کد خبر: ۴۲۶۹۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

ژورنال Nature  و واکسیناسیون علیه H5N8!

دکتر لیلا پیشرفت ثابت، دکتر زهرا برادران سید، دکتر محمدحسین فلاح مهرآبادی

اعضای هیئت علمی مؤسسه تحقیقات واکسن و سرمسازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران

 

در سال‌های اخیر، واكسن شناسی مبتنی بر شواهد (Evidence-based vaccinology) بالاخص در ارتباط با واکسن­های انسانی مورد تاکید قرار گرفته است تا نتایج مطالعات واکسن­ها با اطمینان بیشتری قابل تعمیم به جمعیت هدف باشد. واکسن‌شناسی مبتنی بر شواهد، شامل شناخت و به كارگیری بهترین شواهد نه تنها در زمان تولید واكسن بلكه در مرحله پس از كسب پروانه می­باشد كه بر اساس آنها درباره ادامه به كارگیری واکسن و یا تجدید نظر درباره استفاده از آن در فرد یا جمعیت هدف، تصمیم­ لازم اخذ شود.

سیاستگذاری درباره برنامه ملی واکسیناسیون توسط متولیان امر و همکاری بعدی کلینیسین­ها و صاحبان دام و طیور باید بر اساس بهترین شواهد موجود باشد. جهت تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد (Evidence-based decision making ) یا آگاه از شواهد (Evidence-informed ) ضروری است شواهد موجود توسط روشی نظام‌مند گردآوری، رتبه‌بندی و به منظور تصمیم‌گیری به شیوه مناسب مخاطب، در اختیار سیاست‌گذاران، کلینیسین‌ها و صاحبان دام و طیور قرار گیرد.

مطابق تصویر ذیل، مدل تصمیم­گیری مبتنی بر شواهد در برنامه ملی مایه‌کوبی باید با لحاظ نمودن عوامل تاثیرگذار چون نوع پاتوژن، بیماری، نوع واکسن باشد.

 

واکسیناسیون علیه  آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مانند H5N8 ، از این امر مستثنی نیست. روز گذشته (June 26 )، مقالهای با عنوان «Efficacy of commercial vaccines against newly emerging avian influenza H5N8 virus in Egypt » توسط نشریهNature  (IF: 40.14 ) منتشر شده­ است که با مقایسه 8 واکسن تجاری   معمول با یک واکسن تجربی غیرفعال بر پایه مهندسی ژنتیک معکوس ویروس LPAI H5N8 مصری، یافتههای قابل توجهی ارائه کرده است (جدول).

 

در این بررسی کارآیی هشت واکسن تجاری و یک واکسن تجربی در مقایسه با یکدیگر و گروه کنترل (10 گروه) در مقابل آلودگی تجربی با ویروس HPAI  H5N8  و عیار آنتیبادی مادری به عنوان یکی از عواملی که ممکن بود در واکسیناسیون تداخل ایجاد نماید، ارزیابی شد. جوجهها در سن 2 هفتگی واکسینه و عیار آنتی بادی HI به طور هفتگی به مدت 4 هفته ردیابی شد و سپس جوجه‌ها با سوش حاد H5N8 چالش شدند. در روزهای 2، 4 و 7 پس از آلودگی تجربی، سواب دهانی-حلقی و کلواک تهیه شد.

جوجه‌های واکسینه باRe-5 Merial  ،  Zoetis H5N3 و واکسن تجربی غیرفعال، تا ده روز پس از عفونت تجربی، نشانه­ بالینی نداشتند و زنده ماندند. مابقی واکسن‌ها دامنه تلفات بین 60 درصد برای Nobilis ،ME Flu VAC  وSER-VAC تا 80 درصد برای  CEVac Flukem, Egyflu و  Volvac (B.E.S.T.) داشتند، با این­حال بقای تمامی گروههای واکسینه در قیاس با کنترل معنادار بود (p<0.01 ). میزان بقای جوجههای واکسینه و غیر واکسینه پس از چالش با ویروس HPAI H5N8  مطابق شکل زیر میباشد.

