کد خبر: ۴۲۷۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  یادداشت مدیرمسئول : 34 / دامپزشکی با ادعاهای تمام نشدنی! (درباره تولد قوچک)

 

  دکتر سید جاوید آل داود - رئیس انجمن حمایت از حیوانات

 

دفتر انجمن حمایت از حیوانات چند ماهی پلمپ شده بود و حالا در محلی جدید فعالیت خود را از سر گرفته و البته به کار درمان هم می‎پردازد و این در حالی است که برای انجام هرگونه امور درمانی اخذ پروانه از سازمان دامپزشکی کشور ضروری است!

به تازگی دکتر سید جاوید آل داود رئیس انجمن حمایت از حیوانات در گفتگو با روزنامه فرهیختگان درباره این انجمن و فعالیت‌های آن اظهاراتی داشته است که در این بین دو ادعای برجسته وجود دارد :

ادعای نخست آنکه مردم ، بیجه – قاتل مشهور – را تشویق می‎کرده‌اند که سگ‎ها را بکشد و آتش بزند! و همین هم باعث شد او قاتل کودکان شود.

ادعای دوم درباره اختلاط سگ و گرگ و تولد حیوانی به نام قوچک است.

این ادعا در حالی برای چندمین بار مطرح می‎شود که یکی از اعضاء هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران خطاب به دکتر آل داود در پاسخ به این ادعا نوشته است :

" وجود و تولید حیوانی به نام قوچک از ریشه و اساس کذب محض بود. اینجانب به همراه سه نفر دامپزشک دیگر از طرف یکی از مسولین عالی رتبه وقت مسولیت یافتیم به موضوع یاد شده رسیدگی کنیم. خوشبختانه پرونده بازرسی های انجام شده هنوز موجود است که مسولان وقت اداره یاد شده کتبا اعلام کرده اند که چنین حیوانی هیچ گاه تولید نشده و توله سگ هایی را که کمی ظاهرشان شبیه گرگ بوده هر از گاهی به عنوان قوچک به مسولان وقت ارایه می کرده اند!!! و ادعا می نموده اند اینها هیبرید سگ و گرگ و پاک هستند!! این کار مایه ....... ........................ هیچ گونه سند و مدرک و نتیجه آزمایش و حتی یک شاهد عینی مبنی بر تولید چنین حیوانی وجود نداشت و ندارد. ............................................."

 

حکیم مهر آماده انتشار توضیحات و مدارک رئیس محترم انجمن حمایت از حیوانات درباره تولد قوچک بویژه انجام آزمایشات مختلف خون و ژنتیک و مدارک مبتنی بر ثبت مشاهدات رفتارشناسانه در صورت وجود خواهد بود.

 

متن گزارش خبرنگار نشریه فرهیختگان و گفتگو با دکتر سید جاوید آل داود بدین شرح است :

 

خیلی ساده پیدایشان کردم، در دنیای مجازی به دنبال ردی از گربه‌ها در خیابان‌های تهران می‌گشتم که سایت انجمن‌شان را پیدا کردم. با خودمان که رودربایستی نداریم، جایی زندگی می‌کنیم که تعداد زیادی بی‌خانمان داریم، کودکان کار سر همه چهارراه‌های شهر گل و فال می‌فروشند و خیلی چیزهای مهم‌تر برای رسیدگی وجود دارد، اما ایده جالبی است که برای رسیدگی به تمام این احوالات از یک جایی شروع کرد، اشکالی ندارد، اگر وسایل و امکانات کافی برای پر کردن شکم بی‌خانمان‌ها نداریم، می‌توانیم، شکم چند حیوان بی‌گناه را سیر کنیم یا پناه‌شان بدهیم و از آنها مراقبت کنیم. به هدف‌هایشان علاقه‌مند شدم و بد ندیدم به سراغ اعضای این انجمن بروم و از آنها بپرسم چرا؟ چه دلیلی باعث شده که به این فکر بیفتند و چرا دل‌شان به حال حیوانات بی‌سر پناه شهر که عموما گربه‌ها هستند، سوخته است.

تازه به اینجا نقل مکان کرده‌اند و هنوز خیلی از وسایل‌شان در کارتن‌هاست اما صدای ناله گربه‌ای که به تازگی درمان شده است، از یکی از اتاق‌ها می‌آید، خیلی ساده شروع به کار کرده‌اند و به اندازه انسان‌ها برای حیوانات ارزش قائل هستند.

