کد خبر: ۴۲۶۱۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی صمیمانه حکیم مهر با مدیرکل سابق دامپزشکی استان قزوین:
«دکتر سید بهمن نقیبی» افزود: وجدان و تعهد خود را به حرفه‌ای که آن را انتخاب کردم، ثابت کردم و امروز بعد از مدیریت ۱۷ ساله در رده‌های مختلف، ابراز رضایت می‌کنم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: زاده یکی از روستاهای اطراف شهرستان بجنورد در استان خراسان شمالی است. مدیریت جهادی را از جبهه‌های جنگ و در آن ۱۹ ماهی که در منطقه عملیاتی فکه خدمت سربازی خود را انجام می‌داد، فرا گرفته است. وقتی از خدمت برگشت، کنکور داد و در رشته دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شد. اگرچه با علاقه این رشته را انتخاب نکرد، اما تا آخر به پای آن ایستاد و همه وجودش را وقف دامپزشکی کرد.

 «دکتر سید بهمن نقیبی» سال‌های زیادی را در عرصه‌های مدیریتی دامپزشکی و از جمله مدیر کلی دامپزشکی استان قزوین خدمت کرده و امروز کرسی مدیریت را به کسی که او را یار دیرینه خود معرفی می‌کند، سپرده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، دوران کودکی شما چگونه گذشت؟

دوران کودکی را تا قبل از شروع تحصیلات ابتدایی در زادگاه خود بودم. برای تحصیلات ابتدایی به بجنورد آمدم. از سال پنجم دبستان تا سوم دبیرستان در مشهد بودم و دوباره به بجنورد برگشتم و دیپلم خود را در این شهر گرفتم. آن سال‌ها هدف من قبولی در یکی از رشته‌های بالای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بود اما رتبه خوبی نیاوردم و لذا انتخاب رشته نکردم. بلافاصله عازم خدمت شدم و تا سال ۶۷ یعنی نزدیک به ۱۹ ماه در منطقه عملیاتی فکه بودم.

حکیم مهر: از دوران جبهه چه درسی آموختید؟

شاید اگر الان خدا توفیقی داده که در جنبه‌های مختلف اداری منشاء اثرات مثبت باشم، به خاطر این است که شخصیت من در دوران جبهه و جنگ ساخته شده است. شرایط جبهه برای یک جوان ۱۸ ساله خیلی خوب بود. لذا همیشه مدیون آن بازه زمانی هستم که امکان خدمت در جبهه برایم مهیا شد.

حکیم مهر: بعد از اتمام خدمت چه کردید؟

سال ۶۷ فرصتی مهیا شد که ادامه تحصیل دهم. کنکور دادم و با استفاده از سهمیه منطقه یک در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران پذیرفته شدم. اما چون برادر بزرگترم هم دامپزشک بودند، خانواده اصرار داشتند و تمایل داشتند که در رشته دیگری تحصیل کنم، لذا از من خواستند که انصراف دهم و دوباره در رشته دیگری امتحان دهم. بعدا متوجه شدم که وقتی در کنکور یک سال قبول شدم و انتخاب رشته کردم، برای شرکت در سال بعد، محدودیت خواهم داشت. اما علی‌رغم انصرافی که داده بودم دعوت به ادامه تحصیل شدم و تا سال ۷۶ و پایان تحصیلات در دانشگاه تهران بودم. آن زمان این اجبار وجود داشت که فارغ‌التحصیلان طرح بگذرانند. من به دلیل اینکه همسرم در تهران بود، به نزدیکترین شهر به تهران یعنی قزوین آمدم. در ادامه چون ان زمان تعداد نیروهای دکتر دامپزشک در ادارات کم بود، به ما پیشنهاد کردند که در قالب قراردادی و بعد از طریق آزمون استخدامی سراسری در همانجا استخدام شوم.

