کد خبر: ۴۲۶۹۷
 

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: ۲ راس بره آهوی دشت سهرین تحویل شده به محیط زیست این استان بر اثر جراحت و آسیب دیدگی جدی، تلف شدند .

 به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی قره چه لو» افزود: این بچه آهوان که در میان بوته های دشت سهرین پناه گرفته بودند حدود ۱۰ روز پیش به علت بی توجهی و سهل انگاری کشاورز در حین شخم زدن زمین، بر اثر برخورد گاو آهن به شدت از نواحی مختلف بدن دچار آسیب و شکستگی شده بودند .

وی به کشاورزان توصیه کرد قبل از شخم زدن زمین از نبود حیات وحش در آن مکان اطمینان حاصل کنند چراکه ممکن است در میان بوته ها پرنده ای لانه کرده و یا جانوری آرمیده باشد .

قره چه لو، اظهار کرد: حدود ۴۰ روز قبل نیز ۲ بره میش از سوی یک چوپان به محیط زیست ماهنشان تحویل شد که یکی از آنها به علت ضعف و بی قراری تلف شد اما دیگری زنده است و در محیطی امن نگهداری می شود .

وی افزود: کاش این چوپان که از روی دلسوزی و ناچاری این کار را کرده است، این بره میش ها را از آن منطقه دور نمی کرد و شاید میش مادر از ترس جان پنهان شده بود تا با امن شدن محیط، جهت شیردهی به نزد بچه هایش بازگردد .

قره چه لو تصریح کرد: در زمان حاضر حال دیگر بره میش، خوب و مناسب است اما چون به صورت دستی تغذیه می شود، بنابراین از شرایط رهاسازی در طبیعت برخوردار نیست .

رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در سه ماهه نخست امسال، چندین پرنده ازجمله سارگپه و دلیجه و یک قطعه لاک پشت از سوی دوستداران حیات وحش زنجان به محیط زیست این استان تحویل شد .

قره چه لو، افزود: از چهار بهله سارگپه تحویلی به محیط زیست، یکی تلف شد اما سه سارگپه دیگر هنوز زنده هستند که پس از تیمار و بهبودی کامل و پیدا کردن قدرت پرواز نسبت به رهاسازی آنها در طبیعت اقدام خواهد شد .

وی یادآور شد: قریب ۲ هفته قبل (هفته آخر خرداد امسال) نیز شهروند زنجانی، یک قطعه لاک پشت زخمی را در یکی از خیابان های سطح شهر زنجان، مجروح و خونین پیدا کرد .

قره چه لو افزود: این دوستدار حیات وحش بلافاصله پس از مشاهده این لاک پشت، برای نجات این جانور وارد عمل شد و سپس آن را برای درمان به اداره دامپزشکی منتقل کرد .

وی با بیان اینکه این شهروند زنجانی پس از درمان، لاک پشت را به اداره کل محیط زیست تحویل داد، تصریح کرد: این لاک پشت که قسمتی از لاکش شکسته و بدنش زخمی و خونین شده بود رو به بهبود است که در صورت بهبودی کامل در طبیعت رهاسازی خواهد شد .

قره چه لو در پایان از افراد خواست هنگام مشاهده جوجه پرندگان و بچه پستانداران در طبیعت از دست زدن و جابجا کردن آنها خودداری کنند و یقین بدانند که مادر این جانوران از دور نظاره گر حال آنان است .

وی ادامه داد: اگر دوستداران طبیعت و حیات وحش با چنین صحنه ای مواجه شدند و نگران تلف شدنشان هستند می توانند با شماره تلفن های ۳۳۵۴۱۰۰۱ ۳۳۵۳۲۰۰۵ مربوط به محیط زیست زنجان در میان بگذارند تا بلافاصله اقدمات لازم صورت گیرد .

 
 
نظر شما
ادامه