کد خبر: ۴۲۸۵
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  اخیراً روزنامه فرهیختگان گفتگویی با رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از حیوانات ایران و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران انجام داده است. هیأت مدیره‎ای که خودشان هم بعضاً شاید ندانند عضو این هیأت مدیره هستند!

در این گفتگو ، فرهیختگان جمله‎ای را به انجمن حمایت از حیوانات نسبت داده و مدعی شده که این انجمن نجاست سگ را قبول دارد.

در پی انتشار این مصاحبه ، دکتر سید جاوید آل‎داود در نامه به مدیرمسئول فرهیختگان ، دوباره به سیاق قبل بر ادعای بی‎اساس خود پافشاری نموده و برخلاف نظر جمیع فقهای شیعه و سنی که بر نجاست سگ متفق‌القول هستند ، با اجتهادی عجیب مدعی شده که در احادیث پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام مطلبی در مورد نجاست سگ نیامده است!

وی در بخشی از این نامه آورده است :

"منابع اصلی اسلامی یعنی قرآن و حدیث، مطلبی در مورد نجاست سگ نداشته و حتی در قرآن نه تنها صحبتی از نجاست سگ نیست که احکام شکار با سگ نیز در آن آمده است. در احادیث پیامبر و ائمه – علیهم السلام – نیز مطلبی در مورد نجاست سگ نیامده است"!

این در حالی است که علمای بزرگ معاصر به صراحت درباره نجاست سگ اجماع دارند و احادیثی هم در این باب موجود است که از نظر سند برخی از آنان مورد تأیید فقهای بزرگ شیعه می‌باشند.

گفتنی است در کنگره اخیر جامعه دامپزشکان ایران ، مدیرمسئول حکیم مهر در پی اظهاراتی مشابه از سوی دکتر آل‏داود در پانل حقوق حیوانات خطاب به وی گفت : "همین کارهای شما باعث می‎شود دامپزشکانی که در زمینه حیوانات خانگی کار می‎کنند تحت فشار باشند و این تندروی‎ها به سود دامپزشکی نیست"

ظاهراً دکتر آل‎داود قصد پذیرش خطای خود در انتشار چنین ادعای اشتباه و بی‎اساسی ندارد و معلوم نیست لجاجت وی در این موضوع تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟!

برخی معتقدند چنین تندروی‎ها و اظهارات افراط‌گونه و ورود بی‎محابا به عرصه دین بدون دلیل و سند علمی و فقهی باعث تعطیلی کمیته دامهای کوچک جامعه دامپزشکان ایران، پلمپ دفتر انجمن حمایت از حیوانات، ممنوعیت انتشار تبلیغات مرتبط با حیوانات خانگی، عدم برگزاری کنگره دامپزشکی حیوانات خانگی و محدود شدن فعالیت دامپزشکان متخصص حیوانات خانگی شده است.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دوست
|
-
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
0
0
با سلام و احترام / بارها عرض کرده ام که خروج فرشتگان از محلی که سگ باشد به نظر مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان حدیثی ضعیف و به جعلی شبیه تر است. رفتار اشتباه برخی از مردم و نه همه با سگ دلیلی برای عدم نجاست سگ نیست و اصولاً به هم ارتباطی ندارد. فکر میکنم بنده بارها و بارها چه از طریق همین حکیم مهر و چه از طریق برنامه های مختلف رادیویی و چه در سخنرانی های موردی مسئله رفتار با حیوانات را توضیح داده ام و به قدر توانم سعی کرده ام که این تفکیک بین نجاست سگ و عدم مجوز برای آزار دادن این حیوان را تبیین نمایم. ایشان در مورد قرآن درست می فرمایند که در مورد نجاست سگ چیزی ذکر نشده (همانطور که بسیاری دیگر از مسائل هم ذکر نشده مثلاً اینکه شما چند رکعت نماز بخوانید و یا کیفیت نماز خواندن و بسیاری دیگر) اما ادعای ایشان در مورد عدم ذکر نجاست سگ در احادیث کذب محض و اشتباه و اصرار بر یک ادعای اشتباه است. قرآن و حدیث مکمل و در کنار هم هستند و این متن دقیق حدیث ثقلین است که پیامبر اکرم (ص) فرمود این دو تا قیامت از هم جدا نمی شوند! به نظرم اگر وقت بگذارید و چند لینک ذیل این مطلب را بعنوان خبر مرتبط بخوانید متوجه می شوید که بنده سعی کرده ام همین را توضیح دهم که نجاست سگ ربطی به محبت به این حیوان ندارد و نجس بودن سگ دلیلی بر اجازه اذیت کردن سگ نیست. متاسفانه همکار ارجمندمان جناب آقای دکتر آل داود با تکرار این ادعای اشتباه و اصرار بر این خطا تنها زحمت دامپزشکان را زیاد می کنند و آنان را محدودتر می کنند که در همین یکی دو سال اخیر نمونه های زیادی از آن را می بینیم و این کارهای ایشان نه تنها اثر مثبت ندارد بلکه جنبه تخریبی و معکوس هم دارد. (محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر)

