کد خبر: ۴۲۶۳۹



نخستین سمپوزیوم «اختلالات عضله، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «دکتر امیرعلی حمیدیه» دبیرستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در آیین افتتاحیه نخستین سمپوزیوم «اختلالات عضله، سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی» برگزاری نخستین سمپوزیوم با موضوعیت کاربرد سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در درمان اختلالات عضلانی را امری مهم و روزآمد برشمرد که می‌تواند موجب ترویج این علم در سطوح تخصصی شود.

وی در ادامه به برنامه‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی اشاره کرد و گفت: چارچوب کاری ستاد، سند ملی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی است که سند محکمی بوده و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.

حمیدیه با توجه زیرساخت‌های لازم در کشور به احداث مزرعه ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی در کرمان اشاره کرد و گفت: با بیان این ‌که توجه روزافزون جامعه جهانی به علوم و فناوری‌های پیشرفته بویژه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ضرورت توجه به پژوهش‌های زیرساختی و توانمندسازی علمی و فناورانه این حوزه را دو چندان می‌کند.

وی توضیح داد: شاهدیم که روزبه‌روز استفاده و توجه بیش‌تر به سلول‌های بنیادی پررنگ‌تر و جدی‌تر از قبل می‌شود بنابراین می‌بایست به زیرساخت‌های لازم برای مطالعات پیش‌بالینی توجه شود و چه‌بسا اگر نگاهی جدی به این زمینه آغاز نمی‌شد، در حوزه پزشکی بازساختی نیز که به‌نوعی آینده علم پزشکی در دنیاست، دچار عقب‌ماندگی‌های جدی می‌شدیم و ناچار بودیم در همان مسیر تقلید و اتکا به تولیدات خارجی گام برداریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی ادامه داد: خوشبختانه این ضرورت به‌درستی و در زمان مناسب شناخته شد و مزرعه ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و یک شرکت‌های دانش‌بنیان تأسیس شد.

وی در ادامه به احداث شهر سلول پرداخت و گفت: این پروژه با هدف شناسایی و توسعه کمی و کیفی شرکت‌های فعال در این حوزه، آموزش و توانمندسازی شرکت‌ها، گسترش زمینه تولید محصولات سلولی و افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران از بازار سلول‌های بنیادی منطقه طراحی‌شده است.


نظر شما
ادامه