کد خبر: ۴۲۸۲۷
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با وارد کننده اولین دستگاه ایکس‌ری دندانپزشکی حیوانات به ایران:
«دکتر نوشین غزاله» فارغ‌التحصیل دوره تخصصی جراحی دامپزشکی از دانشگاه تهران است که علاقه خود به این رشته را مدیون سال‌ها فعالیت و پشتکار پدرش در این عرصه می‌داند و ...



حکیم مهر – محسن طاهر میرزایی: ورود دستگاه ایکس‌ری دندانپزشکی حیوانات را خبر خوبی برای دامپزشکی ایران می‌داند. «دکتر نوشین غزاله» فارغ‌التحصیل دوره تخصصی جراحی دامپزشکی از دانشگاه تهران است که علاقه خود به این رشته را مدیون سال‌ها فعالیت و پشتکار پدرش در این عرصه می‌داند. خودش می‌گوید: «با توجه به اینکه همواره نظاره‌گر حرفه پدر و فعالیت‌های درمانی ایشان بودم و از آنجا که وی مدتی را هم در سازمان دامپزشکی کشور ارائه خدمت کردند، اشراف کامل روی رشته دامپزشکی داشتم و این رشته را با علاقه انتخاب کردم.» مدیر بخش جراحی بیمارستان دامپزشکی امید که همواره دغدغه ارائه بهتر خدمات در زمینه دندانپزشکی حیوانات را داشت، هم‌اکنون با وارد کردن دستگاه ایکس‌ری، قدم موثری را در بهبود این خدمت برداشته است.

حکیم مهر: خانم دکتر در حال حاضر چه می‌کنید؟

بیشتر در حیطه دام کوچک کار می‌کنم. در واقع فعالیت اصلی من جراحی دام کوچک است.

حکیم مهر:‌ جراحی دام کوچک چقدر با حیطه دندانپزشکی در ارتباط است؟

دندانپزشکی و دامپزشکی به نوعی در حیطه جراحی به حساب می‌آیند و جراحان در همه جای دنیا کار دندانپزشکی انجام می‌دهند. در کشور ما هم از آنجا که بیهوشی بخش مهمی از دندانپزشکی است که از سوی متخصصین جراحی انجام می‌شود، ما جراحان کار دندانپزشکی هم می‌دانیم.

حکیم مهر: چه شد که اقدام به ورود دستگاه ایکس‌ری کردید؟

دستگاه ایکس‌ری مخصوص دندانپزشکی یکی از کمبودهای ایران بود. بدون این دستگاه، امکان رادیوگراف اختصاصی دندان‌ها وجود نداشت و ما مشکلات زیادی در تشخیص و درمان صحیح دندان داشتیم. اما با وجود دستگاه مخصوص رادیوگرافی دهان، این امکان وجود دارد که بتوانیم خدمات دندانپزشکی را در حیوانات انجام دهیم. لذا با توجه به علاقه‌مندی شخصی به حیطه دندانپزشکی و کمبودی که در این زمینه احساس می‌کردم، پیگیری‌های لازم را انجام دادم تا بتوانیم این دستگاه را در ایران داشته باشیم.

در این مسیر از راهنمایی و مشاوره متخصصین دندانپزشکی دامپزشکی فعال در سطح حرفه‌ای دنیا مانند دکتر توت که یک بار هم کارگاه آموزشی در ایران برگزار کردند، استفاده کرده و دستگاه ایکس‌ری مخصوص دندان را به ایران وارد کردم.

اتفاقا در کنگره جراحی دامپزشکی که سال گذشته در دانشگاه تهران برگزار شد، نمونه‌های آن را با همکاران در میان گذاشتم. در حال حاضر نیز همکاران کیس‌هایی را که نیازمند رادیوگرافی دهان هستند ارجاع می‌دهند تا به طور اختصاصی بررسی مستقیم دندان برای آنها انجام شود.

حکیم مهر: درواقع این تنها دستگاه موجود در ایران است؟

بله. این اولین بار است که این دستگاه وارد ایران می‌شود و تنها دستگاه ایکس‌ری اختصاصی دهان است که در دندانپزشکی استفاده می‌شود.

حکیم مهر: فرایند درمان قبل از ورود دستگاه به چه شکل بود؟

قبل از این رادیوگرافی دهان حیوانات را با استفاده از دستگاه رادیوگرافی عادی و تحت بیهوشی انجام می‌دادیم اما واقعیت این است که هیچ یک از این دستگاه‌ها نمی‌توانند به طور اختصاصی و دقیق، ریشه و اتصالات استخوانی، دندان و مشکلات پریودنتال را نشان دهند. با روش‌های قبلی، خطای درمان و تشخیص خیلی بیشتر بود اما الان این دستگاه خیلی اوقات احتیاج به بیهوشی را از بین می‌برد و ما قادر هستیم در حالت‌هایی بدون اینکه حیوان را بیهوش کنیم، کفه مخصوص را خارج از دهان قرار دهیم. از آن مهمتر اینکه در مواردی مثل جونده‌ها و حیوانات کوچک یا حتی در مورد سگ و گربه، خطای این دستگاه با تشحیص دقیق‌تر خیلی کمتر از رادیوگرافی عادی است.

