کد خبر: ۴۲۵۹۸



رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان قزوین گفت: براساس بررسی‌های به عمل آمده، افزایش قیمت لبنیات و تبلیغات سوء در خصوص استفاده از مواد غیرمجاز در شیرهای پاستوریزه، مردم را به سمت استفاده از فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه سرازیر کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، «دکتر علیرضا خوانسازی» بعدازظهر شنبه افزود: برخلاف باور مردم که تب مالت را یک بیماری ویژه مناطق روستایی می‌دانند، گزارش‌ها از بالا بودن بروز این بیماری در شهرها حکایت دارد.

وی اضافه کرد: طی سال گذشته 107 مورد بیماری تب مالت در سطح شهرستان قزوین گزارش شده که 67.3 درصد آن مربوط به مناطق شهری و 32.7 درصد دیگر نیز به روستاها مربوط بوده است.

به گفته خوانساری، طی مدت یاد شده همچنین 65 درصد موارد گزارش شده تب مالت مربوط به مردان و 35 درصد دیگر در بانوان گزارش شده است.

وی از شهروندان خواست تا از مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه (به غیر از ماست و دوغ) خودداری کنند.

خوانساری یادآور شد: در موارد استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه، شیر باید قبل از مصرف به مدت سه تا پنج دقیقه (از زمان رسیدن به نقطه جوش) بجوشد و پس از آن، پنیر، خامه، کره یا بستنی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر از شیر نجوشیده اقدام به تهیه پنیر شود باید حداقل به مدت سه ماه در آب نمک 17 درصد قرار داده شود.

خوانساری یکی دیگر از راه‌های انتقال تب مالت را گوشت تازه دانست و گفت: مردم باید تنها از مراکز مورد تائید دامپزشکی گوشت مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی در پایان با اشاره به نگهداری گوشت تازه به مدت 24 ساعت در یخچال و استفاده از دستکش هنگام پاک کردن آن، افزود: برای مغز پخت شدن گوشت هم نیاز به 63 تا 74 درجه سانتیگراد دما مورد نیاز است.


نظر شما
ادامه