آقای دکتر لطفی زاده درهرحال ایشان درست میفرمایند و در قرآن مجید هیچ ذکری از نجاست سگ نیست. مگر شما رفتار بسیار وحشیانه مردم را به سگ ها نمیبینید. یعنی شما واقعا معتقدید وجود سگ در محل باعث فرار فرشتگان میشود؟! آخه قربانت این عقاید مسخره است که باعث اینگونه رفتارهای وحشیانه با حیوانات میشود. گیرم نجس باشد یا نباشد.. شما که اعتقاد بر نجس بودن سگ دارید دست کم سعی کنید این باور خود را طوری توجیه کنید که باعث کشتار و آزار حیوانات بیگناه نشود.
امیر
|
-
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
0
0
سلام دوستان عزیز
طبق احادیث سگ نجس است و اگر این نجسی را قبول داشته باشیم هیچ دلیلی نمی شود که شروع به آزار و اذیت سگ ها بنماییم سخن دکتر لطفی زاده هم همین است ولی جناب یک دوست نباید جواب تندروی در مسایل را با تندروی داد در جواب کسانی که به آزار و اذیت سگها می پردازند نباید همانند آنها به مسایل غیرتخصصی در زمینه علمی و مذهبی چنگ بیندازیم در جواب آنها میتوان گفت:
- در رشته پزشکی هم خون و مردار و غیره نجس است پس اگر هر گونه رابطه با نجسیات حرام است پس پزشکان هم دست از هر گونه عمل جراحی و پانسمان بردارند چون خون نجس است!
- سگ نجس است ولی واجب الدم نیست! در زمان حضرت نوح هم که ایشان به ساخت کشتی مشغول بودند و زحمات ایشان شبانه به وسیله مردم تخریب میشد از طرف خدا دستور آمد که سگها را به نگهبانی شبانه از کشتی بگمارند و بدین وسیله کشتی نجات انسانها ساخته شد! (شاید هم اصلا از همان موقع نگهبانی و وفاداری سگها کشف شد) چطور ممکن است جایی که پیامبر خدا سالیان سال کار میکرد، فرشتگان ترک آنجا کنند
خدا یک کلام گفته بابا به تمام زندگیتون این سگ را نمالید، کثیفه، حالا گناه این حیوان چیست که به خاطر این حرف یک عده میگن بکشیمش و دوا و درمان هم نمیخواد، دامپزشکها هم بیخود درسش رو خوندند، یه عده هم از سر لج به جای اینکه منطقی بحث کنند میگن اصلا کسی نگفته سگ نجسه چرا؟، چون توی قرآن ننوشته ما هم از پیامبرا نشنیدیم!
یک زیست شناس
|
-
|
۰۶:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۱
0
0
با سلام و احترام / دوست گرامی و بیینده محترم : بنده از خودم چیزی نگفتم. نجاست سگ نص صریح روایات صحیح و معتبر شیعه است و به فتوای جمیع (همه) علماء سگ نجس است. البته من خودم دامپزشک هستم و هیچگاه مراقبت بهداشتی و درمانی و رسیدگی به امور این حیوان را با نجاست آن مخلوط نکردم. اینکه فرمودید کجا پیامبر و ائمه علیهم السلام به سگ گیر می دادند ، گیر نمی دادند اما در مورد نجاست سگ در سیره امامان معصوم علیهم السلام مطالبی وجود دارد که فکر کنم اگر لینک های بالای قسمت نظرات بخصوص مشروح یک مناظره را مطالعه فرمایید موضوع قدری روشن تر می شود. با تشکر / محمد لطفی زاده - مدیرمسئول حکیم مهر

اقای دکتر لطفی زاده دکتر دامپزشک عزیز با همین اظهار نظرات شما ست که افرادی متل دکتر ابهری اراجیفی رو سر هم میکنند چرا یک افریده خدا رو نا پاک و نجس نشون میدی کی پیامبر ما ائمه ما امام جعفر عالم مذهب ما به سگ اینهمه گیر دادن و بر سر اون مشکل داشتن اینهمه از نجس بودن سگ گفتین چی تون از اون غربی های بقول خودتون سگ باز بیشتره؟ علمتون؟کنترل بیماریهای دامهاتون؟ واکسن سازیتون؟داروسازیتون؟تولید پروتئین در مرغداریهاتون ؟ تولید گوشت قرمزتون؟رکورد تولیدشیرتون؟تشخیص بیماری انفولانزا شایدم مشمشه؟ شاید تولید ویتامین ها و مواد خالص مکمل جاتتون؟ البته الان چون متخصص فتوا زیاده شما هم از سگ بینوا بگو بالاخره هستند کسانی که خوششون بیاد و تعریف کنن شایدم یه جا تصویب البته به نام شما برادر عزیز دین رو برای زیر سوال بردن مخلوقات خداوند رحیم وسیله قرار نده
نظر شما
ادامه