 

مقایسه عیار ریزش ویروس از نمونه های سواب کلوآک و دهانی-حلقی جوجههای واکسن خورده و گروه کنترل در روزهای 2، 4 و 7 پس از چالش با سویه HPAIV H5N8 در تصویر زیر آمده است.

 

اگرچه هیچ ویروسی در سواب کلواک جوجههای واکسینه با Re-5 Merial  وجود نداشت، اما از سواب دهانی-حلقی در روزهای 2 و 4 جدا شد. واکسن Zoetis H5N3  علی­رغم محافظت در برابر ابتلا و تلفات مانع دفع ویروس در نمونههای دهانی-حلقی در روزهای 2، 4، و 7  نشد. ویروس در نمونههای دهانی-حلقی گروه­های واکسینه با Egyflu (5/5) ، CEvac Flukem (3/5) ، ME Flu VAC (4/5) ، Volvac (B.E.S.T.) (4/4) ، Nobilis (3/4)  و SERA-VAC (4/5) در روز 4 پس از آلودگی تجربی مشاهده شد. همین طور ویروس در سواب کلواک گروه­های واکسینه Egyflu (3/5) ، CEVac Flukem (3/5) ، ME Flu VAC (4/5) ، Volvac (B.E.S.T.) (4/4) ، Nobilis (3/4)  و  SERA-VAC (4/5) وجود داشت.