حکیم مهر: در مقابل درخواست خانواده مبنی‌بر انصراف از دانشگاه تهران مقاومتی نکردید؟ اصلاً انتخاب این رشته از روی علاقه بود یا خیر؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، آن زمان به دلیل عدم شناخت کافی از دامپزشکی، علاقه‌ای به این رشته نداشتم و دلم می‌خواست در رشته‌های دیگر ادامه تحصیل کنم، اما امتیازم نرسید. با این توجیه که دانشگاه تهران محیط مناسبی دارد، وارد این رشته شدم.

حکیم مهر:‌ از انتخاب خود پشیمان نیستید؟

افسوس اینکه چرا این مسیر را آمدم، نمی‌خورم، اما می‌گویم شاید اگر رشته دیگری را خوانده بودم، لااقل وضعیت مالی بهتری داشتم. باید قبول کنیم که رشته دامپزشکی به لحاظ سطح برخورداری از رفاه اجتماعی مغفول مانده است. چون به هر حال ما یک عنوان دکتر داریم و طبیعتاً خانواده و خویشاوندان انتظار دارند که به لحاظ تمکن مالی وضعیت مناسب‌تری داشته باشیم.

من این رشته را با علاقه انتخاب نکردم اما این مساله دلیلی بر این نبود که در زمان مسئولیت در انجام وظایف خود سهل‌انگاری کرده باشم. سیر مراحل اداری هم به نوعی تایید می‌کند که همیشه مقامات مافوق از من به عنوان کسی که کار خود را سهل‌انگارانه انجام نمی‌دهد، یاد کردند. مجموعه‌ای از تقدریر نامه‌هایی که در این مدت گرفتم نیز نشان داد که وجدان و تعهد خود را به حرفه‌ای که آن را انتخاب کردم، ثابت کردم و امروز بعد از مدیریت ۱۷ ساله در رده‌های مختلف، ابراز رضایت می‌کنم. به هر حال با پول مردم از بیت‌المال تحصیل رایگان کردم و اگر در این مدت منشاء اثری بودم، باید بازتاب آن به جامعه برگردد.

حکیم مهر: فعالیت رسمی خود را از کدام بخش آغاز کردید؟

از کارشناسی در اداره دامپزشکی شهرستان آبیک. بعد از یک سال به شهرستان قزوین آمدم. خدا رحمت کند دکتر اویسی مدیر کل وقت را که در اواخر سال ۷۹، یک روز بنده را به اتاق خود دعوت کردند و گفتند که برای شما پست ریاست اداره دامپزشکی بویین زهرا را در نظر گرفتیم. علی‌رغم اینکه خیلی کار سختی به نظر می‌رسید اما باز هم به اتکا به همان جوهره‌ای که در دوران جبهه و جنگ شکل گرفته بود، آن را قبول کردم و خوشبختانه دوره پر فروغی را با بچه‌های دامپزشکی بویین زهرا گذراندیم. بعد در دوران مدیر کلی دکتر صفری، ایشان از من درخواست کردند که به عنوان معاون اداری مالی خدمت کنم، لذا از سال ۸۳ تا سال ۹۲ معاون اداری مالی بودم. در نهایت و در زمان ریاست دکتر دستور، بنده را به‌عنوان یکی از گزینه‌های مدیر کلی انتخاب کردند و حکم انتصابم را زدند. این حکم تا همین چند روز پیش ادامه داشت که به صلاحدید سازمان تصمیم گرفته شد که مدیریت جدیدی انتخاب شود تا وضعیت بهتری در بعضی از قسمت‌ها ایجاد شود و شرایطی مهیا شود که یک تفکر جدیدتر روی کار آید تا بتواند به تعالی دامپزشکی کمک کند.

حکیم مهر: در حال حاضر چه می‌کنید؟

الان به عنوان کارشناس در اداره کل دامپزشکی استان مشغول به خدمت هستم.