دکتر سیدجاوید آل‌داوود یکی از اعضای اصلی این انجمن حمایت از حیوانات است. برای اینکه این انجمن به سرانجامی برسد، خیلی تلاش کرده است. برای خیلی از حیوانات سرپناه تهیه کرده و جان خیلی از آنها را نجات داده است. درباره انجمن اینطور می‌گوید: «انجمن حمایت از حیوانات یک NGO رسمی اما غیردولتی است، اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت زیادی دارد، اما مهم‌ترین هدفش، از بین بردن فرهنگ حیوان‌آزاری در این کشور است. اولین کاری که از بالاترین ارزش برخوردار است، آموزش دادن به مردم برای نگهداری از حیوان است. اگر قرار باشد واقعا کاری برای حیوانات انجام دهیم، بهترین راه آموزش دادن مردم برای نگهداری از حیوانات است، اگر فرد درستی را برای سپردن یک حیوان پیدا نکنیم، بزرگ‌ترین گناه را در حق یک حیوان کرده‌ایم. بد نیست به این اشاره کنم که «بیجه» همان قاتل بی‌رحمی که تعداد زیادی از بچه‌ها را در پاکدشت ورامین به قتل رساند، قبل از اینکه قربانیانش کودکان باشند، سگ‌ها را می‌کشت، آتش می‌زد یا به دار می‌آویخت. مردم هم او را تشویق می‌کردند که آنها را از شر حیوان نجسی مانند سگ نجات داده، پس اگر اشتباه نکنیم، تشویق همان مردم باعث به قتل رسیدن آن همه کودک بیگناه شده‌است. اگر زمان قتل و شکنجه سگ‌ها با تشویق مردم روبه‌رو نمی‌شد، شاید آن بچه‌ها هیچ‌وقت به قتل نمی‌رسیدند.»

درست نمی‌دانم اما به‌خاطر دارم که جایی خوانده‌ام که بزرگان گفته‌اند بهتر است ذبح کردن گوسفند را به چشم یک شغل نگاه نکنیم، سر بریدن مدام انسان می‌تواند باعث سنگدل شدن او شود.

 

یک انجمن رسمی یعنی جایی که ثبت شده‌ و قانونا می‌تواند فعالیت کند، دل پری از مسوولان دارد، انتظار کمک ندارد مسلما دوست ندارد سنگ جلوی پایشان بیندازند. دفتر قبلیشان را پلمب کرده‌اند، شهرداری نه به جرم حمایت از حیوانات بی‌سر پناه، بلکه به‌خاطر استفاده تجاری از ساختمان آن را پلمب و آنها را مجبور به جابه‌جایی کرده‌اند. «در بیشتر کشورها از سازمان‌های خصوصی و تشکل‌های مردمی حمایت‌های غیرمستقیم دولتی می‌شود، اما اینجا قضیه کمی متفاوت است. مثالی برای شما می‌زنم: کارخانه‌ای در یک کشور خارجی پنجاه میلیارد سود در می‌آورد، دولت برای این ۵۰ میلیارد ۴۰ درصد مالیات تعیین می‌کند، اما این تبصره هم می‌زند که اگر به یکی از انجمن‌های غیردولتی کمک مالی کند، به‌جای آن ۴۰، ۳۰ درصد را در نظر می‌گیرد که هم به‌نفع کارخانه است، هم دولت سود می‌برد و هم آن NGO به نوایی می‌رسد؛ اینجا هم داریم، شاید کارخانه یا شرکتی دوست داشته باشد از این تبصره استفاده کند، اما این پول مستقیما برای محیط زیست در نظر گرفته می‌شود و تا به ما برسد خودش یک هفت‌خان رستم است. اسم انجمن یا NGO حمایت از حیوانات رویمان هست، هیچ توقعی در مورد کمک مستقیم یا غیرمستقیم دولتی نداریم، اما توقع هم نداریم که سنگ جلوی پایمان بیندازند و ما را نابود کنند. سعی می‌کنیم خودمان خرج خودمان را در بیاوریم، کمک برخی از مراکز یا دستمزدی که در مقابل خدمات دامپزشکی می‌گیریم سر پایمان نگه می‌دارد، اگر مشکلی برایمان پیش نیاید، می‌توانیم ادامه بدهیم و به مردم آموزش حیوان‌دوستی دهیم.

