کد خبر: ۴۲۷۲۱
 

تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور در حال افزایش است. طبق آخرین آماری که وزارت بهداشت در این مورد اعلام کرده تاکنون 41 نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند که 5 نفز از این تعداد هم جان خود را از دست داده‌اند. سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید کنترل بیماری عفونی تب کریمه کنگو ممکن است اما به صفر رساندن آمار مبتلایان با توجه به بومی بودن بیماری غیر ممکن خواهد بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «دکتر کریم امیری» درباره افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور، گفت: «هر ساله ما شیوع بیماری را در کشور داریم اما با تلاش های انجام شده با توجه به اینکه بیماری در کشور ما بومی است نگذاشتیم به حالت اپیدمی تبدیل شود. تاکنون 41 مبتلا داشته ایم که تا آخر سال این تعداد اگر به 100 نفر هم برسد ما حالت طبیعی را رد نکرده ایم».

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور می گوید: «با توجه به اینکه تب کریمه کنگو بیماری بومی منطقه ما است نمی توان ان را به صورت کامل کنترل کرد. تنها تلاش ما این است که در مناطق پر خطر ویروس را کنترل کنیم و مانع از ابتلا افراد بیشتر به آن شویم. اما از بین بردن این ویروس در کشور امکان پذیر نیست».

به گفته کریمی مرزهای شرقی کشور یعنی استان‌های مرزی نزدیک به افغانستان و پاکستان یکی از پر خطر ترین مناطق برای ورود بیماری به کشور هستند، با این حال تاکنون استانهای سیستان و بلوچستان و خراسان ها در امان بوده‌اند: «بیشتر افراد مبتلا شده در استان های فارس، هرمزگان، کرمان و کرمانشاه دیده شده است».

او به این آمار خود یک نکته مهم دیگر را هم اضافه کرد: «هرچند سال گذشته بیشتر ابتلا به این بیماری شغلی بود یعنی سلاخ ها، قصاب‌ها و دامداران، را درگیر کرده بود، اما امسال بیشتر مردم عادی درگیر این بیماری شده اند».

امیری برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری به مردم توصیه هایی کرد و گفت: «همزمان با گرم شده هوا کنه ها هم رشد می کنند و افزایش می یابند. مردم باید در تماس مستقیم با دام نکات بهداشتی را رعایت کنند و از دام هایی که ذبح غیر مجاز دارند استفاده نکنند. روستاییان باید به موقع سم پاشی را انجام دهند تا کنه‌ها در بدن حیوانات کاهش پیدا کند. با همه این‌ تلاش ها با توجه به شرایطی که کشور در مورد این بیماری دارد امکان به صفر رساندن مبتلایان وجود ندارد».

 
 
نظر شما
ادامه