حکیم مهر: هزینه‌های درمانی استفاده از این دستگاه بالا نیست؟

دقیقا به همان اندازه‌ای است که با رادیوگرافی قبلی انجام می‌شد و اختلاف قیمت زیادی با روش قبلی ندارد. البته صاحب حیوان باید در نظر بگیرد که در کل، خدمات دندانپزشکی، خدمات گران قیمتی است.

حکیم مهر: بازخورد و استقبال همکاران از دستگاه چگونه بوده است؟

خیلی خوب بوده است. چون دندانپزشکی یکی از فیلدهایی است که صاحبان حیوانات طی مراجعات دامپزشکی متعددی که داشتند، آشنایی‌هایی با آن پیدا کردند. اتفاقا قبل از آن هم خود صاحبان حیوانات از ما می‌خواستند که به شکل اختصاصی‌تر و بهتر کار تشخیص و درمان را انجام دهیم. حتی سوال می‌کردند که مثلا برای این حیوان چرا رادیوگرافی دهان انجام نمی‌شود. الان هم وقتی که کیفیت کار با استفاده از این دستگاه را می‌بینند، خودشان متوجه می‌شوند که خدمات تا چه اندازه متفاوت شده و چقدر بیشتر از گذشته به حیوان آنها کمک می‌شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

ورود این دستگاه خبر خوبی برای دامپزشکی ایران است. اینکه به تدریج به دستگاه‌های مختلف مجهز می‌شویم، تاثیر زیادی روی درمان، تشخیص و کمک به حیوان دارد. توصیه می‌کنم همه ما که در کار دامپزشکی فعالیت می‌کنیم، انرژی خود را صرف فیلدهایی کنیم که در آنها کمبود وجود دارد و از این طریق به حیوانات و همچنین به همکاران کمک کنیم تا کیفیت کار دامپزشکی در ایران روز به روز بیشتر شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.










انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
2
عالی
فریبرز مالکی
|
Poland
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
0
2
تبریک به خانم دکتر محترم نوشین غزاله
امیدوارم موفق و پیروز باشید ارزوی خوب برای همکار عزیز
دارم
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
3
سلام و عرض ادب
آین دستگاه ایکس ری که ایشان میفرمایند اولین بار است وارد ایران شده کاملا غلط است .چرا که این دستگاه پرتابل چندین سال است در ایران وجود دارد . ............... دلیل این ادعا هم گشتی کوچک در پاساژ کاوه در روبروی دانشکده دامپزشکی تهران است.یا علی
میلاد غلامی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
2
1
تبریک به خانم دکتر و استاد ✌
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
1
دستگاه های پاساژ کاوه انسانی هستند و هیچ دستگاه یا حتی ابزار مخصوص دندانپزشکی دامپزشکی اونجا نیست
دندانپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
2
0
با سلام،،جاي تاسف و صد البته تمسخر هست،،،مردم ما درست به خدمات دندونپزشكي دسترسي ندارن بر اثر هزار و يك علت،
افتاديم دنبال دندون سگ و گربه و .....حماقته حماقتتتتتتت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
دندانپزشکی حیوانات خانگی یک خدمت لوکس محسوب میشه و هزینه زیادی برای سرپرست حیوان دارد و البته درآمد خوب برای دامپزشک
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۶
1
2
با سلام
دستگاه پرتابل دامی وانسانی ندارد
قابل تنظیم و قابل استفاده عمومی است
لطفا ............... در مسایل علمی تعصبی عمل نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
1
2
اول تحقیق کنید بعد خبر بزنید. این دستگاه ها به وفور تو بازار پیدا میشه و اتفاقا قیمت ارزونی هم داره و چیز مهمی نیست. چرا الکی یکی رو بزرگ می کنید؟ مگه چی کار کرده؟ چه نوآوری ای ایجاد کرده؟ این دستگاه ها تو پاساژ کاوه پیدا میشه. یک سر به نواب بزنید بپرسید رادیولوژی تک دندان می خوام. ببین چند تا بهت می دهند. البته از حکیم مهر انتظار بیشتری نیست. یا از دانشگاه آزاد گرمسار خبر میده یا خبر هایی که به خوردش می دهند. بابا عزیز من، حکیم مهر جان، تو باید اخبار رو درست انتقال بدی. نه اینکه اگه خبر نداری، خبر الکی بزاری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۹
واقعا بزرگ کردن الکی برخی از دامپزشکها از اهداف مهم حکیم مهر سده
نظر شما
ادامه