 

آموزش به کودکان در مهدکودک در مورد حیوانات از دیگر هدف‌هایشان است. خودشان را تنها در مقابل حیوانات مسوول نمی‌دانند، فکر می‌کنند اگر بتوانند افراد بیشتری را از حیوان‌آزاری یا حیوان‌ترسی نجات بدهند، بیشتر از قبل به هدف‌شان نزدیک می‌شوند. «یکی از هدف‌های ما آموزش کودکان و البته والدین آنهاست. در مهد‌ها کلاس‌هایی می‌گذاریم که به بچه نشان دهیم حیوانات اصلا موجودات ترسناکی نیستند و می‌توانند به آنها نزدیک شوند. تاثیرات بد روانی که حیوان‌ترسی می‌تواند روی بچه‌ها بگذارد را برای والدین توضیح می‌دهیم. بارها و بارها خودتان شنیده‌اید که مادر، پدر‌ها برای اینکه کودک‌شان را از کاری دور نگه دارند به آنها می‌گویند اگر به کارت ادامه بدهی می‌گویم «هاپو» بخوردت. خب همین جمله برای یک کودک کافی است که تا ابد از سگ بترسد و در مراحل بعدی مشکلات اساسی برای او ایجاد کند. یا اینکه خیلی از مادر‌ها برای ترساندن کودک و نگه داشتن او در خانه گربه را به اجنه‌ها نسبت می‌دهد و باعث پرورش خرافات در کودک خود می‌شود. سعی کرده‌ایم تا این مسائل را بیشتر برای کودکان و والدین روشن کنیم تا آنها در آینده با مشکل خاصی روبه‌رو نشوند.

 در تمام هدف‌هایشان ارزشگذاری برای حیوانات پررنگ است. سعی دارند اطلاعات موثقی از تمام گونه‌های جانوری به دست بیاورند، با تمام حیوان‌آزاری‌ها و حتی حیوان‌کشی‌ها در سطح کشور برخورد می‌کنند و در یک کلام آمار تمام حیوانات را در سطح کشور دارند. اگر اتفاق بدی برای حیوانی در کشور بیفتد اولین نفراتی هستند که اعتراض می‌کنند و خواهان رسیدگی به وضعیت پیش‌آمده هستند.

«چند سال پیش در یکی از شهر‌های ارومیه خرسی را کشتند. سریع پرونده تشکیل دادیم و وکیل از تهران فرستادیم که با مسوولان برخورد شود. بسیاری از مردم فکر می‌کنند نمی‌توانند برای مسوولان پرونده تشکیل داد و از آنها به‌خاطر کار اشتباه‌شان شکایت کرد اما ما این کار را انجام دادیم به این خاطر که خودمان را در مقابل حیوانی که کشته شده بود، مسوول می‌دانستیم. اصلا توقع نداشتیم حکمی برای آنها صادر شود. تنها می‌خواستیم به مردم نشان دهیم در این کشور هم می‌توان از مسوولان انتقاد کرد و به آنها گفت کار اشتباهی را انجام دادند.»

برای اینکه رعایت حقوق حیوانی را به قانون اساسی اضافه کنند، خیلی تلاش کردند. بارها برای نادیده‌گرفته‌شدن حقوق حیوانات اعتراض کردند. برای مجلس نامه فرستادند و... اما با واکنش شدید مواجه شدند.

«چند سال پیش لایحه حمایت از حقوق حیوانات را برای مجلس فرستادیم و آنها هم لابه‌لای تمام صحبت‌هایشان این نامه را خواندند که رد شد، دلیل‌شان هم این بود که به اندازه کافی مشکلات از این دست دارند، هزاران آدم بی‌خانمان و صد‌ها کودک بی‌خانمان مهم‌تر از نجات دادن حیوانات کوچه و خیابان بود؛ همان موقع به‌خاطر دارم که روزنامه ایران در حد یک خط نوشت که مجلس طرح حمایت از حیوانات را رد کرد. نه بیشتر و نه کمتر. حالا بماند که واکنش‌های تندی نسبت به این لایحه شد.»

از فعالیت‌های اخیرشان می‌توان به اضافه کردن روز ملی حمایت از حیوانات اشاره کرد.

«دوست داشتیم در کنار یک روز جهانی حمایت از حیوانات یک روز ملی هم داشته باشیم، با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم ایران باستان روزی را داشته که در آن تمامی مردم از خوردن فرآورده‌های حیوانی خودداری می‌کردند. ۲۶ دی‌ماه روز «گوشت ممنوع» بود و ما هم بد ندیدیم از این روز تاریخی به‌عنوان روز ملی حمایت از حیوانات یاد کنیم که متاسفانه قبول نکردند.»

