کد خبر: ۴۲۶۵۸
تعداد نظرات: ۳ نظر


رئیس اداره دامپزشکی گمیشان ضمن تأیید تلف شدن چند راس گاو در یک روستای شهرستان، مسموم شدن این دام‌ها توسط سم را رد کرد و گفت: علت بیماری این حیوانات یک انگل خونی است که از طریق کنه منتقل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر اسماعیل پژوهنده» اظهار کرد: مرگ چند راس گاو در روستای آلتین شهرستان گمیشان به دلیل شیوع یک نوع بیماری انگل خونی به نام تیلریوز است که در فصل گرم سال و از طریق کنه ها منتقل می شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه دامداری‌های خانگی این روستا سمپاشی شده بود، اما به سبب چرای مشترک گاو و گوسفند در دشت‌های این منطقه، بیماری به این دامها منتقل شده است.

به گفته وی؛ تاخیر در شناسایی و انجام درمان‌های لازم در خصوص این بیماری موجب تلف شدن چند راس دام شده است.

رئیس دامپزشکی گمیشان افزود: براثر این بیماری تاکنون سه رأس گاو تلف شده و ۸ راس نیز به آن مبتلا شده‌اند که تحت درمان دامپزشکی هستند.

وی با بیان اینکه این بیماری نگران کننده نیست و در فصل گرم سال احتمال شیوع آن در هر منطقه ای وجود دارد، گفت: دامداران منطقه در گزارش موضوع به دامپزشکی تعلل داشته و دامپزشکان محلی نیز در تشخیص بیماری دچار اشتباه شده‌اند.

دکتر پژوهنده اضافه کرد: اداره دامپزشکی پس از اطلاع از این مشکل، از دام‌های بیمار نمونه‌برداری انجام داد و با ارسال به آزمایشگاه‌های معتمد، بیماری تشخیص داده شد و دام‌ها تحت درمان قرار گرفتند.

وی گفت: بیماری این دام‌ها در چند دامداری کوچک روستایی که متعلق به چند برادر بوده و گاوهای آنها به صورت مشترک در صحرا چرا می‌کردند، روی داده است.

در دو روز اخیر منابع محلی روستای آلتین از مسموم شدن و مرگ تعدادی از گاوهای این روستا از طریق ریختن سم در آب شرب آنها خبر داده بودند که رئیس اداره دامپزشکی این مساله را رد کرد.

شهرستان گمیشان با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غربی استان گلستان واقع است و شغل اکثر مردم منطقه دامداری و ماهیگیری است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۵
0
0
تلفات ناشی از تیلریوز افزایش پیدا کرده که علتش یا کاهس کارایی بوتالکس هست یا تغییر گونه انگل از تیلریا انولاتا به تیلریا پاروا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۶
0
0
باز هم کنه.به هیچ موجودی رحم نمی کنند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۷
0
0
باعث تاسف هست که هنوز هم اینچنین بیماری هایی در دامداری ها دیده می شود.
این بیماری به آسانی با واکسیناسیون و سمپاشی و کنترل کنه ها قابل پیشگیری است.
خوشبختانه واکسن آن نیز توسط موسسه رازی تولید و به راحتی در دسترس همکاران دامپزشک هست
نظر شما
ادامه