کد خبر: ۴۲۷۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
نگاهی به اهمیت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان:
«دکتر سیدمرتضی خاتمی» افزود: برابر آمارهای بهداشت جهانی ۶۱ درصد بیماری‌های عفونی و ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید از انواع زئونوزها (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان) می‌باشند ...
 

حکیم مهر: نایب رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس گفت: بالا بردن سطح آگاهی آحاد جامعه در رعایت عدم تماس با موارد آلوده، گزارش سریع در صورت مشاهده هرگونه مرگ و میر مشکوک حیوانات و مراجعه سریع جهت درمان باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «دکتر سید مرتضی خاتمی» با اشاره به روز مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و حیوان گفت: هماهنگی‌های بین‌ بخشی و افزایش آگاهی مردم و مسئولین در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، موجب حساس کردن جامعه، کادر بهداشت و درمان و ارگان‌های مختلف شده و ارتقای هماهنگی بین‌بخشی بین ارگان‌ها و نهادهای مختلف درگیر در امر مبارزه با بیماریهای مشترک، ارتقای سطح آگاهی مردم و گروه های شغلی خاص و مسئولین و تغییر نگرش مردم و مسئولین و مشارکت آنها در برنامه‌های کنترلی را به ارمغان خواهد آورد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: این بیماری‌ها که در اصطلاح علمی زئونوزها نامیده می‌شوند، در واقع ریشه در بیماری‌های قارچی، انگلی، ویروسی و باکتریایی داشته که هم در انسان و هم در حیوان می‌توانند بیماری ایجاد نموده و یا به عبارتی می‌توانند از حیوان آلوده به انسان سرایت نمایند. از انواع آن می‌توان به هاری، تب مالت، سالک، سیاه زخم، کیست هیداتیک، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، جنون گاوی و آنفلوآنزای پرندگان اشاره نمود.

نایب رئیس فراکسیون خانواده در مجلس ضمن تاکید بر اهمیت مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان افزود: برای بسیاری از این بیماری‌ها واکسن پیشگیری کننده وجود ندارد و یا به سختی تهیه می‌شود. به علاوه در صورت شیوع، مبارزه با آن هزینه گزافی در بر دارد؛ ضمن اینکه بسیاری از آنها کشنده بوده و به هنگام بروز در افراد پر خطر باعث مرگ می‌گردد. در مواردی همچون سیاه زخم و هاری در صورت تشخیص دیر هنگام و یا درمان نامناسب خطر مرگ صد در صد وجود دارد.

وی گفت: اکثر این بیماری‌ها توانایی ایجاد اپیدمی و همه‌گیری دارند. بعضی از این بیماری‌ها همانند تب کریمه گنگو خطر انتقال بیمارستانی نیز دارد که ایزوله نمودن و جداسازی بیمار، هزینه بالایی را می‌طلبد.

خاتمی با اشاره به نقش فراوان این بیماری‌ها در بیماری‌های نوپدید گفت: برابر آمارهای بهداشت جهانی 61 درصد بیماری‌های عفونی و 75 درصد بیماری‌های نوپدید از انواع زئونوزها (بیماریهای مشترک انسان و حیوان) می‌باشند. این بیماری‌ها می‌تواند آلودگی محیط زندگی انسانی و فرآورده‌های گوشتی و لبنی را در پی داشته باشد.

این نماینده مجلس در دوره دهم در زمینه پیشگیری و درمان این بیماری‌ها گفت: بالا بردن سطح آگاهی آحاد جامعه در رعایت عدم تماس با موارد آلوده، گزارش سریع در صورت مشاهده هرگونه مرگ و میر مشکوک حیوانات و مراجعه سریع جهت درمان باید در دستور کار قرار گیرد.

وی گفت: همکاری مشترک بین شبکه بهداشت و شبکه دامپزشکی و نیز دامداران و توجیه دامداران و مرغداران در امحاء مناسب لاشه‌های آلوده، رعایت موازین بهداشتی در تهیه فرآورده‌های لبنی و گوشتی همواره باید مدنظر قرار گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی پایان خاطر نشان کرد: نظارت دقیق بر کشتارگاه‌ها و عدم کشتار دام به شیوه‌های سنتی بایستی از سوی مراکز مسئول به دقت صورت گیرد؛ همچنین رعایت دقیق دستورالعمل‌های ابلاغی و اطلاع رسانی رسانه‌های عمومی، به هنگام بروز همه گیری‌های انسانی و یا حتی حیوانی از وظایف مدیران مسئول در این حوزه است تا در اسرع وقت اقدامات لازم با حداقل تلفات و هزینه صورت گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
مهیار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
چرا در دانشگاههای علوم پزشکی برای زئونوز دامپزشک جذب نمیکنن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
سلام،شما که بیماریهای زئونوز را میشناسید وبفکرش هستید،لطفا یه فکری هم به حال دامفروشان غیر مجاز در سطح شهر بفرمائید که هیچگونه نظارتی بر آنها نیست.
دکتر رحیمی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۸
0
0
چرا نباید واحد زئونوز در مرکز بهداشت باشه
نظر شما
ادامه