کد خبر: ۴۲۶۶۵
 

در این گزارش تصویری شاهد فهرستی از حیواناتی خواهید بود که به‌صورت ژنتیکی دستکاری‌شده‌اند تا وضعیت فیزیولوژیکی آن‌ها با چیزی که از ابتدا در خلقت وجود داشته است متفاوت گردد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، دست‌کاری ژنتیکی در مقایسه با پتانسیل بسیار بالایی که برای بهبود زندگی بشر و درمان بیماری‌ها دارد، همچنان در سایه‌ای از بدبینی قرارگرفته است. این نوع از علم می‌تواند مواردی مانند بیماری‌های همه‌گیر، مشکلات کمبود منابع غذایی و سایر موارد ازاین‌دست را با سرعتی بالاتر از بین ببرد ولی از سوی دیگر دیدگاه‌های مخالف با آن، این امر را غیراخلاقی، غیرانسانی و نامناسب می‌دانند. به همین دلیل نیز این علوم هنوز آن‌قدر که باید رشد نداشته‌اند.

در این مقاله نگاهی به موجوداتی می‌اندازیم که دست‌کاری ژنتیکی آن‌ها به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام‌شده است و در نوع خود تعدادی از برترین دستاوردهای علمی بشر محسوب می‌شوند.

خوک

هفته پیش بود که دانشمندان دانشگاه ادینبرو و مرکز تحقیقاتی رزلین اعلام کردند که توانستند تا بخش‌هایی از دی ان ای خوک که آن‌ها را در برابر چند سندروم خاص مقاوم می‌کرد. این مرکز توانسته است تا با این موضوع، از خسارت یک و نیم میلیارد پوندی اروپا در صنایع پرورش این حیوان پیشگیری کند و همین امر نیز نشان می‌دهد که این دستاورد تا چه حد حائز اهمیت است.

پشه

بسیاری از ما پشه را یک موجود مزاحم می‌دانیم که رسما هیچ مزیتی برای انسان ندارد و تنها برای عذاب در محیط وجود دارد. بااین‌وجود این موجودات نیز در چرخه طبیعت نقشی برجسته دارند. بااین‌حال یکی از مشکلاتی که این موجودات داشته‌اند، رشد بیش از د در تعداد و ایجاد بستری برای انتشار بیماری بوده است. به همین دلیل نیز دانشمندان با دست‌کاری ژنتیکی این موجودات به سراغ ایجاد تغییر در ژن‌های آن‌ها رفته است که موجب می‌شود پشه‌های یادشده بتوانند ژن‌های خود را تکثیر کنند و نتیجه این امر نیز پشه‌هایی هستند که در بدن آن‌ها قابلیت رسیدن به بلوغ وجود ندارد. شایان‌ذکر است که این امر در ابتدا برای مبارزه با گسترش ویروس زیکا انجام‌شده است.

گاو

دانشمندان در دو کشور چین و آرژانتین به سراغ دست‌کاری ژنتیکی گاوها رفته‌اند. این آزمایش‌ها باهدف ساخت گاوهایی بوده است که شیر آن‌ها ازنظر ترکیبات معدنی دارای ساختاری مشابه با شیر انسان باشد. از سوی دیگر هدف ثانویه نیز ایجاد شیر بیشتر برای تولید بوده است که در مقایسه باهدف اول چندان موردتوجه قرا ر نداشته است.

مرغ

هدف از دست‌کاری ژنتیکی مرغ‌ها توسط دانشمندان مرکز رزلین این بوده است که بتوان موجوداتی را ایجاد کرد که به‌هیچ‌عنوان به‌واسطه ویروس‌های آنفولانزای پرندگان آسیبی نمی‌بینند. در این میان نکته مشکل‌ساز این است که خود مزرعه‌داران با این موضوع مشکل داشته و معتقدند که نباید به سراغ دست‌کاری ژنتیکی رفت وب ه جای آن باید روش‌های مزرعه‌داری بهتری را اعمال کرد.

ماهی سالمون

این ماهی توسط شرکت آکوا بانتی که یک شرکت آمریکایی است طراحی‌شده است. در حقیقت این ماهی‌ها ازنظر ژنتیکی به‌نوعی دستکاری‌شده‌اند که بتوانند در مدت‌زمان 18 ماه به سن رشد کامل برسند درحالی‌که این زمان در طبیعت تقریبا دو برابر بیشتر طول می‌کشد. فروش این ماهی‌ها در کشور کانادا آغازشده است ولی عدم وجود برچسب نشان‌دهنده وضعیت دست‌کاری ژنتیکی آن‌ها موجب شده است که اعتراض‌هایی به این عدم شفافیت وارد باشد.

منبع: theguardian

ترجمه: احمد محمدحسینی

 
نظر شما
ادامه