حکیم مهر: شما بیشتر در زمینه اجرایی فعالیت کردید. هیچ‌وقت به فکر ادامه تحصیل نبودید؟

فرصتی پیش آمد که در دانشگاه جامع علمی کاربردی قزوین به عنوان مدرس نیمه‌وقت و پاره‌وقت فعالیت آموزشی و تدریسی کنم. درس‌های مختلفی را از جمله شیمی مواد غذایی، انگل‌شناسی، ماهی‌شناسی، بهداشت شیر و ... تدریس کردم. حتی در لحظات حضورم در کلاس که درواقع خارج از وقت اداری بود، دلم می‌خواست به دانشجویان چیزهایی را بگویم که احساس نکنند از سر اجبار این کار را انجام می‌دهم، لذا مجبور شدم مطالعات زیادی انجام دهم و آنجا بود که متوجه شدم که چقدر پتانسیل برای درس خواندن داشتم و این کار را انجام ندادم. شاید در این فرصتی که پیش آمده تا از مدیریت اجرایی دور باشم، به ادامه تحصیل فکر کنم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

بنده از پایگاه خبری حکیم مهر به‌عنوان یک سایت خبری معتبر یاد می‌کنم. باور کنید شب من به پایان نمی‌رسد مگر اینکه یک مرور به اخبار حکیم مهر داشته باشم و تمام مطالب آن را بخوانم. به نظر من حکیم مهر وقایع و اتفاقات دامپزشکی کشور را به بهترین شکل منعکس می‌کند و سپاس‌گذارم از این حجم اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی شما. همین فضا که در آن انتصابات را اطلاع‌رسانی می‌کنید، باعث شده که تعداد زیادی دوست در سرتاسر کشور پیدا کنم و با اسامی و پتانسیل‌های آنها آشنا شوم و این را مدیون اطلاع‌رسانی خوب شما هستم. اطلاع‌ر‌سانی سالم توأم با علم و خودداری از جانب‌داری در یک موضوع و بیان شفاف مطالب. مجموعه اینها در کنار هم خیلی ارزشمند است.

