کد خبر: ۴۲۷۱۸



مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه بیماری زبان آبی دام، بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و همواره این بیماری حاد و اذیت کننده برای دامداران استان نبوده است، گفت: این بیماری در اثر افزایش پشه در فصل بهار در برخی از دامداری‌ها مشاهده می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حسین رضوانی» افزود: تاکنون چند دامدار در دو دانگه و چهار دانگه شهرستان ساری از وجود این بیماری در دامداری خودشان گزارش کرده‌اند که تیم‌های دامپزشکی با انجام سم پاشی این بیماری را از بین برده است.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات دام در اثر بیماری زبان آبی نشده است، تصریح کرد: دامداران با خریدن سم مورد نظر و سمپاشی به راحتی قادر به کنترل این بیماری هستند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: دولت به دلیل محدودیت منابع مالی قادر به سمپاشی علیه همه بیماری‌ها در تمام دامداری‌ها نیست و دامداران خود باید علیه این بیماری که سم آن به اندازه کافی در بازار وجود دارد، اقدام کنند.

رضوانی با اشاره به اینکه البته تیم‌های دامپزشکی در تمام شهرستان‌های مازندران آماده همکاری با دامداران است، گفت: از 2 روز گذشته گزارشی از وجود این بیماری به دامپزشکی نشده است.

بیماری زبان آبی ناشی از ویروس زبان آبی از جنس اوربی ویروس و خانواده رئوویریده است.

علائم بالینی این بیماری شامل تب، افزایش ترشح بزاق، کسلی، سختی تنفسی و له‌له زدن است.

حیوان در ابتدا ترشح شفاف از بینی دارد اما سپس ترشحات موکوسی چرکی شده و بصورت یک کبره خشک در اطراف سوراخ‌های بینی جمع می‌شوند، پوزه، لب‌ها و گوش‌ها پرخون بوده و لب‌ها و زبان متورم هستند.


نظر شما
ادامه