
دوستی که مخالف انتشار نظرات دیگرانید !! واقعا" شما وقت و حوصله کافی برای خواندن مطلبی را دارید !!؟ چون بنظر می اید بسیار سطحی مطالب را می خوانید و فقط دوست دارید منطبق نظر شما مطلبی نشر شود !!
و اتفاقا" در تعجبم چگونه حوصله فرمودید مطالب طولانی جناب دکتر یاوری را بخوانید !! که اگر با حوصله مطالب ایشان را میخواندید ، متوجه ایرادهای تحلیلهای ایشان هم میشدید .
در ضمن باید توجه فرمایید مطلب بالا نوشته جناب دکتر کشمیری، اساسا" تحلیل نیست و فقط بیان مشاهدات و حقایق عینی موجود است و بس
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۷
0
0
سلام.به نطر شما وزارت بهداشت اجازه میده سازمان دامپزشکی بره زیر نظرش؟خب معلومه نه
نظر شما
ادامه