برای اینکه فرهنگ حیوان‌دوستی بین مردمی که میانه خوبی با حیوانات ندارند و غذای یک شب در میان‌شان گوشت و مرغ است را جا بیندازند، راه درازی در پیش دارند!

در دین اسلام آمده است که سگ حیوان نجسی است. بحثی روی آن نیست. این انجمن هم به خوبی آن را قبول دارد و خوب درک می‌کند که نگهداری سگ در خانه‌های امروزی که اغلب آپارتمان هستند درست نیست. این انجمن تنها با آزار آن مشکل دارد و بس. اما یک کار تازه‌ای کردند. انجمن حمایت از حیوانات برای کسانی که به سگ علاقه دارند اما از طرفی دوست ندارند پا روی ارزش‌های دینیشان بگذارند، راه تازه‌ای را باز کرده است. آنها نژادی از سگ را با گرگ تلفیق کرده‌اند و حیوان جدیدی را کشف کرده‌اند.

«ما سگ را با گرگ تلفیق کردیم و نژاد تازه‌ای را کشف کردیم، نام آن را «قوچک» گذاشتیم به این خاطر که نام مرکز درمانی‌ای که این عملیات در آن انجام شد قوچک بود. قوچک از یک سگ و گرگ متولد شد و بنا بر فتوایی که علما بر این حیوان دادند آن را پاک اعلام کردند. می‌توان با تربیت کردن این حیوان را اهلی کرد و اگر فضای لازم برای نگهداری داشته باشند، این حیوان از تمامی لحاظ پاک است.»

پس با این حساب نمی‌توان به آنها انگی زد و به آنها خرده گرفت. این انجمن خودجوش برای حیوانات ارزش خاصی قائل است و به تمامی آنها حق زنده بودن می‌دهد.

 دفتر کار را صدای گربه‌ای که به تازگی درمان شده است برداشته است. «چند روز پیش کسی این حیوان را به دفتر آورد، حالش خیلی وخیم بود، با موتور تصادف کرده و دوپایش را می‌کشید. عمل جراحی کردیم و او را از این حالت وخیم در آوردیم. حیوان‌هایی که به انجمن می‌آورند را درمان می‌کنیم و به دنبال کسی می‌گردیم که بتواند به خوبی از آنها مراقبت کند. در درجه اول برای اعضای انجمن مطرح می‌شود و اگر کسی قادر به نگهداری نبود از دیگرانی که شرایطش را داشته باشند درخواست می‌کنیم. این را هم اضافه کنم که تنها گربه‌های خیابان را جمع‌آوری نمی‌کنیم، همه حیوانات از پرنده گرفته تا مار. بسیار اتفاق افتاده که برای گرفتن مار با ما تماس می‌گیرند. در صورتی که آتش نشانی این وظیفه را برعهده دارد و مرحله بعدی‌اش مربوط به وظایف ما می‌شود. اما خلاصه اینکه ما در قبال تمام موجودات زنده این مرز و بوم خودمان را مسوول می‌دانیم.»

باورم نمی‌شود که یک مرکز حمایت از حیوانات در سطح کشور فعالیت می‌کند؛ حیوان‌های بی‌سرپناه را درمان می‌کند، برای زندگی کردن در خانه آماده‌شان می‌کند و رایگان به کسانی که شرایط نگهداری از حیوانات را دارند، واگذار می‌کند. بار‌ها در فیلم‌ها دیده‌ایم یا از دوست و آشنا شنیده‌ایم که خارج از کشور اینطور نیست، انجمن حمایت از حیوانات همین کارها را انجام می‌دهد اما در قبال گرفتن مبلغی حاضر می‌شود حیوانی را به فردی واگذار کند. واقعا کارشان سخت است و یک خسته نباشید خشک و خالی تنها لطفی است که می‌توان در حق‌شان کرد.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
السا
|
-
|
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
0
0
بارها له شدن پرنده هارومیبینیم
توی خیابون هاوبزرگراه ها
راننده گربه رومیبینه ولی ازروش ردمیشه !
رضوی
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
0
0
سلام
پس قوچک حقیقی است و مشکل شرعی ندارد؟
سلام
|
-
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
1
0
لطفا این خبر کهنه را دیگه جمع کنید
این موضوع قدیمی به دور از شان حکیم مهر است
واقعاً حس میکنم به علت لجبازی خبر را حذف نمی کنید
نظر شما
ادامه