نتایج این بررسی نشان داد که اکثر واکسنهای تجاری موجود به درجات مختلف مانع تلفات جوجهها می­شوند، ولی جلوی ریزش (shedding ) ویروس را نمیگیرند، در نتیجه ویروس­های H5N8  در حال گردش از حفاظت واکسنی فرار میکنند. اختلاف ژنتیکی و تطابق ضعیف بین واکسن­های تجاری H5  که در مصر استفاده میشوند با ویروس­های H5N8  در حال گردش، باعث میشود واکسن­ها از کارآیی لازم در فیلد برخوردار نبوده یا حفاظت محدود ایجاد کنند، متعاقباً گردش مداوم ویروس در جوجههای واکسن خورده، منجر به ایجاد سویههای جدید جهش یافته نسبت به ویروسهای واکسن شود.
 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
متخصص ویروس شناسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
با سپاس از نویسندگان این مقاله در حکیم مهر که تلاش نموده اند به طور خلاصه یک مقاله چاپ شده را تشریح نمایند لازم دیدم نکات ذیل را به اشتراک بگذارم.
1) نکته اول که خانم دکتر پیشرفت ثابت و همکارانشان دچار اشتباه در برداشت شده اند مجله ای است که این مقاله در آن منتشر شده است می باشد. مجموعه نیچر انتشارات می باشد و دهها مجله علمی را در زیر مجموعه دارد که مجله ای که این مقاله در آن منتشر شده دارای ایمپکت 4 است و قطعا ارتباطی با ژورنال اصلی نیچر با ایمپکت 40 ندارد.
2) نکته دوم این است که نویسندگان مقاله اصلی که مصری می باشند متمرکز بر روی بحث انطباق کامل واکسن با سویه در گردش بودند به نحوی که سویه واکسن مصری که کاملا مطابق ویروس در گردش با فناوری ژنتیک معکوس ساخته شده کارایی بسیار بالایی را نشان داده است در حالی که به نظر می رسد نویسندگان ایرانی به نحوی اصل واکسیناسیون را زیر سوال برده اند.
3) ارتباط بین جهش و واکسیناسیون در ارتباط با ویروس های آنفلوانزا در مرغداری های صنعتی هرچند که اتفاق می افتد اما فقط یک داستان فرعی بسیار کوچک از اصل داستان است. واقعیت این است که تغییرات عمده در ویروس های آنفلوانزا در جمعیت های مهاجر گسترده‌ آن مستقلا و یا در مجاورت پستانداران وحشی و اهلی اتفاق می افتد نه در مزارع پرورش طیور صنعتی که در خطر این تغییرات قرار می گیرند.
4) کشور مصر متاسفانه به دلیل استفاده از چندین واکسن غیر منطبق و نیز عدم پوشش مناسب همه طیور می تواند آیینه واکسیناسیون آینده در ایران باشد. مسئله ای که کشور اندونزی و کشور های اروپایی به خوبی از عهده بر آمدند.
5) در جمع بندی از دید اینجانب واکسیناسیون در ایران با توجه به خسارات هنگفت سالیانه و خطر انتقال به انسان در سویه های با حدت بالا لازم ولی انطباق کامل سویه در گردش و واکسن همانند تحقیقات نویسندگان اصلی مقاله از کشور مصر ضروری است.
برادران سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
با سپاس از حسن نظر و توجه جنابعالی آقا/خانم دکتر...
پیش از این دو مطلب جداگانه که توسط پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر هم بازنشر شده بود توسط خانم دکتر پیشرفت ثابت و اینجانب درباره انواع روش های واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فوق حاد و الزامات زمان واکسیناسیون در دسترس است که بخشی از مجموعه مطالب مرتبط است که ان شالله در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. در نتیجه اگر متن بالا این برداشت را برای جنابعالی ایجاد کرده که سعی شده کلیت واکسیناسیون زیر سوال رود، دور از انصاف است.
درباره مقایسه کشور مصر با سایر کشورها از جمله اندونزی مقاله مرور نظام مند ژورنال vaccine می تواند روشنگر باشد:
Vaccine efficacy against Indonesian Highly Pathogenic Avian Influenza H5N1: systematic review and meta-analysis
تا جایی که بنده اطلاع دارم درباره واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تنها یک مقاله مرور نظام مند در دسترس است.
مطلب بعدی اینکه نتیجه مطالعه حاضر متفاوت از نتایج منتشر شده توسط USDA-APHIS نیست که تمام سویه‌های بذر H5 که تاکنون برای تولید واکسن استفاده شدند، بررسی شده و متوجه شدند در زمان چالش، حفاظت مطلوب ایجاد نمی کنند و توسط مهندسی ژنتیک معکوس سویه بذرH5 EA با بیماریزایی کم (Low pathogen) ایجاد کردند که شامل هموگلوتینین هر دو ویروس H5N8 و H5N2 است و متعاقبا جهت تهیه واکسن در اختیار دو شرکت واکسن ساز قرار گرفته است. اگر محل تامین هزینه مقاله حاضر را هم دقت بفرمایید نشان می دهد نگرانی درباره کیفیت واکسن های موجود علیه H5N8 محدود به یک یا دو کشور خاص نیست.
و در نهایت بلافاصله پس از انتشار مقاله در https://www.nature.com و هم چنین بازخورد قابل توجه ProMEDmail به موضوع مقاله، به نظرمان آمد جهت جلب توجه مخاطبین حکیم مهر به یافته های مطالعه سریعا مطلبی ترجمه و در اختیار پایگاه خبری قرار گیرد، قطعا جنابعالی و دیگر همکاران در فرصت بیشتر با سعه صدر می توانید یافته های نه تنها این مطالعه که مطالعات مشابه را نقادانه بررسی و در اختیار دیگر همکاران قرار دهید.
قطعا به عنوان اعضای هیئت علمی موسسه واکسن سازی ما نمی توانیم با نفس واکسیناسیون مخالف باشیم ولی همان طور که در مقدمه ذکر شده است تصمیم گیری درباره واکسن و برنامه واکسیناسیون کشوری نیازمند ارزیابی نقادانه تمام شواهد موجود است.
مجدد از توجه شما سپاسگزارم
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
با سلام
فارغ از بحثهای صورت گرفته بنظرم ترجمه مقالاتی این چنینی تیازمند تخصص مربوطه هم هست. که تخصص دام بزرگ برای ترجمه این مقاله کمی بی ربط بنظر میاد.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
اگر مایل بودید پایان نامه دکترای تخصصی بیماری های دام بزرگ نگارش برادران سید را که مقدمه این مطلب مستقیما از آنجا اقتباس شده، مطالعه بفرمایید، هم چنین پایان نامه MPH نامبرده را که درباره Evidence based knowledge products است... اکر بیشتر مایل بودید مقالات منتشر شده مربوط به تصمیم گیری مبتنی بر شواهد نامبرده و...!
ولی تمام این مسائل به کنار، خودتان آستین همت بالا بزنید
بسم الله
نظر شما
ادامه