همچنین از رؤسای ارشد خودم در سازمان دامپزشکی کشور، از استاندار محترم و معاونین ایشان و رؤسای برنامه و بودجه و کسانی که در این مدت خالصانه همکاری کردند تا به موفقیت‌های امروز برسیم، تشکر می‌کنم. برای دکتر زینالی عزیز هم که سالیان زیاد با ایشان همکار بودیم، آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم چرخ پیشرفت دامپزشکی استان همچنان بچرخد. بنده در مصاحبه قبلی هم گفتم که دامپزشکی استان قزوین این پتانسیل را دارد که پایتخت دامپزشکی کشور شود که قطعا با مساعی و تلاش‌های همکاران و مدیریت جدید، نیل به این هدف کار خیلی سختی نخواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ورمقانی کردستان
|
United States of America
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
برادر عزیزم جناب اقای دکتر نقیبی
به نوبه خود از زحمات شبانه روزی جنابعالی تشکر میکنم،امید که زحماتتان ،ذخیره اخرت شود. انشالله که در تمامی مراحل زندگی موفق و موید باشید.شما را الگویی برای خودم‌می دانم.
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
جناب آقای دکتر نقیبی گرامی
بسیار ناخرسند شدم که دامپزشکی از مدیری همچون شما محروم شد البته امیدوارم به زودی در پست مدیریت جدید از تجربیات ارزنده جنابعالی برخوردار شویم.
رخشانی مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
دکتر نقیبی فردی بااخلاق، تاثیرگذار و بادانش هستند. امیدوارم از تجربه ایشان در مدارج بالاتر استفاده شود.
ناشناس
|
Japan
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
انشا الله رئس سازمان فکری بحال استان ............ بکنند وضعیت افتضاحه
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
جناب دکتر بنده همیشه از اهتمام و جدیت در انجام امور و اخلاق حرفه ای و اجتماعی شما لذت می برم. فرقی نمی کند درچه منصبی باشید. بهترین منصبی که خداوند به انسان لطف می کند توان دوست داشتن مردم و خدمت به آنان برای رضای اوست که شما همیشه بهرمند هستید. سلامت و موفق باشید برادر
همکار دولتی قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
دکتر نقیبی عزیز و دوستداشتنی بوده و هست. نه بخاطر پستش بلکه بخاطر اخلاقش اینکه مدیرکل باشی ولی تا پایینترین سطوح اداره خودتو بشناسی و جویای مسائلشون باشی و به توانایی و خلقیاتشون اشراف داشته باشی ،به اینکه کمک کنی بهشون تا پیشرفت کنن نه اینکه جلوشون رو بگیری ،به این علت که به نیروهات نظر مثبت داشته باشی، به اینکه برای ارباب رجوعت احترام قایل باشی و مردم دار باشی نه اینکه بخواهی ریاستت رو به دیگران نشان بدی.بسیاری از ما از شما درس اخلاق گرفتیم.برای شما ارزوی سلامتی دارم هر کجا که هستید و برای مدیران جدید ارزوی توفیق خدمت به خلق.دوستداشتنی و تکی دکتر نقیبی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۳
0
0
مدیریت بر دلها کردن سخت است و گرنه مدیریت با قدرت پست انجام دادن رو همه می تونن انجام بدن.
آشنای 10 ساله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
دکتر نقیبی عزیز تبریک می گوییم اینهمه رضایت همکاران در سطح استان و کل کشور انشاء ا... خداوند متعال از جنابعالی راضی باشد که رضایت خداوند در رضایت خلق است.
متاسفم از ریاست سازمان که مسیری غیر صحیح را انتخاب نموده که برکناری مدیر خوب مانند جنابعالی یا به هراج گذاشتن مدیر کلی دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی از جمله تصمیم گیری های نادرست می باشد .
سبکرو هرمزگان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
با وجوداینکه تا حالا ایشون رو زیارت نکردم ، ولی ادبیات دکتر نقیبی بسیار مودبانه و صادقانه بود . قطعا فردی با این لیاقت و رضایتمندی میتواند در هر جایگاهی منشا اثر باشد . به امید ارتقا شغلی و علمی همه دامپزشکان .
............
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
0
0
خدمت جناب آقای دکتر رفیعی پور سلام عرض می کنم. جناب آقای دکتر ما هم التماس دعا داریم. ارادتمند
همکار چند ساله
|
Germany
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
دکتر نقیبی هرکجا باشند منشا خیر و برکت هستندو عامل پیشرفت آن مجموعه، آن هم بخاطر اخلاق، ذات خوب،مدبر بودن و توانایی های خاص که کمتر در کسی جمع الجمعش را دیده ایم حتی به کار وزارت هم می آیند امیدوارم دولت محترم از این پتانسیل و توان به نحو احسن و اکمل استفاده نمایند تا ببینند و بفهمند که سید بهمن نقیبی کیست و چگونه کار می کند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
در تاریکترین شب ها ستاره ها را بهتر می توان دید.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
ریاست محترم سازمان دامپزشکی.سلام.لطفا کمی هم به استان ............ نظر کنید.۱۰ سال مدیریت ثابت و یکنواختی امور در استان باعث بی انگیزگی بسیاری از کارمندان اداره شده
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
ریاست محترم سازمان دامپزشکی خواهشند فکری هم به استان مابکنید .8سال مدیریت ثابت... ظاهر قصه ما رانبین ..خبر از درون نداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
0
0
دکتر نقیبی همکلاس من در دوره دبیرستان دانش بجنورد سال آخر بودن و درسشون هم خیلی عالی بود
سال ها ایشان رو ندیدم و امیدوارم شاد و موفق باشند
کاش شماره ایشان رو داشتم و تماس می گرفتم
نظر شما
ادامه