کد خبر: ۴۲۷۴۱



مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد اعلام کرد: کشتار شترمرغ در واحدهای پرورش به دلیل پراکندگی مجموعه‌ها امکان نظارت شرعی و بهداشتی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «سید محمد کاظمی خامسی» اظهار کرد: پرورش شترمرغ یک صنعت جدید و نوپدید در استان یزد است که به دلیل کم آب‌بر بودن، برای استان بسیار مناسب است و این در حالی است که نه تنها از گوشت، تخم و پوست این پرنده استفاده می‌شود، بلکه روغن این پرنده نیز در مصارف بهداشتی و آرایشی و حتی از پوکه تخم و پر این پرنده نیز می‌توان در کارهای هنری استفاده کرد.

وی افزود: این صنعت با همکار فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط و دامداران به سرعت در حال گسترش است و هر روز شاهد افتتاح واحدهای پرورش شترمرغ در سرتاسر استان هستیم ،لذا برای نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی واحدهای پرورش شتر مرغ تشکیل جلسات متعدد توجیهی در اداره کل دامپزشکی یزد با حضور مسئولان مربوطه دنبال می‌شود.

خامسی خاطرنشان کرد: به منظور ساماندهی کشتار شترمرغ در کشتارگاه‌های صنعتی و سنتی استان با شرکت تعاونی شترمرغ‌داران استان جلساتی برگزار و مقرر شده است تا برای ساماندهی این موضوع فعالیت‌های به صوت گسترده انجام شود.

وی گفت: هم‌اکنون کشتار شترمرغ در واحدهای پرورشی به روش سنتی انجام می‌شود که از لحاظ بهداشتی و شرعی، مشکلاتی را به وجود آورده است.

این مسئول با اشاره به کشتار غیربهداشتی شترمرغ در خارج از کشتارگاه‌ها نیز گفت: در مورد بلدرچین هم چندین سال پیش، همین موضوع اتفاق افتاده بود به نحوی که بلدرچین در واحدهای تولیدی و پرورشی به صورت سنتی کشتار می‌شد ولی با برگزاری جلسات متعدد با پرورش‌دهندگان بلدرچین و توجیه و بیان مشکلات کشتار غیربهداشتی در واحدهای آنها، هم‌اکنون این مجموعه‌ها ساماندهی شده و در هیچ یک از واحدهای پرورش دهنده کشتاری صورت نمی‌گیرد بلکه کشتار این پرونده نیز در کشتارگاه صنعتی طیور در حال انجام است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان گفت: در حال حاضر با توجه به گسترش صنعت نوپدید پرورش شترمرغ در استان، باید ذبح این حیوان نیز به کشتارگاه‌های سطح استان که ناظرین بهداشتی و شرعی در آنها حضور دارند، سوق داده شود.

خامسی با بیان این که کشتار شترمرغ در واحدهای تولیدی به دلیل پراکندگی این واحدها بدون هیچ گونه نظارتی انجام می‌شود و می‌تواند دارای مشکلات شرعی و بهداشتی باشد، اضافه کرد: در حال حاضر نیز تنها کشتارگاه صنعتی دارای مجوز بسته‌بندی گوشت شترمرغ استان در مهریز وجود دارد.

به گفته این مسئول، بیش از ۲۰ واحد پرورش شترمرغ با ظرفیت ۲۰۰۰ قطعه در سطح استان در حال فعالیت هستند که با توجه به گستردگی کار می‌تواند حجم زیادی اشتغالزایی را فراهم آورد.

وی وجود ناظر شرعی در کشتارگاه‌ها را پر اهمیت دانست و گفت: اطمینان از حلیت و طهارت دام و طیور ذبح شده و مسئله نظارت بهداشتی و شرعی بر اجزا حرام حیوانات حلال گوشت، از اهم وظایف این ناظران است.

خامسی در پایان نیز یادآور شد: هم‌ اکنون ۱۹ ناظر شرعی در ۱۵ کشتارگاه سنتی و صنعتی استان یزد اعم از دام و طیور، مشغول به فعالیت هستند و این در حالی است که از مجموع تعداد کشتارگاه‌های استان تنها دو کشتارگاه دام و چهار کشتارگاه طیور به صورت صنعتی فعالیت دارند و بقیه به شکل سنتی اقدام به کشتار می‌کنند.


نظر شما
ادامه