کد خبر: ۴۲۶۳۱
 

«علیرضا متین» پزشک عمومی اصفهانی است که در سال‌های اخیر تلاش زیادی برای رونق تولید و کسب کار داخلی در کشور داشته. او حالا نزدیک به 8 سال است که واحد تولیدی نیکو طعم اسپادان (میعاد) را راه‌اندازی کرده و توانسته وزنه‌ مثبتی در تولیدات داخلی کشور باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، تلاطم در اقتصاد، کسب کار این پزشک کارآفرین را هم تحت تاثیر قرار داده اما او می گوید تلاش می‌کند تا این بحران را پشت سر بگذارد.

از چه زمانی ایده کارآفرینی در حوزه محصولات لبنی در ذهنتان شکل گرفت؟

سلامت در تغذیه همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های من بوده است. از سال 78 تا سال 81 مسئول بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی بودم و شروع این ایده از آنجا بود. در آن شیوه تولیدات و مصرف مواد غذایی به یک بحران تبدیل شده بود. به این فکر کردم که چطور می‌شود کاری کرد مردم از مواد غذایی سالم استفاده کنند و این شیوه تولید و مصرف اصلاح شود.

چرا لبنیات را انتخاب کردید؟

معتقدم قوت اصلی و جدا نشدنی از سفره مردم ما نان و لبنیات است. از طرفی اگر همین مواد سالم تهیه شود می‌توان تا حد زیادی نسبت به سلامت تغذیه مردم مطمئن بود. البته چندی پیش وزارت بهداشت با اعلام خبری که هیچوقت هم معلوم نشد اساس آن چیست و پیگیری هم نداشت به بازار فروش لبنیات صنعتی ضربه زد. متاسفانه اخباری در وزارت بهداشت رسانهای می‌شود که علاوه بر تردید درباره صحت آنها به کلی میتواند بازار مصرف برخی محصولات را تکان دهد. پس از انتشار خبر استفاده از پالم در محصولات صنعتی که هرگز مورد بررسی خاصی هم قرار نگرفت ما بازار را به لبنیات سنتی واگذار کردیم. در حالی که حالا می‌شنویم خود این محصولات خطرات زیادی برای مردم دارند.

-چند نفر با کار آفرینی شما مشغول به کار شده‌اند؟

100 نفر به صورت مستقیم و حدود 200 نفر به صورت غیر مستقیم از این طریق امرار معاش می‌کنند. البته ما پیش بینی کرده بودیم که این تعداد افزایش یابد اما فعلا باتوجه به شرایط ناپایدار اقتصاد نمی‌توان در این مورد تصمیم گیری کرد.

-سرمایه اولیه‌ شما چقدر بود؟ از چه زمانی به سود دهی رسید؟

ما کارمان را سال 89 شروع کردیم. با سرمایه‌ای حدود 4 میلیارد شروع کردیم. در ابتدا هیچ تسهیلاتی نگرفتیم و در واقع سرمایه کاملا خانوادگی تهیه شد. در مورد سود تقریباً می توانم بگویم سود چندانی در کار نیست. ما بیشتر عایدی را صرف گسترش مجموعه کرده‌ایم و در واقع هدف اصلی هم همین بود. پس از چند سال توانستیم هزینه‌ها را صفرکنیم اما هیچگاه روی سود کلان برنامه ریزی نداشته‌ایم.

-شرایط فعلی اقتصاد روی تولیدات شما و واحد تولیدی‌تان تاثیر داشته؟

همه ما بخشی از چرخه اقتصاد هستیم و عیب در یک قسمت به همه بخش ها آسیب می‌زند. بسیاری از مواد اولیه گران شده و ما محصول را با هزینه بالا تولید می کنیم اما مجبوریم ان را با قیمت کم بفروشیم. شرایط تولید آنقدر بحرانی است که در همین هفته گذشته 4 واحد تولیدی لبنیاتی در اصفهان بسته شد. برخی از ظروف مورد استفاده ما نزدیک به 150 درصد افزایش قیمت داشته و کار را برای ما خیلی دشوار کرده است.

-اگر به گذشته بر گردید بازهم این واحد تولیدی را راه اندازی خواهید کرد؟

قطعا. یکی از دغدغه های اصلی من تولید مواد غذایی سالم بود و تا اینجای کار به طور کامل به هدفی که داشته‌ام رسیدم. موضوع در بخش عرضه است. ما محصولات خوبی تولید می کنیم که نمیتوانیم انها را به خوبی عرضه کنیم. تبلیغات و آگاهی سازی بسیار موثر است اما شرایط اقتصادی غیر قابل پیش بینی در کشور باعث شده فعلا اقدامی نکنیم.

 
 
 
نظر شما
ادامه