کد خبر: ۴۲۷۶۲
تعداد نظرات: ۲ نظر



«دکتر خسرو فاتحی» مشاور مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان و عضو کارگروه داروهای گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، از ورود داروهای گیاهی دامپزشکی تولید داخل به بازارهای جهانی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، دکتر خسرو فاتحی مشاور مدیر کل دامپزشکی استان به دلیل توان علمی و تجربی به عضویت کارگروه داروهای گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری نیز منصوب شده است، ضمن اعلام این خبر گفت: در بین کشورهای جهان سرزمین ایران کشوری ممتاز و با رتبه بالا از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی شناخته شده جهانی است. براساس نظر گياه شناسان و پژوهشگران این حوزه، تعداد گونه هاي گياهي ايران در حدود 8000 گونه است که از نظرتنوع گونه ای حداقل دو برابر قاره اروپاست.

وی در ادامه گفت: سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اسناد بالا دستی و سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی از سال 93 با دعوت از افراد صاحب نظر و کارشناسان خبره در حوزه داروهای طبیعی و طب سنتی از سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، جهاد دانشگاهی، دانشکده‌های دامپزشکی و داروسازی و... و تشکیل کمیته علمی فنی ثبت داروهای گیاهی و طب سنتی، موفق به ثبت و تولید داخل 55 قلم داروی گیاهی شده است .

دکتر فاتحی ازعان کرد که در سال حمایت از کالای ایرانی با حمایت از شرکت های داروسازی گیاهی، برای اولین بار کشور موفق به ورود در بازارهای جهانی و صادرات داروهای گیاهی دامپزشکی شده است که تاکنون صادرات داروهای گیاهی تولید داخل به کشور‌های همجوار و اروپائی توسط دو شرکت داروسازی پارس ایمن دارو و باریج اسانس انجام شده است.

مشاور مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان گفت: از دیگر اقدامات سازمان ایجاد کارگروه طب سنتی در معاونت تشخیص و مدیریت درمان با اهداف کاربردی سازی آموزشهای طب سنتی دررشته دامپزشکی، استخراج روش های درمانی مبتنی بر طب سنتی و شناسائی منابع طب سنتی در حوزه دامپزشکی، شناسائی و جمع آوری اندوخته های طب مردمی در فلات ایران، تشکیل بانک اطلاعات و شناسائی صاحب نظران در حوزه طب سنتی دامپزشکی با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان داروئی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به روز کردن پروتکل های درمانی مبتنی بر طب سنتی با کمک اساتید دانشگاهی و ساماندهی و ترویج علمی استفاده از این روش می‌باشد.

دکتر فاتحی سپس با بیان اهداف سازمان دامپزشکی کشور، هدف اصلی سازمان دامپزشکی را با توجه به سند ملی گیاهان داروئی و طب سنتی کسب سهم 20 درصد ارزش بازار داروی حوزه دامپزشکی کشور توسط محصولات تأیید شده مبتنی بر داروهای گیاهی و محصولات طبیعی تا سال 1404، گسترش و توسعه منطقی دارو های گیاهی و روش های طب سنتی دامپزشکی اعلام کرد و گفت: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی جهت آشنائی کلینیسین‌های دامپزشک با داروهای گیاهی و طب سنتی از اهداف دیگر سازمان می‌باشد که برای دستیابی به این هدف برگزاری کارگاه‌های آموزشی و کنگره داروهای گیاهی و طب سنتی در حوزه دامپزشکی در دستور کار سازمان می‌باشد.

در پایان دکتر فاتحی، عضو کارگروه داروهای گیاهی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری، عمده‌ترین چالش در تجویز داروهای گیاهی، اطمینان بخشی به کلینیسین‌های دامپزشک در خصوص اثربخشی داروهای گیاهی دانست و افزود که در همین راستا مهمترین وظیفه کمیته علمی فنی ثبت داروهای گیاهی، حساسیت و دقت علمی در تصویب فرمولاسیون و اطمینان از کارائی و اثر بخشی و بی‌خطری فرآورده گیاهی یا طبیعی است.


انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
7
با همت وپشتکاری که از دکتر فاتحی سراغ دارم قطعا آینده روشنی در انتظار دارو های گیاهی دامپزشکی است
پاسخ ها
کارشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
حیف و صد حیف که وارد کنندگان نگذاشتند این تولید ملی (داروهای گیاهی ) پا بگیرد و با برخورد سلبی با دکتر فاتحی زحمات چند ساله سازمان را به باد دادند
نظر شما
ادامه